Vem pillar minst med sitt investerade kapital under 2024? 💾

Inspirerat av en kommentar till avsnitt #99 och efterföljande sÄ kör vi en utmaningstrÄd!

Vem pÄ RT klarar att pilla minst med sina investerade pengar under 2024?

Jag tÀnker att byte av fonder, byte av aktier och Àndringar frÄn ursprungsplanen rÀknas, som att Àndra home bias, Àndra omfattning av rÀntor/aktiefonder eller byte av institut.

Förslag pÄ andra riktlinjer mottages tacksamt! :blush:

18 gillningar

Det hÀr Àr perfekt, bÄde scary och exciting. Jag tÀnker att vi har nÄgra olika nivÄer:

• EASY - man fĂ„r rĂ€kna hur mĂ„nga gĂ„nger man Ă€ndrat sig.

• NORMAL - man fĂ„r göra Ă€ndringar som ingĂ„r i planen som Ă€r satt per idag 1 januari 2024.

• HARDCORE - för dem som kommer in med en bra portfölj frĂ„n 2023 och inte pillar alls bortsett frĂ„n planerade ombalanseringar.

Byten som genomfördes 2023 men inte har slagit genom rÀknas inte, mÄnadssparande rÀknas inte heller tÀnker jag.

@Jacke77 du Àr vÀl med? :wink:

8 gillningar

Jag Àr redan körd

15 gillningar

1 januari, redan? Börsen Ă€r ju inte ens öppen idag
 :rofl::see_no_evil::money_with_wings:

6 gillningar

GÄr ju lÀgga ordrar iaf :wink: blev en liten omfördelning frÄn EM till Sverige sÄ inget jÀtteallvarligt

2 gillningar

Första förloraren, dag 1! :see_no_evil:

5 gillningar

Man bör ombalansera för att hÄlla sina procent. Ser ingen anledning att sÀtta upp en regel för sig sjÀlv dÀr man inte ska göra det. KÀnns kontra-produktivt?

2 gillningar

Absolut, men tÀnker att det bara behövs en gÄng per 12 mÄnader. :wink: Men hÄller med, sÄ lÀnge det Àr en ÄtergÄng till sin pÄ förhand (eller idag) bestÀmda strategi sÄ borde det inte rÀknas. Vad tÀnker ni andra?

3 gillningar

Alla fÄr byta frÄn Lysa dÄ, som ocksÄ ombalanserar sÄ fort procenten diffar tillrÀckligt mycket.

SÀger ju att betenderisken Àr större med LYSA :smiley: :laughing:

haha, om man inte gör det sjĂ€lv sĂ„ rĂ€knas det inte
 :rofl:

Mmmm, visst. :wink:

Jag tÀnker om man ombalanserar för att bibehÄlla sin balans mellan x och y sÄ Àr det ok.

Men om man Àndrar om sin balans, frÄn till exempel 60/40 till 20/80, dÄ Àr det pill.

2 gillningar

Jag Ă€r mitt i ”pill” och kommer att fortsĂ€tta strömlinjeforma och möjligen justera om beroende pĂ„ valutalĂ€get etc.

SÄ jag gÄr och sÀtter mig i utvisningsbÄset ihop med @ac72 och materialförvaltaren @Jacke77 som aldrig ens var inne pÄ isen.

2 gillningar

Hahaha, tack för ett riktigt asgarv hÀr pÄ kvÀllkvisten :rofl:

Men vi ska vara snÀlla mot materialare som @jacke77 dÀr proffs i sitt eget gebit:

8 gillningar

Jag tycker det bara rÀknas som pill om man sjÀlv Àndrar % fördelningen mellan rÀntor och aktier pÄ Lysa. Balanseringen sköts ju av en algoritm, inte av en pillare i vanliga fall.

3 gillningar

SÄ dÄ kan man hyra en disketionÀr förvaltare som sköter allt Ät en, och komma undan? :slight_smile:

Min poÀng Àr alltsÄ att se skillnad pÄ pillande som Àr dÄligt för en, och pillande som Àr bra för en.

3 gillningar

Fast dÄ försvinner ju poÀngen som Àr att maximera avkastningen. :see_no_evil:

2 gillningar

Haha
 Ja, sannolikt vore det ju bĂ€ttre för mĂ„nga. :see_no_evil:

Men nÀr man pillar sÄ Àr man vÀl övertygad om att det Àr bra för en? Eller gör du pill i uppenbart sjÀlvplÄgebeteende? :thinking::rofl:

Sitter man i en dÄlig bÄt, sÄ Àr pill ok, men man vinner inte utmaningen. :wink:

4 gillningar

Jag ombalanserar för att hÄlla min risknivÄ. RisknivÄn Àr inte vald för att maximera avkastningen, utan för att vara rÀtt för mig som Àr pÄ vÀg in i FIRE.

3 gillningar