Feedback på nybörjares portfölj

Hej!

Först ska jag säga att jag är ny på forumet och har inte heller investerat på börsen tidigare, en total rookie med andra ord. Fick nyligen en för mig större summa pengar som jag tänkt att delvis investera och har tack vare RikaTillsammans fått upp ögonen för passivt sparande i index fonder. Stort tack Jan och Caroline!

Lite bakgund först, jag är relativt ung med fast lön, har bostadsrätt med bolån. Har avsatt 50 000 kr för bufferthink på sparkonto (med ränta och insättningsgaranti!).

Iden är att börja månadsspara 10 000 i månaden i 100% Aktie Index fonder på Avanza samt avsätta 5000 kr/månad för amortering alt. sparkonto (ser det som räntedel av portfölj) samt 4000 kr guld/månad (har personlig försmak för guld och gillar noll korrelation med aktie delen).

Därtill har jag fått en klumpsumma på sparkontot om 800 000 varav jag amorterat av 280 000 på lån (till 65% belåningsgrad) och tänkter nu investera resterande med dollar cost averaging under två år (dvs dubblade insättningar under dessa år) för att minimera risk att köpa in på sämsta tillfälle och bli avskräckt). Sparhorizonten är på åtminnstonne 5-10 år men kan vara längre.

Tror inte man kan helt förutspå livet, liksom marknaden och vill därför följa forskningen så långt det är praktiskt och ha något som fungerar också på 30 års horizont ifall det blir så. En mellanhink för långsiktigt sparande är vad jag avser dock.

Önskar feedback från er som investerat en längre tid och har mer kunskap. Har satt ihop två portföljer som jag väger mot varandra.

Alternativ 1 - Fokus på diversifiering “äga marknaden” samt minskad fondbolagsrisk

Anledningen till alt. 1 har både SPP Aktiefond global och länsförsäkrningar Global är enbart för att jag utgått från att där är en fondbolagsrisk om än minnimal. Har därför premierat långkörare med historik. Här inkluderar jag Handelsbankel Gl småbolag trots ganska hög avgift pga. diversifiering (följa marknadsvikt) samt möjligen överavkastning för småbolag. Man kan säga att jag ser Länsförsäkringar Global + Tillväxt tillsammans som en del, som i stort får samma exponering som SPP global fast något lägre avgift.

Alternativ 2 - Fokus på enkelhet och en lägre avgift

Tycker det är mycket klurigt att välja mellan att gå all in på att diversifiera eller att ta genväg (länsförsäkrigar global) är en bred och billig fond som förespråkas glatt här men sanningen är ju att det mest är stora USA bolag man får.

0.06% i skillnad mellan avgifterna är ju 600 kr/ miljon och år, inte mycket men så har vi ju ränta på ränta effekt. Ett argument för alt. 1 är isåfall att värdet i att få ett antal 1000 mer innehav väger upp för denna kostnad och därtill ökar riskjusterad avkastning. Det är ju trots allt detta som är det centrala i att ha index fonder! Vill man ha lägre avgift kan man ju köpa sig en small fond som Avanza zero men det är ju inte inärheten av samma grej.

Ett annat argument för alt. 1 är att kapitalet är spritt ut över fler fonder och fondbolag vilket reducerar risken att behöva sälja vid fel tillfälle och också en sänkt risk ifall en fonds avgift höjs utan att jag märker det efter några år? Har inte hört någon prata om denna risk, men samtidigt jagas lägsta fondförvaltningsavgiften såsom den hetaste aktien jagas… Kan Länsförsäkringar global bli en dålig globalfond om något år pga. höjning till 0.4% avgift, något som man isåfall sänker risken för genom att ha SPP också etc.?

Argumentet för alt. 2 är att den är att den är lätt att ombalansera, har något lägre avgift samt i mångas syn tillräckligt diversifierad redan och att man inte får något mer för de där extra 1000 tals innehaven när man väl redan har 2000-3000.

Vad är er bedömning av dessa två alternativ, vilket argument väger tyngst? Har jag missat något som jag kommer upptäcka framöver? Tycker just nu det är hyffsat kul att pyssla med portfölj på amatör nivå, men det ska ju vara tråkigt framöver så att de får jobba ifred.

Ser mitt risktagande och totala sparande rimligt ut?

2 gillningar

Bra analys av dig själv och det du kommit fram till.
För ny jag själv för att ge dig en åsikt

Tycker båda dina portfölj förslag är riktigt bra! Om du dock är osäker på din sparhorisont så skulle jag personligen inte våga köra 100% aktier i portföljen. Skulle nog mer luta åt en portfölj med kanske 50-60% aktier i så fall.

Alternativt så hade jag kört två portföljer. En mellanrisk för sparande på 3-9 år (typ 50/50) och en högrisk för sparande på 10 år eller mer (90-100% aktier)

Personligen gillar jag följande 4 fonder som alltid bygger upp basen i aktiedelen i mina portföljer:
70% länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1
10% Plus allabolag Sverige index.

1 gillning

Tack! Ja, är lite osäker på sparhorizonten (5 år+ iallafall), men som jag tänker det har jag typ 50% aktier om jag summerar aktie portföljen och övriga sparandet. Har skippat ränte delen då jag inte ser uppsidan riktigt med att ha dessa på ISK så kör därför amortering/konto istället. För mig känns det konstigt att köpa räntor som avkastar nära noll och lägga på ISK där man betalar avgift, när man själv är belånad och betalar ränta.

Intressant ide, inte tänkt på det. Men att ha två portföljer istället för en förstår jag inte heller, det blir ju samma som om man slår ihop dem och viktar om fördelningen isåfall? Om man tänker att man ska sälja ena portföljen efter 3-9 år så kan man kan ju lika gärna sälja delar av fonder då tänker jag?

Gillar dina fondval också, har varit inne på Plus allabolag Sverige index, men pga kort historik tänker jag SEB Sverige Indexnära är “säkrare”.

Ja, det är ju bara så kallad mental bokföring att dela upp det i olika delar/konton. Går jättebra att bara köra en enda stor, väl avvägd portfölj om man är bekväm med det :slight_smile::+1:

Två riktigt fina portföljer som du verkar tänkt igenom, skulle föreslå att du väljer den som känns bäst i magen.

Förbered dig mentalt på att din portfölj kommer svänga rejält, du kommer få Mail från din bank när din portfölj minskat 10, 20, 30, 40% osv i värde. Bra om du funderar ut en plan på hur du ska agera när det händer. Då du valt att amortera istället för att ha räntor/guld osv så kanske du bör tänka att du på kort tid behöver låna upp igen för att kunna rebalansera risken i din totala portfölj vid nedgång.

2 gillningar

Tycker också att dina portföljer ser jättebra ut. Små förslag på marginalen som egentligen är mer tycke och smak.

• Låt PLUS Allabolag Sverige vara ett alternativ till SEB-fonden.
  • Om du kör portföljen på Avanza så kan du köra Avanza Emerging Markets istället för LF tillväxtmarknader

Mycket bra jobb annars. :+1:

Tack för feedback och beröm! Lutar mot alternativ 1 just nu, om man ändå måste ombalansera årligen så är det inte så mycket mer räknande med 7 fonder istället för 3 tänker jag. Har inget emot att pyssla med detta (även på sikt hoppas jag)!

Har tänkt sitta still i båten och endast ombalansera årligen även vid stora svängningar, om något hade jag viljat köpa när det ser som mörkast ut genom att gå in med mer då det är “börs rea”. Tror jag har risktolerans, men kanske jag överskattar den.

Har tänkt amortera 1500 kr och sätta ca 3000 kr på sparkonto med ränta och därtill köpa fysiskt guld. Ser detta som en del av portföljen, dvs, aktiefonddelen är ca 50-60% av totala portföljen. Detta innebär att jag tänkt ombalansera mellan tillgångslagen (utanför ISK) också, men det ska väl gå bra.

Hej Jan!

Tack ännu en gång för allt fint material som ni producerar.

Tack för tips, jag kommer nog att plocka in PLUS Allabolag Sverige såsmåningom, ifall den fortsatt är billig och håller igång några år.

Har tittat på Avanza Emerging Markets, men blev fundersam då det står att det är en matarfond. Extra layer jag inte riktigt förstår, känns som jag får onödig motpartsrisk?
Också lite nojig med att den är relativt nystartad, men borde ju kvitta.

Är min ungefärliga fördelningen på 55% Aktiefonder (10000 kr) /25% Amotering (1500 kr)+ Konto (3500 kr) /20% Guld (4000 kr) rimlig i min situation tror ni med en mer än 5 års horizont.

Bör jag dela upp sparandet i flera delar som föreslagits, dvs. något i stil med 4 hinkar? Problemet är dock att jag inte är i en situation där jag kan blicka fram mer än 5 år och inte sparar till något särskilt (möjligen nytt boende på lång sikt, men då kommer nog kontant instats från nuvarade bostad ju).

Varför har du både SPP:s och Länsförsäkringars globalfonder i alternativ 1? Det blir kaka på kaka.