Nu i dessa dagar av sättning,oro eller vad man ska kalla det. Hur reagerar ni på läget?
Jobbigt att det försvinner kapital/siffror?
Inget att bry sig om. Likgiltig. Köp som vanligt?
Glädje över att nya pengar in får fler andelar och att ISK-skatten blir lägre?
Själv är jag lite kluven. Tråkigt att se totalen minska. Kul att kunna handla ”billigare”.
Håller på att ombalansera lite räntespar till annat och ur den synpunkten blir läget bara bättre och bättre ju mer räntan och börserna går ner. Men ändå lite mixade känslor.
Tycker det ÄR svårt, jag va SÅÅ nära att träffa “nästa milstolpe” o sen började raset o nu är man snart “ner en milstolpe” istället… .
Försöker verkligen se på lång sikt och att “året blev ju bra ändå” men visst är det en mental kamp ibland. …men det blir bättre med tiden, inte så många års sparande bakom mig så är fortfarande lite inne i fasen “kul att se när siffran på kontot ökar…inte så kul när den faller”
Jag gick från oro, hopplöshet och negativa tankar om att aldrig nå mina mål till acceptans över situationen som nu har uppstått.
fortsätter som vanligt och får tillfälligt billigare kurs i mina fonder att köpa nu när min lön har kommit in
-2,09% i Avanza Global igår är ju inte heller jättefarligt (72% av mitt innehav i fondportföljen)
och idag blev jag nästan glad (allt är relativt ) över en -0,10% nedgång i samma fond
enda som stör mig nu är väl att det så kallade tomte-rallyt uteblir och det kommer se fult ut i mitt excelark när jag gör min månatliga och årliga uppdatering
Visst det har sett dåligt ut senaste veckan.
Kollar jag på idag så är det stora belopp ned.
Ställde om och kollade på senaste veckan och då såg det värre ut. Stora belopp som tappats.
Ställde om på kontona och kollade på senaste månaden och då såg det bra ut.
Slutsats, kolla på längre sikt eller kolla inte alls
Hade man haft +20år i sparhorisont (som många här verkar ha) så hade man ju inte tittat på kontot så ofta. . men när det närmar sig att man kanske skall tänka sig använda pengarna (vilket många här inte verkar ha en plan att göra. . kanske elakt men känslan på forumet är att SPARA är grejen, aldrig ens fundera på att spendera) så är man lite mer angelägen att titta ofta.
Ja det finns mycket men få verkar “komma dit” att dom faktiskt använder det dom sparat till något. .
Jag gillar forumet och de har en sund inställning, men om jag skall klaga på nått så är det väl att detta med “spara/slösa” kan gå lite långt ibland.
Gör någon en tråd “skulle vilja köpa en bil, dator, eller vad som” så behöver man inte ens gå in på trådarna för att veta att svaren kommer till 90% vara “köp inte nytt behåll det du har” och liknade
Jag vet att denna inställning i grunden är sund men det blir lite komiskt ibland när “massa miljonärer” sitter och rekommenderar att en ny dator är alldeles för dyr och det är bättre att föröka hålla liv i den gamla.
Sen börjar jag bli lika illa själv då jag kört “livräddning” på min urgamla dator allt för många år nu. . .så nått år på forumet har definitivt gjort mig “snålare” om det är rätt ord