Hej!
Är 23år och har precis börjat spara på börsen via Avanza, eller ja spara överhuvudtaget efter mycket resande och äventyr. Har tänkt spara i 3-4 former och skulle vara tacksam för synpunkter kring mitt sparande. Jag har inkomst på mellan 20-25k netto (bonusar påverkar) och de enda fasta utgifterna är varmhyra på 6600kr och mobilabonnemang på 100kr.
Hink 1:
13k på mitt personkonto efter hyra som ska till mat och konsumtion. All överskott som blir över läggs i nästa hink. Det brukar bli 2-5k över.
Hink 2: Startkapital – 5000kr
Ett rörligt sparkonto på Qliro med ränta på 0,8% som kapitaliseras vid månadsskiftet. Ca 2-5k som ska sparas. När summan nått ca 40k, kommer jag låsa de pengarna i någon form mot högre ränta.
Hink 3: Mellanrisk-portfölj 60/40, 4-7år
500kr/mån
Avanza Global - 50%
Avanza Europa - 5%
Avanza Emerging Markets - 5%
AMF räntefond lång - 15%
AMF räntefond mix - 15%
Splitan räntefond Sverige - 10%
Kommentar:
Mycket låg förvaltningsavgift på denna portfölj, väljer att gå på Avanzas billiga fonder till skillnad från de lite dyrare som jag innehar i högrisk-portföljen. Det har varit en fråga som jag klurat mycket på. Avanzas fonder är billigare än de nedanstående och ska i princip vara identiska trots det visar fonderna i nästa portfölj bättre avkastning i nästan alla avseenden. Har valt på detta sätt så att jag själv får följa utvecklingen i bägge portföljerna, blir med sannolikhet en identisk utveckling.
Hink 4: högrisk-portfölj 90/10, 10+år
Länsförsäkringar Global Indexnära – 70%
Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A – 10%
Swedbank Robur Access Asien – 10%
AMF räntefond mix - 5%
Splitan räntefond Sverige - 5%
Kommentar:
Jag vet att Swedbank Asien och LF Tillväxt är lite kaka på kaka, skillnaden är att LF tillväxt även inkluderar länder utanför Asien som Latinamerika, Saudi, Sydafrika osv. Men jag personligen tror att den asiatiska marknaden under 20-talet kommer fortsätta utvecklas och konkurrera i högre utsträckning med jänkarna således mycket Asien. Nu har jag helt utelämnat Sverige i både mellanriskportföljen och högriskportföljen men har en annan idé.
”Hink 5”:
Investera 1 aktie i Investor varje månad (486kr idag). Investor likt övriga investmentbolag enligt majoriteten av artiklar och bloggar jag läst visar en bättre avkastning till en lägre avgift gentemot Sverigefonderna. Det ger mig även möjligheten att lära mig mer gällande utdelning osv.
Kommentar: Med denna hink sparar jag sammanlagt 2000kr på börsen. Den sammanlagda andelen aktier bli 85% aktier och räntor 15%.
Av andelen aktier kommer Investor motsvara ca 30% vilket är ungefär hur stor andel jag skulle ha placerat i en sverigefond annars. Nackdelen här blir att det som investeras i Investor är tänkt till bägge portföljerna, men det är mer av en formalitet och har ingen betydelse i min värld.
Kommer även ha ”Hink 6”
Som blir en lekhink, där jag investerar ca 200kr varje månad i ”roliga” aktier.
Är detta en hållbar lösning? Har velat fram och tillbaka mycket huruvida jag ska göra plats för guld, men fanns inga bra lösningar på Avanza vilket skulle tvinga mig till Nordnet, något jag vill undvika och dessutom har jag ett ganska litet startkapital vilket gör det mer besvärligt för investering i guld till en början.
Tacksam för svar