Hejsan, mitt första inlägg här efter ungefär ett års lurkande.
Förvarnar redan nu för ett långt inlägg
För 2 år sedan blev jag mer intresserad utav ekonomi efter att ha levt från lön till lön utan något riktigt sparande.
Kom till en punkt där jag började få ångest för min framtid och väldig ångest över pengar.
Vid den punkten hade jag mellan 20-30 tusen som pendlade lite upp och ner.
Jag insåg att jag slösade pengar på ren skit varje månad och bestämde mig för att städa upp ekonomin.
Öppnade då ett sparande på lysa och fokuserade på att leva utan att slösa pengar i onödan.
Runt sommaren förra året förde jag över mitt innehav från Lysa till Avanza efter att mitt intresse för börsen steg mer och mer.
Från att jag förde över mitt innehav till Avanza så har jag upptäckt ett problem, eller ett karaktärsdrag som inte är så gynnsamt, impulsivitet.
Jag kan känna extrem dragkraft åt att lägga en alldeles för stor procentuell summa av mitt kapital på aktier där risken är alldeles för stor.
Nu vid årsskiftet låg min fördelning på 30% globalfond och 70% aktier och började känna lite ekonomisk oro igen, men av andra anledningar.
Denna gången kände jag oro för att mina investeringar skulle göra med skada än nytta, gjorde jag verkligen rätt etc etc.
Så jag bestämde mig för att började omfördela mitt aktieinnehav och föra över mer kapital mot indexfonder.
Vid skrivande stund ser innehavet ut såhär
63% fonder, varav 50% LF USA Index, 50% LF Global index
37% aktier
Totalt portföljvärde 270.000
Målet är att fortsätta sälja av aktier och öka innehavet i en global indexfond för att skapa mer trygghet i ekonimin och sinnesro.
Men… jag känner fortfarande en otrolig impulsivitet ibland, jag får anstränga mig extremt för att inte ombalansera och göra vissa köp som för stunden känns helt rätt, lite som ett missbruk…?
Jag har som alla andra såklart satt upp ett mål om att nå 1 miljon, och är väldigt motiverad att nå det. Men hur kan jag göra för att kontrollera min impulsivitet ?
Är det några som har upplevt samma känslor ?