En intressant fråga som jag kom över idag på nätet som fick mig att fundera.
Om hela din portfölj var i kontanter idag, vad skulle du göra då? Skulle du köpa samma tillgångar som du har idag, eller skulle du göra något annorlunda?
Min tanke var:
I stora drag samma sak som jag gör idag (typ fondrobot, indexfonder etc)
Framförallt skulle jag vara sjukt nöjd av att bli av med en del skrafs i lekhinken som bara ligger där.
Fick även en del hjälp på förra veckans onsdags-FikaTillsammans (för Patreon och dig som hänger i chatten) att sälja av några aktier som legat länge i portföljen och gått upp mycket. Dvs. hade inte hjärta att sälja något som gått upp +100% eftersom “det känns ju bra att ha och ligga på plus när marknaden går ner”.
Jag är ju inte som @Jacke77 som byter fonder och som uppenbarligen inte har något emot att “börja om från noll” med jämna period. För mig känns de blå siffrorna på avanza betryggande.
I övrigt rekommenderar jag avsnitt 277 om Investeringstrappan på detta ämne. Det var typ min slutgiltiga uppgörelse med att gräset inte är grönare på andra sidan.
I de allra flesta fall* är det precis så man ska se sina investeringar. Om du inte skulle köpa X i dagsläget borde du inte heller äga den nu, även om det är psykologiskt svårt att tänka så.
*) med undantag för saker som har dyra transaktionskostnader.
Skulle nog göra ungefär samma. Men hade då förlorat mina billiga uttag i min KF, så den delen hade nog flyttat till ett halvlåst sparkonto med ok ränta.
Så: LF global indexnära!
Lite Lysa hållbar!
Mini Swedbank Robur!
Kanske lagt över lite mer i mitt buffertkonto.
Halvlåst sparkonto för katastrofbuffert!
Edit
Kom på. Kommer nog helt ta bort lekhinken. Har under 1000 lappen i den idag. Men kommer fortsätta spela på Eurojackpot. Känns kul att ha en vild chansning i sitt liv.
Ja, exakt. Det här är min tjänstepension på Avanza. Jag har med flit nollat ut placeringarna, för de är inte intressanta. Däremot är avkastnings kolumnen intressant. Jag har supersvårt att sälja många av dessa sakerna eftersom de är plus och då känns det som en “buffert” när marknaden går ner.
Det vill säga att det är enklare att logga in och se att det fortfarande är blått dvs kanske +30 istälelt för +50. För det känns mycket bättre än om det var +10 och blir -10%. Trots att nedgången i procentenheter är exakt samma…
Som någon sa:
Grejen med finansiell beteende är att människor är lite dumma i huvudet.
Jag är defintivit det.
PS. Tack till @Andre_Granstrom och @Jacke78 som “tvingade” mig att sälja en del innehav och ta ett litet steg och börja om med några av de posterna som nu är +1-4 procent.
Ännu ett tecken på att jag är lite “dum i huvudet”. Äger dessa börshandlade fonder. De går ju inte ens att köpa längre, så de har dessutom fått ett sentimentalt värde. Dessa kommer jag ju aldrig kunna sälja.
I stort sett samma. Har en liten lekdel som jag våndas lite över - behålla eller klubba med resten - så den hade ju löst sig själv då.
Framförallt hade jag jublat om jag fått allt inkl TJP i cash och kunnat sätta var jag ville Det är väl där jag kunde vunnit mest i både tid och avkastning
Jag skulle nog investerat rätt då lika men struntat i flertal individuella aktieplaceringar och istället fokuserat mer på fonder. De fåtal aktier jag har kvar är från en tid då jag försökte tajma marknaden och de som ligger kvar är typ 50 50 plus eller minus.
haha, jag har också några sådana som jag hade jublat över om jag hade kunnat få ut… typ några onoterade investeringar som jag mer och mer börjar se som välgörenhet…
Räcker det inte med att du laddar ner det som XLS så kan du ju titta där?
Själv följer jag inte innehaven så nitiskt utan bara totalvärdet och det kan jag lätt göra i XLS, så slipper jag den paniken. Loggar in och ser “rött”. Tittar snabbt i XLS filen och det är “+” fortfarande. Typ
Framförallt hade jag uppskattat att få likviditet i onoterade aktier
På placeringssidan hade jag nog gjort nästan exakt som jag har idag. Jag har inte mycket sentimentalitet, så har inget problem med att sälja av och investera på nytt om det skulle behövas.
Om du trycker inställningar uppe i högra hörnet så kan du redigera vilka kolumner som syns i tabellen. Dölj den blå/röda kolumnen som lurar dig, och gå sedan vidare och optimera innehavet när du inte längre behöver bry dig om den siffran
Samma här. Särskilt när det kommer till barnportföljen där jag har som policy att aldrig sälja. Köper med andra ord på evig sikt även om det så klart behöver avyttras när barnen tar över. Tycker även om att vara långsiktigt i mina andra portföljer och plockar gärna in bolag på 20+ års sikt. Här säljer jag dock om det sker fundamentala förändringar som motiverar det.
Hade jag börjat om från ruta ett hade jag troligtvis bara köpt om kärninnehaven. Sedan hade man fått överväga de mindre innehaven från fall till fall.
Behålla är att likställa med ett köpbeslut. Varje dag eller t.o.m minut som börsen är öppen så ”väljer du om” dina innehav. Precis som med mycket annat finns det inget icke-beslut när det gäller pengar och investeringar.