Hej! Hoppas det är okej att få feedback på mitt upplägg av sparande. Då jag under större delen av min tid på börsen (sedan 2016) aldrig haft en riktigt strategi.
Från att köpa skitbolag från början till att nu vara så utspritt så jag inte har någon koll och köper allt jag tycker verkar intressant (med låg avgift och möjlighet till bra avkastning). Jag har kommit till insikten att jag behöver grunna ordentlig på upplägget och detta nedan har utkristalliserats efter ha lyssnat, läst och funderat hur jag vill lägga upp mitt sparande. Med inspiration från Rikatillsammans har det landat i kanske en lite speciellt upplägg på 4 hinkar principen som jag mer än gärna tar er feedback på!
Lite kort info om mina förutsättningar. Är 28 år, jobbar efter ha pluggat en yrkesutbildning. Nu äger jag drygt 30 fonder, 16 ETFer och 50+ aktier och har tröttnat på att inte ha någon koll. Men älskar samtidigt att äga mycket olika saker för jag tycker det är kul att nischa sparandet. Min målsättning är att bli fri från tvång och kunna spendera min tid exakt som jag vill. Alltså lång sparhorisont på cirka 15-25 år beroende på avkastning.
Lyckats skrapa ihop cirka 500 000 kr på börsen och har idag en sparkvot på 10 000 kr/månaden
Hink 1 - Buffert - 10% (1 000kr/mån)
- Sparkonto med insättningsgaranti med hyfsad ränta
Hink 2 - Låg korrelation med börsen - 25% (2 500 kr/mån)
- 50% - WisdomTree Physical Precious Metals (cirka 50% guld, 30% palladium, 15% silver & platinum
- 25% - iShares Global Water UCITS ETF USD (Dist)
- 25% - Xtrackers MSCI World Materials UCITS ETF 1C
Hink 3 - Kryddad index - 50% (5 000 kr/mån)
- Avanza Global - 30%
- Handelsbanken Gl Småbolag Index - 15%
- Avanza Emerging Markets - 15%
- Spiltan Global investmentbolag -10%
- LMM Investmentbolag - 10%
- Spiltan Investmentbolagsfond - 10%
- Plus fastigheter index - 5%
- Plus mikrobolag - 5%
Hink 4 - Lekhink - 15% (1 500kr/mån)
- Digital säkerhet index
- Hållbar energi
- Crypto
- Enskilda aktier
Totalt ser fördelningen ut såhär:
Jag vet att det fortfarande är många olika fonder & ETFer men tycker det är väldigt kul att kunna investera i t.ex. vatten, småbolag och annat kul (båda har också högre avkastning historiskt än bara large cap index… har dock lärt mig att vi behöver 300 års historisk data ifall jag minns rätt från podden). Lite tankar om de två stora hinkarna:
Hink 2 - Jag vill ha något med hög avkastning då jag är ung och ska spara länge, men som inte har så stor korrelation med övriga börsen. Är inte riktigt såld på räntor och vet inte riktigt ifall jag ska ha det i portföljen. Därför valt fysiska metaller, vatten och råvarobolag.
Hink 3 - Här vill jag krydda index med investmentbolag. För att ha möjligheten att slå index men ändå inte ta för mycket risk. Även ganska stor andel småbolag & emerging market för att ta lite högre risk vilket jag hoppas ska ge bättre avkastning på sikt.
Som sagt målen är att få hög avkastning över sikt, men ha en god diversifiering för att inte gå på hårda nitar och ha en otroligt volatilitet i portföljen.
Tar ödmjukast emot er feedback!