Samma här, det är kört
Bevakar noga några sorgebarn som (ev.) ska puts väck när de börjar gå uppåt ![]()
Jag gillar att pilla. Men det är mest omlokaliseringar beroende på hur bra portföljerna gått och hur långt det är kvar till pension då jag är i FIRE. Blir alltmer i allväder och högre räntedel på LYSA tex. Får jag pengar över så pillar jag in en del på lågrisk och överskottet på högrisk. Avanza 6 har tydligen belåning nu enligt mejl så där kan jag pilla in lite ![]()
Svaret på utmaningen då: Nej jag klarar inte att låta bli att pilla lite iallafall.
Jag ger mig in i leken. Håller i hatten och hoppas på det bästa ![]()
Skulle absolut säga att det är okej eftersom det INTE är en sak
som avviker från ursprungsplanen
Dvs. en nedtrappning som är planerad redan idag är okej att exekvera på. ![]()
Om de ska puts väck när de börjar gå upp, varför inte redan nu? Är det inte ett klassiskt exempel på sunk cost fallacy? ![]()
Dvs. om du inte hade köpt det idag, varför ska du ha kvar det i portföljen idag?
Haha jag vet
Men snart vänder det… ![]()
Är inte smart nog att rekommendera några fonder. Dessutom hoppas jag på att ombalansera från korta räntefonder till utdelande aktier om börserna faller.
Äe det är redan kört. Uberomstöpning av sparandet för att konsolidera både privat kapital och pensioner samt inköp av boende.
No pill är är bara för de som kör vidare på samma spår och inte har någon gir i livet ![]()
men de önskar jag lycka till ![]()
Inte pilla alls, utöver köpa nya aktier för utdelningen från Scandic.
Månadsspara på Avanza Global till en miljon, sen blir det all in på DNB Global Indeks S. =)
Jag provar! ![]()
Fram till dess att Avanza, Nordnet eller motsvarande släpper valutakonto på ISK vilket förmodligen sker 2025.
Därefter ska jag byta till ETF:er med lägre avgift än jag har i de vanliga fonderna idag.
Tror det kommer vara kolugnt. Ska in med en del cash i DNB Global Indeks.
Hur stor blir skillnaden mot dagens 0,25% växlingsavgift ?
För det blir väl inte gratis att använda valutakonto?
Det här får mig att känna mig som en fantasilös investerare då jag inte ens ser utmaningen i utmaningen
För mig är det som att utmana en nykterist att ha en vit månad. ![]()
Jag avser att fortsätta precis som under 2024.

Jag hänger på! Är i uttagsfas och tror att jag nu efter några år har hittat det upplägg som passar mig.
Ingen mera portföljbelåning? ![]()
Kanske, men 2024 gick inte så bra ur perspektivet pill. Egentligen gjorde jag inget katastrofalt. Jag månadssparade i åtminstone 80% (ofta 90%) globalfond, men jag la onödigt mycket tid på övriga 10-20% där jag just nu landat på 10% globala småbolag och 10% Sverige (men känner mig osäker). Jag funderar på att bara gå till 100% globalfond för att slippa tänka på det.
Gjorde inga förändringar under 2024 och ser framför mig att fortsätta på samma spår under 2025. Har så pass lång sparhorisont och tro på den långsiktiga utvecklingen att det inte känns allt för betungande
.
Det kostar 0kr växlingsavgift att byta mellan värdepapper i samma valuta (t.ex. EUR och USD) och det är väl mest det jag vill åt.
Utan valutakonto kostar det 0,5% växlingsavgift när man säljer ett värdepapper i EUR för att sedan köpa ett i EUR. Jättedumt.
Så så länge man håller sig i EUR-bubblan betalar man bara en gång med ett valutakonto.