Jag hänger på även under 2025. Under 2024 har jag lyckats hålla mig borta från allt pill så det borde inte vara några större problem att fortsätta ett år till.
Im in 2025 inget pill:)
Jag skall pilla sjukt mycket på mitt sparande!
Efter ombalansering ska jag inte pilla, endast månadsspara och inte logga in. ![]()
Har satt upp autosparandet, så det blir inget inlogg 2025.
Tio timmar avklarade utan pill, 3640 kvar.
Jag började 2024 med (för aktiedelen):
70 % Skandia Nordamerika Exponering
10 % Skandia Japan Exponering
10 % Skandia Europa Exponering
10 % Skandia Sverige Exponering
Och Skandia Sparkonto för räntedelen.
Under 2024 har jag bytt strategi = pillat
Och avslutar året med:
100 % Skandia Global Exponering för aktiedelen.
Räntedelen har fortsatt varit Skandia Sparkonto.
Jag har inte varit helt konsekvent när det gäller fördelningen aktier/räntor, jag har nog ökat räntedelen lite för mycket, dels för att sova gott om natten, men också på grund av en plötslig önskan att eventuellt köpa en kolonistuga. (Det har inte hänt än.)
För 2025 är planen:
75 % Avanza Global
25 % Skandia Sparkonto + AMF Räntefond Lång
Upp till 100 tkr på Skandia Sparkonto (för buffert + kortsiktigt målsparande) och resterande belopp av räntedelen på AMF Räntefond Lång.
Jag ser detta som en ombalansering till 2025 års strategi, och kommer därmed för egen del inte räkna det som pillande, men jag förstår att jag redan är körd enligt definitionen som presenterats här. ![]()
![]()
Tydligen har jag inte landat helt i min nya strategi för nu när jag skulle trycka iväg det här meddelandet så började jag tveka. Kanske är det bara dumt pill? Kanske ska jag ändå vara kvar med min enkla strategi på Skandia? ![]()
Generellt är jag väldigt passiv med mina investeringar, har kört autogiro hos Lysa i princip hela min investerarkarriär. 2024 innehöll dock en större ändring i investeringsstrategi/filosofi, då jag för första gången PÅ RIKTIGT förstod sequence of return risk & insåg att jag inte är okej med risken att få 20 sura börsår.
Är dessutom lite pessimistiskt lagd vad gäller avkastningsmöjligheterna för min generation av investerare & tror inte att vi som är unga idag kommer att se liknande uppgång på börsen och bostäder som våra föräldrar gjorde.
Resultatet blev att jag 2024 “provade på” en allvädersportfölj med hälften av nysparandet, och för 2025 har jag bestämt att allt nysparande ska ske i allvädersportföljen.
Så förutom idag då jag avslutar autogirot till Lysa så tror och hoppas jag på noll pill. ![]()
Utmaning antagen!
Känner igen mig så mycket.
Strategier lägger jag mycket tid och efterforskning på.
Pill sker ofta spontant med ny fakta från samma dag. Oftast med nya tankar dagen efter… och snart nya pill ![]()
Tänk igenom ett par dagar till
det kan vara pill, men det kan också vara din strategi för många år framöver, därför är det bättre att lägga lite mer tid och tanke kring det.
Att du tvekar redan nu är inget bra tecken.
Lyckades inte 2024. Men tror 2025 är året det händer.
Klarade 2024 utan pill och siktar på hardcore även i år
Är nöjd med mina portföljer och kommer endast genomföra en planerad ombalansering till målfördelning nu de närmsta dagarna.
Misslyckades förra året. Detta år ska jag banne mig klara detta. Jag har två portföljer som jag planerar att hålla framgent. Den första består av Länsförsäkringar Global Index (pension) och den andra är en allvädersportfölj (familjesparande). Jag önskar verkligen att detta koncept håller hela året…
Jag kör extra hardcore med att inte logga in alls. =) för då kan man inte pilla.
Testar med Lysa bred 100% hålla ut hela 2025 utan pill. Om jag klarar av detta då blir det lätt bara fortsätta vidare så. ![]()
![]()
![]()
![]()
Eftersom min en del av min strategi är globaltrendföljning så innebär det fondbyte varje månad om strategin visar på det. Men det blir inget övrigt pill utanför strategin.
Dåså, då var ombalanseringen genomförd… Då återstår bara att sitta på händerna och låta tiden göra sitt.
Vi ses 2026!
Min planerade ombalansering är med klar, sen igår. Så blir lugnt seglande resten av året! Även om börsen kanske stormar. ![]()
![]()
Ligger nära marknadsvikt med startsumman såväl som beloppet på månadsspar i mina 5 fonder, med bred täckning. Ser ingen anledning att pilla i detta då jag har för lite tid överlag. Men får väl kolla några gånger per år eller så och kolla nyheter om det sker stora saker på marknadsvikten och isåfall omfördela på de som ej är global Index.
Jag tänker såhär. ![]()
"Om jag loggar in idag ser jag min portföljs värde. ![]()
Kollar jag imorgon är värdet sannolikt högre.
"
Det leder till att jag låter bli att logga in och nästa dag blir det samma sak.
Positivt uppskjutande.
Siste januari idag och jag har ännu inte pillat. Går nog bra i år med, förhoppningsvis.