Hej! Jag går och funderar över min investeringsstruktur (ska inte börja ‘på riktigt’ förrän om typ ett år då jag köpt lägenhet och allt inte går till buffert) och tänkte höra om någon har några kloka råd att ge.
Innan har jag varit inne på att köra allt på lysa, men det finns några saker som tar emot. Dels så tycker jag att sparande är väldigt roligt och har inget emot att pilla ihop sakerna själv, och dels så vill jag gärna ha friheten att inkludera t.ex. guld vilket inte är möjligt hos lysa. Mindre avgift är också en bonus.
Eftersom att jag är fast besluten om att ha en permanentportfölj (RT-portfölj) som mellanrisk då jag inte vill negligera en hel komponent (läs:guld/råvaror), måste jag sätta ihop en själv. Samtidigt värderar jag simpelhet högt, och min huvudsakliga fråga är vad nackdelarna skulle vara med att köra en ‘simpel’ RT-portfölj, exempelvis såhär:
25% LF Global Indexnära
25% Spiltan Räntefond Sverige
25% ETFS Physical Swiss Gold
25% iShares Euro Govt Bond 15-30yr
Vad förlorar jag på den lösningen? Kommer den att gå sämre än den mer komplicerade varianten? Kanske överskattar jag mödan i att lägga till några fler fonder för mer diversifiering?