Dags att kliva av den globala uppgången?

Hej, gillar och stöttar filosofin rörande ägande av ”alla/många” företag och låga kostnader via effektiva indexfonder. Köper också svårigheten i att tajma köp/sälj, men börjat ändå fundera på att kliva av ngt år. Börsen, iaf S&P känns som helhet sanslöst övervärderad. Är det ngn annan som känner att 10-20% dipp ligger i korten med några mindre besvikelser som ex att covid-vaccin inte skyddar så väl som det är tänkt, nya helikopterpengar fastnar i kongressen i USA etc.

Tack för ett intressant forum, trevlig måndag!

2 gillningar

Jag förstår tanken och känner ibland likadant. Fastnar dock alltid i samma: Hur länge ska du vara ur? Tills börsen rasar? Tänk om raset bara då blir litet och du köper in dig och börsen rasar igen, ska du då sälja? Eller ska istället köpa. Osv osv. Det jag landar i att det absolut enklaste är att vara konsekvent, månadsspara och tro på min strategi, har jag rätt risk så förlorar jag inga pengar jag inte har råd att förlora. Om det nu går åt helvete så gör det de, men jag tror att oddsen är på min sida. Framförallt slipper man fundera ihjäl sig. (naivt kanske, men så tänker jag).

5 gillningar

Du har säkert rätt i att svårigheten blir vad som borde trigga fullt köp samt hur mkt till det ev går upp innan det vänder. Innan dippen förra året kändes det inte lika övervärderat och jag köpte på mig från bufferten under raset, (när det fallit drygt 10%, så definitivt ingen perfekt timing). Spontant skulle jag känna mig lättad av en mindre nedgång, gillar inte dessa överhettade tider. Månadssparandet ligger kvar, men jag funderar ändå på att skifta över en del från det mer spekulativa till buffert för att kunna köpa vid nästa dipp, säkert fel, lol.

1 gillning

Man får ju triggermail från avanza ”värdet på ditt konto har gått ner mer än 40%” :smile:

7 gillningar

Jag håller med om att det gärna får lugna sig lite på börsen det närmaste, det gör inte mig något.

Som du säger kan det ju vara gött att ha torrt krut att köpa för vid en rejäl krasch. Jag vet dock med mig att jag inte har nerverna till att köpa ifall det händer (märkte jag senast vid coronakrisen). Därav får det vara som det är för min del. :slight_smile:

Du får köra månadsspar. Minns att det fanns en tråd att man sätter upp några regler. Om din portfölj har sjunkit med 30 %. Då ska du köpa massor.

1 gillning

Det behöver inte vara så att börsen rasar. Den kan flytta sig sidledes istället. Börsen kommer att leta sig till dess “intrinsic value” men det är får som säger att prishöjningar kan vara det som gör att allt balanseras istället för att värdet måste sjunka.

2 gillningar

Kanske en permanentportfölj eller golden butterfly vore något för dig?

Japp, men för köp av massor =) behöver jag andra tillgångsslag än vad jag har i portföljen idag. Kan visserligen belåna portföljen, men det skulle kräva mer iskyla än jag förmodligen kan hitta vid en rejäl dipp =)

Håller helt med om att prishöjningar skulle hjälpa till och att tillväxt på bolagen generellt är att förvänta sig både på kort och lång sikt, men på den höga värderingen vi ser idag finns väldigt lite utrymme för att vänta in ”growth’.

Alt. Eller så tänker jag helt fel och dessa multiplar är ”the new normal” i en värld där räntorna fluktuerar runt 0.

Får lära mig att samla ihop svaren :slightly_smiling_face:
Skulle definitivt kunna tänka mig delar av en Golden butterfly, men både räntor och guld tenderar att stiga vid börsfall. Jag skulle i teorin då vilja ha tillräcklig kyla för att balansera om.

10-åringen låg väl typ på 5% vid dot com kraschen? Och nu ligger den väl på 1.1%? Blir det inte väldigt mycket FOMO när räntan är och förblir så låg, vad ska man annars investera i om inte aktiemarknaden? Så hur mycket i sitt investerande ska man gå på en P/E graf?

2 gillningar

Enligt nån video jag kollade på Youtube (bästa källan!) Så kommer den stora kraschen till följd av penningprint i USA först när folk börjar inse att den totala mängden varur och tjänster vida understiger mängden pengar i systemet. Och det kan ju ta ett tag för folk att inse det. Däremot så har 40% av alla pengar i USA printats ut under de senaste typ 2 åren, så vi kanske inte är jättelångt bort ändå :wink:

Min strategi är att hålla mig inne med mina lite mer kortsiktiga sparpengar fram till våren, och sen sälja av dem, men ligga kvar med mina långsiktiga.

1 gillning

Har jag missat något väsentligt, jag har uppfattningen av att man inte förlorar några pengar på börsen så länge man inte tar ut pengarna i nedgång eller vid tex misslyckad timing av börsen?:thinking:
Säg att man hänger kvar med sina pengar i en krasch, då har man väl kvar samma andel vid uppgång, man tappar väl inte andelarna?:man_shrugging:
Visst krävs det en uppgång också men den kommer ju tillslut. (Förhoppningsvis😅)
Jag pratar iofs om fonder och inte enskilda aktier i ett företag, som förstås kan konka.

Jo precis, ett troligt scenario är att börsen på lång sikt kommer växa.
Gäller dock att man har “rätt” nivå av buffert/humankapital så man inte behöver sälja aktierna för att inte gå i personlig konkurs vid en lång och stor nedgång/lågkonjunktur, då har ju förlusten blivit ett faktum.

2 gillningar

Tack för svar, jag gjorde antagandet att en person självklart hade “rätt” nivå på buffert/humankapital, vilket var fel av mig eftersom det är klart att inte alla har det.:blush:

Du är inte den första och inte den sista som försöker tajma marknaden och känner oro.

Jag kan ju bara tala för mig själv men i November 2018 när Jan skrek “Gult ljus på börsen” så gick jag ur och missade 6 månaders uppgång. Och sedan fortsatte det bara. :slight_smile:

Med andra ord, det är omöjligt att veta. :smiley:

2 gillningar

Tycker inte heller att bara PE är ett tillräckligt nyckeltal :slight_smile: , men tycker ändå det visar rätt väl hur upptrissade värderingarna är i förhållande till vinsten jmf med historiska värden. Håller oxå helt med om, vad är alternativet till aktier när räntan är så låg.

Jag har t.o.m funderat på konst :smiley: men har svårt att köpa konst i spekulationssyfte. Slutar alltid med att jag köper ngt som jag behåller. Knappast likvida medel för att tajma en dipp :slight_smile:

Det är en viss förenkling att börsen alltid går upp igen. Grundantagandet utgår nog vi flesta om att börsen alltid går upp. Frågan är väl mer hur lång tid det kan ta för börsen att helt återhämta sig till dagens ATH-nivåer. Jag kan inte detaljerna, men Jan och andra kunniga i forumet säger ju att Japans aktiemarknad fortfarande ligger en bit under ATH-nivåerna sedan kraschen 2008. Det innebär att dem pengarna du investerar idag och framåt eventuellt inte skapar någon egentlig avkastning förrens om 10-15-20 år (inte vet jag). Vissa har tid att vänta ut det, andra närmar sig uttagsfas av olika anledningar.

Dilemmat är att lösningen för att undvika ovanstående är att time:a marknaden vilket vi vet är omöjligt… Däremot kan man justera sin risknivå för att ha torrt krut vid eventuell nergång om det känns bättre. Det är detta som jag tror folk funderar högt och lågt kring. Hoppas detta förtydligade situationen en aning.

3 gillningar

Precis det jag skulle vilja göra. Skall fundera lite under dagen. Fantastiskt forum!

1 gillning