Inflationsångest - stor andel i globala indexfonder, men vad händer om dollarn urholkas i värde?

Mycket snack om inflation av dollarn nu. Med 80% av sparandet i Länsförsäkringar Global Indexnära så börjar det kännas lite nervigt. Med inflation av dollarn kommer mitt sparande drabbas hårt. Ska man börja minska sin exponering tills det svalnat? Jag lider naturligtvis otroligt hårt av FOMO-syndrom (Fear of missing out) när jag tänker på att jag kanske ska minska exponering om USA. Det kan fortsätta upp i flera år och decennier innan korthuset faller om det någonsin gör det. Hur tänker ni andra?

Vad är resten av din portfölj? Är du orolig över valutarisken kan du ju alltid öka din Sverige-del lite grann.

1 gillning

Överväger starkt just nu. Det ända som håller mig tillbaks är ljudet av Jans röst som ekar i mitt huvud: Försök inte tajma marknaden…försök inte tajma marknaden…försök inte tajma marknaden.

Men allvarligt, Inga andra som nojjar?

Nojjar, absolut. Agerar? Nej. :slightly_smiling_face:

8 gillningar

Kommer ditt sparande verkligen drabbas så hårt? Om det blir hög inflation av dollarn kommer ju dess värde gentemot SEK minska också. Jag nojjar mer över förväntad framtida avkastning på den amerikanska marknaden…

Inflation kan man väl nojja över, men jag tror inte att det finns någon speciell anledning att tro att dollarn skulle vara speciellt känslig för det, om vi jämför mellan fiat valutor. Snarare tvärtom är det ju just nu ivf den mest stabila och trovärdiga valutan? Om inte så topp 3.

Du tror inte det är nån risk att det fullkomligt vansinniga pengatryckeri som fed sysslat med skadar dollarn extremt mycket på sikt? Samt all QE?

Money printer goes brrrr…

2 gillningar

Kanske det, men vilken valuta är säkrare då?

1 gillning

Länder vars ekonomier hänger på stor producerande exportindustri kanske?

EM valutor kanske?

Jag vet inte. Men tech och USA känns väldigt väldigt skakigt nu asså.

Sverige har ju ibland avsiktligt devaluerat sin valuta för att elda på exporterna. Jag vet inte, känns svårt. :slight_smile: Då pratar vi ofta om politiskt mycket mindre stabila länder, och mycket mindre ekonomier överlag. Dollarn är fortfarande världens valuta, ett tag till.

Men visst, att sprida riskerna är ju bra. Jag tycker generellt att det viktas för mycket mot USA också. Borde balanseras mer utifrån inbördes korrelation och politiska poler, om riskspridning är det enda målet tycker jag. Detsamma borde gälla även valutor.

Det har varit mycket snack om inflation på sistone här. Jag har försökt att prata om det och läsa vad folk skriver och artiklar och sånt, men blir inte klokare på hur man egentligen ska kunna undkomma det. Det kanske inte går att helt fly från på ett effektivt sätt, iom att hur man än vänder och vrider på det så ökar statens tillgång på bekostnad av alla andra när de trycker pengar.

1 gillning

Är det inte precis det USA gör genom att trycka mängder med pengar då? Kasta ut stimulanscheckar och QE?

Jag säger inte att de inte gör det. Jag bara ser inte vilken valuta som skulle vara bättre. Du nämnde utvecklande exportmarknader, men jag vet inte varför de skulle innebära mindre risk för inflation.

Hur tänker du att dessa företag skulle påverkas negativt av dollarinflation?

Det finns andra risker med tillväxtmarknader, såsom att de har politiska system som inte direkt värnar utländska aktieägare.

Exempelvis - Jack Ma uttalar sig kritiskt och försvinner i 77 dagar. Vad hade hänt om Twitters VD försvunnit sålänge i USA efter han stängde av USA’s president från Twitter?

Angående trådskaparen frågeställning kring Dollarn. Är det något hen ska agera på? Nej, helst inte.

Fokusera på det man kan kontrollera.

Nu till inflation och monetära systemet

För att förstå det monetära systemet bättre bör man utbilda sig mer kring det. En av de kunnigaste jag lyssnat på och läst är Cullen Roche, utöver det är William Bernstein fantastiskt bra gällande marknadshistoria.

Om tillgångsinflation -
Let’s Talk Some More About Assflation

Att förstå det Modern Monetära Systemet
Episode 132: Cullen Roche: Understanding the Modern Monetary System

Understanding the Modern Monetary System - SSRN

Myter inom ekonomi

QE is inflationary “money printing” and/or “debt monetization”.

Quantitative Easing (QE) is a form of monetary policy that involves the Fed expanding its balance sheet in order to alter the composition of the private sector’s balance sheet. This means the Fed is creating new money and buying private sector assets like MBS or T-bonds. When the Fed buys these assets it is technically “printing” new money, but it is also effectively “unprinting” the T-bond or MBS from the private sector. When people call QE “money printing” they imply that there is magically more money in the private sector which will chase more goods which will lead to higher inflation. But since QE doesn’t change the private sector’s net worth (because it’s a simple swap) the operation is actually a lot more like changing a savings account into a checking account. This isn’t “money printing” in the sense that some imply.

Känns allt detta sunt? Jag vet inte, men jag kan ju faktiskt inte göra något åt det, mer än att läsa på.

Hur har jag gjort?

För min del så har jag förberett mig för en eventuell inflation med en bred global diversifierad portfölj och lite small-cap value. Även bundna bolån gör det lite lättare att sova. Vill man gå ännu mer mot inflationsskydd kanske en ETF med globala råvaruproducenter kan läggas till. Men dessa skydd kostar ju också i form av eventuell avkastning.

Jag kan ju inte ö.h.t. påverka något som har med inflationen att göra, mer än mitt egna liv och beteende. För mig har det varit att läsa på, utbilda mig och vara kritisk. Det finns inget enkelt recept, för ingen vet vad framtiden bär med sig.

1 gillning

Tack för ett hejdundrande inlägg. Mycket matnyttigt här. Om man nu tar det psykologiska biten av att det trycks så mycket dollar så är min instinktiva känsla att det är en dålig sak. Vad det får för effekter på kort eller lång silt har jag dock kngen aning om. Men hur rent tekniskt förstår jag inte hur man kan dubblera antalet av dollar och ha samma värde för dessa som innan. Detta har skett under lång tid. Men vad jag vet finns ingen motsvarighet till hur det trycks idag i USA. Men många pekar på länder som gjort liknande resor.Tyskland back in the days, Zimbabwe och Argentina. Självklart så var detta mindre valutor. Men man börjar undra hur länge det kan fortsätta. Dollarn är valutan mest människor tar betalt i, men vad händer när värdet börjar sjunka på denna. Vad som skulle sätta fart på denna process är svårt att förutsäga.

Den som lever får se, men guldet på denna nivå känns lockande :grinning_face_with_smiling_eyes:

Jag gör samma spaning som trådskaparen. Tror också att det är svårt att tajma marknaden men fullt möjligt att positionera sig efter mega trender. Min portfölj ser därför ut som nedan

50 % globalfonder
15 % EM
15% Sverige/ småbolag
20 % Guld

Kommer detta göra mig till årets avanzian nej men min tro är att jag på 20 år slår en portfölj med 100 % global index, vilket är det jag strävar efter.

Tänket tar sin utgång i det @janbolmeson beskriver med pajdiagramen i avsnitt 195 om börsvärdetsfördelning.

5 gillningar

Jag förstår det absolut. Sen får man påminna sig om vilka länder man jämför med, även den politiska, militära och finansiella makten länderna har och har haft. USA kommer inte bara lägga sig och dö.

Zimbabwe, Argentina, Venezuela är länder som inte skötts särskilt bra på någon nivå. Weimartyskland hade precis kommit ut som en förlorare ur ett världskrig med enorma skulder gentemot vinnarna.

Ett av problemen med den ekonomiska stagnationen i flertalet länder i EU är också att man inte varit lika expansiva som USA, pågrundav minnen från Weimartyskland.

Kan också vara intressant att dra paralellen med att den stora depressionen som var extremt deflationistisk (orsakad till stor del av att man vägrade gå av guld-standarden) förde med sig mindre roliga politiska händelser under 30-talet.

Se bara i vissa Europeiska länder som fått dra åt svångremmen extremt hårt pågrundav Euron. Du har en valuta som du inte kontrollerar själv och därför inte kan devaluera för att skapa efterfrågan inom export och turistnäringen.

Vad får man då? Problem.

2 gillningar

Jag tänker ju att ett tillgångsslag som sällan nämns är ju realräntor. Det ska ju fungera i situationer som det här jämte att ha lån med bunden ränta.

Hej Jan, hur kan detta skydda mina investerade pengar? Eller menar du bara lånade pengar?

Realräntor menar du? De räknas ju upp med inflationen.

Lån? Genom att lånet blir mindre värt men räntan ökar inte.

1 gillning