Är detta en vettig långtidsportfölj?

Jag har haft runt 400.000 kr liggandes på ett bankkonto med nästintill obefintlig sparränta i ett tag nu och tycker det är dags att låta pengarna växa lite. Min tanke är att först investera hälften av dessa pengar i en högriskportfölj som jag efter lite läsning på detta årets ombalanserings-avsnitt här satt ihop. Målet med portföljen är mer eller mindre: “den får ligga där så länge som möjligt”. Den andra hälften får tillsvidare ligga kvar på kontot tills jag vet vad exakt jag ska göra med den, men det blir antagligen nån mix av buffert + räntefonder.

Högriskportföljen är:
Länsförsäkringar Global Indexnära: 56%
PLUS Allabolag Sverige: 8%
Avanza Emerging Markets: 8%
Handelsbanken Gl Småbolag: 4%
AMF Småbolag: 4%
Xetra-Gold (4GLD): 10%
AMF Räntefond Mix: 10%

Det jag undrar är om det finns en mer optimal uppsättning av aktiefonderna som ger bättre teoretisk avkastning med samma/mindre risk. Den extra småbolagsfonden ville jag mest ha med för att jag tycker det är kul att investera i småbolag, förhoppningsvis är det inte ett minus för avkastningen?

Sen har jag även tittat lite på “4-hink” principen, men jag tycker det verkar mycket krångligare att ha 4 olika portföljer med olika risker och med samma fonder, istället för att ifrån början välja en andel aktier, en andel räntor/bankkonton, en andel guld, etc, och sen slänga in det i en och samma portfölj. Med det sättet så tycker jag man borde få en bättre översikt på andelarna högrisk/lågrisk man egentligen har i sitt totala sparande.

En annan fråga: finns det nån funktion på avanza som gör att jag kan sätta ihop en sorts blueprint av en portfölj med endast procentenheter, och sen automatisk köpa aktier enlig den med en summa pengar?

1 gillning

Vad är din definition på risk? :slight_smile:

Är det ordvalet “högriskportfölj” du undrar över? Jag hade kunnat kalla det långtidsportfölj, jag antog att om man har mycket aktier i portföljen så kallas det högriskportfölj.

Med att minimera risken menar jag att om jag blir erbjuden att dra ett rött kort ur en kortlek och vinna 5.000, eller dra en klöver ur en kortlek och vinna 10.000, så tar jag hellre det första alternativet. Samma teoretisk avkastning, mindre risk.

Vissa definierar ju risk som volatilitet. Då kan man ju fråga sig hur det känns i magen när portföljen går upp och ner. Känns det inte bra så har man nog för hög risk. Eller menar personen att risk är att förlora pengar? Det är väldigt många olika fonder här och utgår man från tillgångsslaget aktier så är det ju väldigt diversifierat.

För min del är volatilitet inte nåt jag har emot så länge det bara “svänger” på kort sikt. Risk i min mening i denna portföljen är att den även på lång sikt går back, vilket jag vill motverka till en del, men inte så mycket att den teoretiska avkastningen blir för låg.

Det skulle inte vara mitt huvudscenario, att portföljen går back :smiley:

En annan tanke: 7% avgift på guld-fonden verkar ganska högt…

Efter mer funderingar har jag valt att krångla till det lite ytterligare. Det här blev den slutgiltiga portföljen:

Globalfonder:
Länsförsäkringar Global Indexnära: 55%
Avanza Emerging Markets: 10%
Handelsbanken Gl Småbolag: 5%

Sverige-fonder:
PLUS Allabolag Sverige: 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag: 5%
Plus Småbolag Sverige: 2,5%
AMF Småbolag: 2,5%

Räntor:
AMF Räntefond Mix: 10%

Det skulle egentligen bli en 80%-aktieportfölj med 10% guld och 10% räntor, men jag avvaktar med guldet tillsvidare eftersom det verkar vara lite oklarheter med avgifterna för Xetra-fonden.

Den globala småbolagsfonden har jag valt att halvera och sen lägga in svenska småbolag, uppdelat i två olika eftersom de nästan har samma avgift, plus att det är roligt att ha en aktiv och en passiv. Jag har funderat på att helt skippa Handelsbanken Gl Småbolag eftersom den har så dyr avgift och köra 60% på globalfonden istället, men kan inte riktigt bestämma mig. Vad tycker ni?

Spiltan Aktiefond Investmentbolag har jag smugit in på bekostnad av globalfonden eftersom de historiskt har slaktat index.

Vad tror du hur mycket kommer 5% i Spiltan Aktiefond investement kommer att påvärka din portfölj på totalen ? :face_with_hand_over_mouth:

2,5% x 2 mikroskopisk del av portföljen skapar ingen mer värde långsiktigt. :+1:

5% Gl Småbolag ingen stor påvärkan på portföljen förutom att den gör portföljen dyrare.

Inget fel på krångliga portföljer men frågan är om det gör mer värde långsiktigt när små mikroskopiska innehav är inblandade i portföljen!:thinking:

10% räntor onödigt dyrt i Isk då du ändå ska investera 50% av alla tillgångar på börsen just nu. :+1:

Värdet fonderna tillför blir ju proportionellt med deras andel, oavsett om de tillför 50% eller 1%. Man kan välja att se det som en 2,5%-fond som knappt gör nåt, eller så kan man se det som totalt 10% småbolag som är uppdelade på ett visst sätt. Därför ser inget direkt negativt med att ha med små innehav. Sen blir det roligare om man har många fonder att vid varje årsslut att se vilka som presterade bäst.

Då är du nöjd med din portfölj och har koll på det hela. Bara köra på det. Då du frågar vad vi tycker om portföljen får du många olika svar. Men du har bestämt dig och vet vad du vill redan från början. Lycka till.:+1:

Jag får intrycket av att du vet varför du valt de olika fonderna och vad det innebär så där har jag inget att tillägga.
Jag tycker inte riktigt att jag förstått vad du vill uppnå med räntedelen och att du skippat guld i avvaktan på att avgifter i en specifik fond/ETF skall klarna. Ett alternativ här som jag personligen vurmar för är att ersätta räntorna med guld, välj annan ETF då avgiften är snarlik en räntefond, då det fungerar bättre som hedge mot aktier. Vill du inte gå in i ETF just nu så ligg med pengarna på ett sparkonto då ränter just nu inte ger något mervärde och köp in dig när bilden klarnat.

Tanken var att detta skulle vara den temporära portföljen tills jag vet vilken guldfond jag vill ha. I och med köp/sälj-avgifterna på ETFer vill jag inte sitta och byta fram och tillbaka utan veta säkert vilken som är bäst först.

Att köra 90% aktier och ersätta räntorna med guldet blir antagligen det jag gör. Bättre att modulera hur mycket pengar jag allokerar till portföljen än att köra 80% aktier 10% guld 10% räntor.