Kontrollera impulsivitet och känslor

Hejsan, mitt första inlägg här efter ungefär ett års lurkande.
Förvarnar redan nu för ett långt inlägg :sweat_smile:

För 2 år sedan blev jag mer intresserad utav ekonomi efter att ha levt från lön till lön utan något riktigt sparande.
Kom till en punkt där jag började få ångest för min framtid och väldig ångest över pengar.

Vid den punkten hade jag mellan 20-30 tusen som pendlade lite upp och ner.
Jag insåg att jag slösade pengar på ren skit varje månad och bestämde mig för att städa upp ekonomin.
Öppnade då ett sparande på lysa och fokuserade på att leva utan att slösa pengar i onödan.

Runt sommaren förra året förde jag över mitt innehav från Lysa till Avanza efter att mitt intresse för börsen steg mer och mer.
Från att jag förde över mitt innehav till Avanza så har jag upptäckt ett problem, eller ett karaktärsdrag som inte är så gynnsamt, impulsivitet.
Jag kan känna extrem dragkraft åt att lägga en alldeles för stor procentuell summa av mitt kapital på aktier där risken är alldeles för stor.

Nu vid årsskiftet låg min fördelning på 30% globalfond och 70% aktier och började känna lite ekonomisk oro igen, men av andra anledningar.
Denna gången kände jag oro för att mina investeringar skulle göra med skada än nytta, gjorde jag verkligen rätt etc etc.

Så jag bestämde mig för att började omfördela mitt aktieinnehav och föra över mer kapital mot indexfonder.

Vid skrivande stund ser innehavet ut såhär
63% fonder, varav 50% LF USA Index, 50% LF Global index
37% aktier

Totalt portföljvärde 270.000

Målet är att fortsätta sälja av aktier och öka innehavet i en global indexfond för att skapa mer trygghet i ekonimin och sinnesro.

Men… jag känner fortfarande en otrolig impulsivitet ibland, jag får anstränga mig extremt för att inte ombalansera och göra vissa köp som för stunden känns helt rätt, lite som ett missbruk…?

Jag har som alla andra såklart satt upp ett mål om att nå 1 miljon, och är väldigt motiverad att nå det. Men hur kan jag göra för att kontrollera min impulsivitet ?
Är det några som har upplevt samma känslor ?

2 gillningar

Flytta tillbaka från Avanza till Lysa igen och ha en liten “lekhink” på Avanza för att få utlopp för ditt behov att spekulera i aktier.

8 gillningar

Jag tror alla gör en liknande resa.

För egen del så började jag spara i fonder, fick upp ett större intresse, började rikta in mig mer på rena aktier, insåg att avkastningen blev sämre, och har nu igen majoriteten av mina pengar i fonder.

Andra börjar kanske med aktier och sen går vidare till fonder.

En del saker i livet måste man göra “fel”, det räcker inte att läsa och höra från andra hur man bör göra. Man vill testa, och då får man göra det, och först då förstår man.

Så fungerar jag iaf :grinning:

1 gillning

Jag tror en del ligger i insikten att börsen är ett tåg upp för alperna. Det är toppar och dalar och kommer kännas som en bergochdalbana ibland. Det är en del av resan. Man hoppar inte av bergochdalbanan eller byter vagn eller försöker mecka med tåget för att det kittlar i magen. Den andra vagnen går lika vågigt och kommer kännas likadan.

När man åker bergochdalbana försöker man int kontrollera sina känslor. Man lever ut dem och uppskattar dem utan att försöka mecka med vagnen.

Logga inte in alls utan fortsätt månadsspara och logga in när det gått ett eller flera år för att se hur du ligger till.

2 gillningar

Ha enbart långa strategier kan vara ett sätt. Satsar själv nästan aldrig på kortsiktig vinst.

Tänker i princip alltid utifrån risk och skulle inte kunna göra en investering som inte stämmer överens med mina preferenser.

Jag vände i dörren på Avanza.

Hela plattformen osar av att nudga användare till att ”spela” på börsen.

De har en kultur, marknadsföring och plattform som skapar Fomo och uppmuntrar kortsiktiga beslut.

Påverkar detta alla kunder negativt? Nej, vissa har en klar bild över vad de behöver och köper bara det. De kan sortera bort bruset.

Jag känner mig själv, jag gillar att spela och dras lätt med i trender. Vilket är helt ok i vardagen i övrigt, men jag vill ge mina pengar bästa möjliga arbetsplats.

Den var inte på Avansa, utan på tråkiga gammelbanker, med bra och billiga globalfonder. Där det mesta sker automatiskt och utan brus.

Det verkar som vi är lite lika. Så mitt råd är att lägga tillbaka 90% i en tråkig, bred global indexfond på en gammelbank eller i Lysa. Resten kan du spela med i en lekhink, när lusten faller på.

Det bör kapa bruset, så du får lägre oro och kan lägga tid och energi på andra saker i livet.

2 gillningar

Du kan testa att separera de olika typerna av investering på olika konton. Ett långsiktigt och ett för “spekulation” där du bestämmer dig för en gräns på kapitalet som inte gör dig orolig och sedan inte sätter in något mer. Skulle rekommendera att isåfall sätta den gränsen väldigt lågt.

Då får du en väldigt tydlig uppföljning på om dina impulsiva köp är lönsamma eller om du faktiskt får ett bättre resultat på det långsiktiga.

Gör på detta sättet själv och tycker det funkar bra.

1 gillning

Jag får tacka så mycket för alla svar !

Jag tror att jag kommer att fortsätta omfördela tills jag når 85-90% index & 10-15% aktier på avanza.
En liten “lekhink” för att försöka hålla bot på de impulsiva dragen, förhoppningsvis fungerar det.

Om jag skulle känna att det blir för svårt så kommer jag helt enkelt att flytta över allt till Lysa igen och blint fortsätta månadsspara :slight_smile:

3 gillningar

Jag skulle föreslå att fokusera på något helt annat istället.

2 gillningar

Vad menar du? Utveckla gärna

Jag tycker om två av de lösningsförslag som redan presenterats i tråden.

Man skulle kunna skicka tillbaka den långsiktiga delen av sparandet till Lysa eller öppna upp ytterligare ett ISK på Avanza som du dedikerar till långsiktigt sparandet.

Den här typen av mental bokföring gör ju ingen reell skillnad, men den kan ju trots det hjälpa till att hålla rätt kurs.

Sen funderar jag lite över att ditt långsiktiga sparande som, i och med USA-fonderna, är (över)allokerat mot amerika i rätt så stor utsträckning. Det är ju absolut ett val man kan göra, men eftersom det till viss del går emot den gängse fördelningen av världens ekonomi så kan man behöva motivera för dig själv varför man gör det valet.

Citat Men hur kan jag göra för att kontrollera min impulsivitet ?
Är det några som har upplevt samma känslor ?

Som gammal spelmissbrukare brottades jag en hel del efter jag skapat ett konto på Avanza om detta verkligen var “rätt för mig”. (När jag loggade in första gången blev jag överrumplad över alla ettor och nollor likt första gången jag spelade på en olaglig spelhall med högre insatser än Mr/Mrs Vegas)

Jag kände behovet att sätta mig ner och komma överens (med mig själv) om vilka “spel regler som gällde” Min impulsivitet fanns (finns) där, även idag. Men den har noll spelutrymme! NOLL! Jag har ingen galen (för mig kan man lika gärna kasta 10% i sjön) så kallad “lek hink”.

Ha tydliga regler för dig själv.
Sluta logga in varje dag/vecka/månad - månadsspara och låt pengarna jobba för dig.
Lägg ner idéen om en lek hink (Läs: slös hink)
Påminn dig själv om ditt mål & varför du sparar.

3 gillningar

Glöm bort portföljen.

1 gillning

Det är ett konststycke att minimera sitt antal affärer!

Under hela 2022 förlorade jag stora belopp men jag gjorde knappt en enda affär, det fortsatte in i 2023 och sedan har det vänt upp och att “äga för evigheten” har lönat sig.

För att hantera min ångest och skapa en känsla av kontroll så lyssnar jag dagligen på ekonomipoddar, läser ekonominyheter på webben, läser ekonomiböcker SAMT loggar in minst en gång per dag och kollar mina aktier.

Hitta din metod att bara köpa sådant du vill äga i evighet. Självklart säljer man om man tappar tron på bolaget, men ALDRIG pga börsens upp och nedgångar.

1 gillning

Jag gjorde några ändringar i min ekonomi som hjälpte mig att bli mer konsekvent med mitt månadssparande:

1. Sänk sparbeloppet! Om beloppet är för högt så kan du tvingas pausa eller sälja av när behovet är större i kassan. Detta brukar falla samman med börsnedgångar och ge dålig tajming. Då är det bättre att lägga fondsparandet på en nivå så att det kan fortsätta att tugga på även under jul, sommarresan och när elcykeln går sönder. Lägg istället en summa pengar varje månad på ett sparkonto för att jämna ut årets variationer.
  2. Skippa enskilda aktier! Det har gett mig en frihetskänsla att slippa försöka ha koll och plocka rätt aktier. Jag försökte i många år men i snitt gick det dåligt jämfört med börsindex. Jag tänkte ett tag “trappa ner” men då fortsatte jag att förlora pengar på enskilda aktier, vilket gav en del ångest. Till slut fick jag bita i det sura äpplet, realisera mina förluster och sätta allt i indexfonder. Det var svårt, men nu känner jag mig fri.
4 gillningar

Det är bra att man kan hitta sin egen personliga väg!

Förutom många andra nackdelar med fonder så tycker jag så här:
Fonder känns så otroligt opersonliga, jag har mycket svårt, ja nästan helt omöjligt, att bygga någon relation till dem. Därför är jag övertygad om att jag mycket lättare skulle dumpa och sälja fonder om jag blev missnöjd i en nedgångsfas i ekonomin. Enskilda bolag kan man däremot lära känna, vara kund hos, lättare förstå varför de har det tufft, och man har lättare att hålla ut och behålla.

Detsamma gäller efter en ordentlig uppgång, eller om man bara blir sugen på att köpa något dyrt! Jag känner mina aktier och vill inte göra mig av med dem. Fonder hade varit något helt annat, då de är så opersonliga!

Jag förstår att detta är mitt personliga sätt att se på det, men jag tror inte jag är ensam om det och det är tankebanor jag tror fler skulle prova! Speciellt de som har svårt att komma igång med sparande.

1 gillning