Utmaning: klarar du att inte pilla på ditt sparande under 2026?

Fortsättning på vår tradition från 2024. och 2025 De flesta av oss är överens som att “pill” på portföljen inte är … hur ska vi säga det … optimalt. :slight_smile:

Således kommer här forumets första utmaning för 2026:

Hur länge klarar du dig utan att pilla på portföljen i år?

Är det någon mer än @melwa, @Demmagog, @lynx, @havsekorre och @ego_death som klarar 12 månader utan att pilla?

Spelreglerna

Samma som tidigare år, följande räknas som “pill” och medför minuspoäng. Det vill säga saker som avviker från ursprungsplanen i form av t.ex:

• Byte eller nytt köp av fonder eller aktier
  • Ändring av andelen aktier eller räntor
  • Ändring av exponering mot tillgångsslag, faktorer eller regioner
  • Byte av institut / bank
  • Ändring av vart månadssparandet ska gå

Saker som är OK att ändra som inte ger minuspoäng är:

• Ombalansering till ursprungsplanen (t.ex. om målet är 60/40 och man ändrar tillbaka till 60/40 från 66/36).
  • Ökning av månadssparande
  • Oförutsedd förändring i livssituation som föranleder byte (t.ex. arbetslöshet, sjukdom, skilsmässa, dödsfall eller liknande)
  • Oförutsedd förändring i ens underliggande tillgång som t.ex. att fonden byter inriktning, index, höjer avgiften eller liknande.
7 gillningar

Jag är på, i år igen! :raising_hands:

3 gillningar

3 gillningar

Utmaningen accepterad!!

2 gillningar

Jag antar utmaningen!

3 gillningar

Jag är nöjd med mitt upplägg och kommer inte göra några förändringar de kommande åren. :head_shaking_vertically:

3 gillningar

Whiskey eller hävstång? :see_no_evil_monkey:

2 gillningar

Bytte visserligen för en månad sedan. Men jag hakar på. Året börjar positivt än så länge :joy:

1 gillning

Jag antar utmaningen! :rocket:

2 gillningar

Im in, antar utmaningen!

2 gillningar

:man_raising_hand::man_raising_hand::man_raising_hand::man_raising_hand::man_raising_hand::man_raising_hand::man_raising_hand::man_raising_hand::+1::+1::+1::+1: Jag är med :joy: !

1 gillning

Jag har härjat klart 2025. Så nu blir det inget pill.

2 gillningar

Aj aj aj aj …. Kompis, då får du inte byta ut din globalfond (igen)! :laughing::laughing::laughing::laughing:

3 gillningar

Det ska vi väl klara av kompis :wink::grin::joy:

1 gillning

Hur blir det nu då om man ändrar sitt månadssparande från DNB Global till Global plusfonden när den introduceras under våren? :face_with_monocle: