Utmaning: klarar du att inte pilla på ditt sparande under 2025?

Fortsättning på vår tradition från 2024. De flesta av oss är överens som att “pill” på portföljen inte är … hur ska vi säga det … optimalt. :slight_smile:

Således kommer här forumets första utmaning för 2025:

Hur länge klarar du dig utan att pilla på portföljen i år?

Spelreglerna är samma som förra året, följande räknas som “pill” och medför minuspoäng. Det vill säga saker som avviker från ursprungsplanen i form av t.ex:

• Byte eller nytt köp av fonder eller aktier
  • Ändring av andelen aktier eller räntor
  • Ändring av exponering mot tillgångsslag, faktorer eller regioner
  • Byte av institut / bank
  • Ändring av vart månadssparandet ska gå

Saker som är OK att ändra som inte ger minuspoäng är:

• Ombalansering till ursprungsplanen (t.ex. om målet är 60/40 och man ändrar tillbaka till 60/40 från 66/36).
  • Ökning av månadssparande
  • Oförutsedd förändring i livssituation som föranleder byte (t.ex. arbetslöshet, sjukdom, skilsmässa, dödsfall eller liknande)
  • Oförutsedd förändring i ens underliggande tillgång som t.ex. att fonden byter inriktning, index, höjer avgiften eller liknande.

Vi kör igång 1 januari, så fram tills dess är det okej att inkomma med förslag på ändrade regler. Därefter kör vi månad till månad tänker jag. Så ska vi se om vi klarar oss förbi första börsdagen, vi hade ju några hjältar som föll redan dag 1… :joy:

20 gillningar

Nä det lär jag inte klara, eller vilja :wink:

7 gillningar

Nej, det ingår inte i planerna för FIRE-portföljen. Men då tänker jag primärt uttag och eventuella ombalanseringar, inte hispiga fondbyten.

1 gillning

Jag anmäler mig direkt. Blev ett lyckat 2024 trots en del pill, och betydligt bättre än tidigare år med alldeles för mycket dribblande i portföljen.

0,20% avgifter hjälper inte mycket när man pillar och sen underpresterar med flera % :crazy_face::money_mouth_face:

2 gillningar

Jag hakar på. Har bara sparande i en enda fond så lär inte vara så svårt :sweat_smile:

5 gillningar

Är med på, då pysslet med försäljning och köp varit planerat sen början på 2024. :blush:

2 gillningar

Har mycket kapital i korta amerikanska räntefonder och tror att 2025 blir ett turbulent år. Är redo för stora köp om börserna faller kraftigt.

1 gillning

Jag är med fram till juli/augusti :grin:
Då ska jag göra en ordentlig genomgång. Vi har då haft vårt nya sommarhus i 1 år och det bör har klarnat vad de verkliga kostnaderna är och vilka “renoveringar” som behövs. Tills dess får placeringar var som de är och resten av ekonomin flyta lite på räntebärande konton.

4 gillningar

Är med på utmaningen.

Blev ett liitet pill i år, så får satsa på att komma ner till noll nästa år. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Precis som 2024 så kommer jag sikta på att inte logga in på Avanza i onödan. Blir bara för extra insättningar och kolla ifall jag fått något meddelande.

8 gillningar

Efter jag sålt alla aktier och valt indexfonder och teknikfonder 2024 har jag inte pillat utan bara månadssparat. Så jag antar utmaningen för 2025.

5 gillningar

Vilka amerikanska korträntefonder rekommenderar du? Har tittat lite på Amundi Fds Cash USD A2 USD C, har du någon åsikt om just den?

Jag tycker det ska vara okaj att byta fond p.g.a. fonden man äger ändrar inriktning (eller index).

Alltså om man byter bort LF global index till DNB global indeks, för att LF gick till ett kraftigt ESG viktat index istället för tidigare marknadsvikt med ett mindre bortval.

8 gillningar

Jag är med! Har efter några år landat i en portfölj och en fördelning jag är nöjd med.
Vi får se hur det här går…

Mvh Kroken

5 gillningar

Man gör som man själv vill såklart. Jag tog det som ett pill när jag bytte bort ESG-fond för ETF på ETF-rean. Det hade kunnat vänta till årsskiftet, inte så bråttom.

2 gillningar

Jag menar bara att det känns lite orättvist att något utom ens kontroll räknas som “pill”.

Tänk om man köper en teknikfond, sen går ett par år och förvaltarbolaget lägger ner fonden. Dina medel hannar i en generell globalfond.

Då borde det inte räknas som pill att man flyttar pengarna till en annan teknikfond. Man har ju inte ändrat sin målexponering.

4 gillningar

Jag är med med min IPS. 100% LF Global index. Har inte bytt fonden sedan oktober 2023. :raising_hand_man:
Angående mina Isk lovar jag ingenting ! :wink::rofl::raising_hand_man::+1:

4 gillningar

Ja inga problem. Kommer dock flytta barnens konton till frugans så vi slipper skatten.

1 gillning

Jag diskvalificerar mig omedelbart. Kommer aldrig att gå… :slight_smile:

Föreslår ändå att punkten om Ändring av andel aktier/räntor justeras så att det är OK för personer som närmar sig lr är i FIRE kan anpassa sin portfölj på bästa sätt till nya förhållanden

1 gillning

Tänker att lekhinken är till för pill! :slight_smile:
Investeringshinken tänkte jag inte pilla på dock. Den består nu av diverse index (en mix av global, Sverige, och Europa). Jag tror på den i ett år i alla fall.
Sen har vi feghinken: svensk företagsobligationsfond (ja, AMF, den utskällda :slight_smile:) samt kort räntefond. Om de blir väldigt mycket “fear” under året kan nog något flyttas från denna feghink till investeringshinken, eller till och med lekhinken.

Jag har alltså en fyra-hinkars-strategi: bufferthink, feghink, investeringshink, lekhink.
Lekhinken innehåller krypto och mikrobolag.