Tänkte här beskriva ett par tekniker för att på sikt statistikt kunna slå index. Notera att detta inte är något jag rekommenderar för nybörjare eller personer som inte känner till sin egen risk tolerans. Den bästa strategi är den du tror på, så fort du avviker från strategin och agerar i panik kommer det att försämra dina chanser till en bra avkastning.
Det första vi behöver göra är att etablera vad som menas med att “slå index” och vilket index vi menar. Jag kommer i denna tråd anta att det index vi vill slå är det globala världsindexet och jag kommer anta att det kan enkelt fås genom att investera 100% i Länsförsäkringar global indexnära. Många här på forumet kollar enbart på avkastningen, och den är relativt lätt att slå och jag kommer ge några exempel på hur man gör det. Det som är mer intressant är att försöka slå den riskjusterade avkastningen. Avkastningen är lätt att ta reda på. Risken kommer jag definiera som “Max drawdown” dvs hur mycketpengar man tappar i en krasch, eftersom detta i mina ögon är den enda risk som är intressant eftersom det är detta värde som kommer avgöra om du klarar av att hålla i strategin eller inte. Standardavvikelse, sharpekvot osv kommer jag lämna utanför, utan min åsikt är att om man har en bättre avkastning samt en lägre drawdown än Länsförsäkringar global indexnära så har man slagit index.
Hur slår man avkastningen i en indexfond?
Alternativ 1: Hitta en fond som har en hög beta (=hög risk och avkastning) och investera allt i den fonden. Exempel på fonder som bör klara av detta:
- Spiltan Aktiefond investmentbolag: Då dessa bolag är ett AB samt investerar i andra AB så blir effekterna att investmentbolag överlag svänger högre och lägre än börsen och de har en väldigt stark korrelation mot index. Eftersom börsen går uppåt kommer denna med största sannolikhet över tid avkasta bättre än index men med högre risk.
- AMF aktiefond småbolag eller PLUS Småbolag Sverige index: Småbolag har enligt forskning visat att de på sikt slår index. De har större potential än stora etablerade bolag men också större nedsida. Dessa korrelerar starkt med globalindex och har högre beta. Precis som med investmentbolag kommer dessa avkasta mera än index men även med högre risk.
- Länsförsäkringar Fastighetsfond A: Denna har tyvärr en hög avgift vilket är en stor nackdel men kommer troligen ändå ge en högre avkastning än index. Anledningen är att fastigheter är så gott som alltid tungt belånade vilket leder till en naturlig hävstång i den här branchen. Därför kommer även dessa svänga mera än index även framöver och har därför ett högt beta på samma sätt som ovanstående två alternativ. Ett alternativ här som troligen är ännu bättre är att köpa enskilda aktier inom fastighetssektorn men det kräver mera administration och tillkommer transaktionskostnader vid varje sälj/köp ombalansering och gör det svårt att byta strategi om man ångrar sig.
Det finns flera sätt att göra detta:
- Belåna din bostad.
- Superlånet/Avanza lånet på nordnet/avanza.
- Använd hävstångsprodukter som S&P 500 Bull*2 till exempel.
- Hitta fonder som använder belåning, till exempel Lancelot Camelot, AP7 aktiefond osv.
Hur slår man index både i avkastning och risk?
Denna fråga är mycket svårare och det tvistas mycket om detta ens är möjligt. De flesta experter är överens om att det går att slå avkastningen på en indexfond genom att öka risken och avkastningen enligt tidigare diskussion. Men här ska jag i alla fall presentera två alternativ som skulle ha potential att slå både avkastning och risk och här börjar diskussionen bli intressant.
Alternativ 3: Dual momentum strategier. Här finns detaljerad information om dessa: Tråden om strategier för fonder - Flashback Forum
Tråden innehåller en hel drös med backtestning som slår både max drawdown och avkastning mot index och det står tydliga tillvägagångssätt. Efter mycket funderande har jag kommit fram till att denna strategi inte är något för mig då jag inte är så förtjust i att frångå världsindex så mycket som den där strategin gör. Jag är dessutom orolig för att krascherna kommer gå snabbare och snabbare så att man inte kommer hinna gå ur i denna strategi. Backtestningen verkar dock väldigt tydligt då flera miljoner simuleringar på historisk data har körts, men jag skulle aldrig klara av att följa denna strategi.
Alternativ 4: Kombinera säkra tillgångar med riskfulla tillgångar med högt beta.
Det här är det alternativ jag har valt att välja. Jag har tagit inspiration från en golden butterfly portfolio, ökat risken till 60% aktier och även ökat betat på dessa. Detta kommer troligen ge en portfölj i avkastning något högre än den globala barnportföljen men till en liknande risk. Min portfölj ser därför ut så här:
60% Aktier:
15% av varje av Spiltan Aktiefond investmentbolag, AMF aktiefond småbolag, Länsföräkringar Fastighetsfond A, Swedbank Robur Ny Teknik (Ny teknik är en rejäl chansning och är den fösta som kommer ryka om den svänger neråt).
10% Långa räntor:
Europeiska stater 5%: Xtrackers II Eurozone Government Bond 25+
Staten USA 5%: iShares $ Treasury Bond 20+yr (IS04)
10% Korta räntor:
Bankkonto 5% (marginalen som är min vanliga bank, 0.8% ränta. Denna är även min extra buffert då jag inte har delat upp mina investeringar på flera hinkar).
Kort räntor exponerade mot valutan USD 5%: SEB Korträntefond C USD – Lux
Guld 20%
10% Xetra Gold
10% ETF physical swiss gold
Ombalansering kommer ske 3 gånger om året men bara om tillgångarna skiftat för mycket i värde. En gång innan sommaren då börsen historiskt gått sämre under sommaren. En gång efter sommaren då börsen normalt är i en expansionsfas. En gång runt nyår för att balansera upp tillfäle då jag kollar om en ombalansering krävs. Dessutom kommer jag ombalansera extra om det kommer en krasch eller liknande eller om jag upptäcker att ny teknik fonden slutar leverera då denna kommer att bytas ut.
Jag kommer jämföra utveckling med följande 4 saker för att få en rättvis bild av huruvida denna faktiskt kan slå index:
- 100% Länsförsäkringar global indexnära.
- 100% Aktier hos lysa.
- Globala barnportföljen (denna är troligen edn som är mest lik min portfölj i risk och avkastning).
- Rika tillsammans portföljen.