Eftersom vi är flera som har svårt att hålla fingrarna borta från fondbyten, försöka optimera allokeringen, mixtra med småbolag, nisch, regioner och timing, tänkte jag att vi kunde stärka varandra att sitta stilla i sin båt.
Jag har själv haft svårt framförallt med Home Bias, tankarna finns alltid kring hur mycket sverige man bör ha, men beslutade mig för 100% globalfond. Vet att detta är nog så bra lösning långsiktigt och kommer ge mig okej avkastning, men alltid vill man optimera för att maximera avkastning.
Mitt mål: sitta kvar i båten, automatisera, inte kolla, inte byta.
Hej vänner. Efter att ha upptäckt RikaTillsammans började jag med globalfonder. Först Handelsbanken Global Index criteria. Sedan bytte jag till Länsförsäkringar Global indexnära, skaffade ett Nordnetkonto med 2 ISKer med LF global + Nordnet Global som sedan blev DNB Global Indeks + Nordnet Global Index och lite mixat Storebrand Global Plus och LF Global Index för mina pensionspengar. Har också bytt mina Sverigefonder mellan Nordnet/SHB/SEB/Plus några varv.
Nu har jag precis hittat Dimensional World Equity Fund…
Men för att vara lite seriös, det är något bakvänt med ett intresse som indexfonder där ju mer insatt och intresserad man är av ämnet desto mindre tid ska man ägna åt det. Hjärnan kan inte riktigt hantera det.