RikaTillsammans-portföljen enkel version

Hej,

Detta blir min första inlägg i forumet. Jag vill gratulera Jan & Caroline för en mycket bra och lärorik blogg.

Jag har lyckats sparat en 1 miljon 200 tusen under många år av hårt arbete. Just nu ligger allt min innehav i två sparkonto med ränta 0.85. Inflationen börjar komma närmare 2% och jag skulle vilja få bättre avkastning.

Jag känner mig intresserad av RikaTillsammans portfölj i en kortfattad version eftersom mitt mål med sparandet är att min sparade pengar inte tappar i värdet. Jag ser denna portfölj väldigt stabil och den är inte mycket volatil.

Min plan är att investera enligt planen nedan med sparhorisont 3- 5 år.

1. Länsförsäkringar Global Indexnära 25% (jag har redan på Avanza)
  2. Spiltan Räntefond Sverige 25%
  3. ETFS Physical Swiss Gold (GZUR) 25%
  4. iShares Euro Govt Bond 15-30yr UCITS ETF (IBCL) 25%

Några frågor:

Vad säger tycker ni om denna placeringen? Fördelar och nackdelar?
Hur ofta ska man ombalansera denna portfölj?
Kan detta passa som en mellanhink? Jag tror att det blir bättre än en sparkonto med ränta.
Är det en bra idé att ha Spiltan Räntefond Sverige eller har ni ett bättre förslag.

Tacksam för era svar.

1 gillning

Hej och välkommen till forumet. Jag tycker din portfölj ser hyffsad ut men i mitt tycke väldigt defensiv. Har du exempelvis också en bostad du äger där det finns ett övervärde så kan nog välja en lite offensivare portfölj. Titta gärna på detta avsnitt för att bli inspirerad att ta ett helhetsgrepp på din förmögenhet.

Sedan tycker jag att du skall gräva lite djupare i Spiltan räntefond Sverige. Det är en fond som köper obligationer som ges ut av företag. Jag har för mig att det var denna fond som stängde när det stormade som mest för ett år sedan efter som spiltan inte tycke att det gick att prissätta den korrekt. Kort sagt detta är något annat än en räntefond.

Kör hårt och lycka till

1 gillning

Välkommen hit! :slight_smile:

Förstår hur du tänker - att du vill ha ett stabilt sparande.

Jag har själv en RT portfölj som jag bygger upp sedan 1-1.5 år och den har väl gått ok förrutom senaste 3 månaderna när långräntedelen inte gått bra, men den går ju inte plus alla år :slight_smile:

Fördel är stabilitet. Nackdel är begränsad avkastning, kanske 4-5%, men det vet du nog redan.

Tror att den ursprungliga varianten ”permanenta porrföljen” ombalanserades årligen. Men det finns en del som inte ombalanserar mer än när något av de 4 tillgångsslagen ändrar mer än 5%enheter. Alltså någon av tillgångarna blir under 20% eller över 30%, då ombalanseras den. Sätt dina egna regler.

Ja passar utmärkt i en mellanrisk hink. Lägre risk än alternativet en 60/40.

Korträntedelen tycker jag du ska sätta på sparkonto med ränta. Det är också Jans rekomendarion för 2021. Det är bättre och säkrare än korta räntefonder så som räntorna är idag.

På långränte sidan så har du bara EUR. De har gått ok senaste tiden jämfört med långa USD räntor men så behöver det inte vara i framtiden. Så jag hade nog delat den i 2 med både USD och EUR .

Du kan ju börja med din RT variant sen när du fått in tillröckligt med pengar i den och tex ska ombalansera om ett år eller så, då kan du lägga till alla komponenterna såsom i Jans uppdaterade version för 2021 - se i slutet av detta avsnittet - och lycka till :grinning::+1:

3 gillningar

Tack JFB för att du tog din tid och förklarade så väl till mig.

Finns det något verktyg som hjälper en att fördela pengarna i rätt procentenheter eller är det bara att räkna själv?

Jag tackar för ditt svar.

I slutet av avsnittet ovan så finns en ombalanserings-mall som du kan ladda ner i Excel om det är det du behöver :slight_smile:

Leta upp sheetet ”RikaTillsammans” där kan du räkna både på innehav du vill lägga in och även ändra %fördelningen om du vill förenkla portföljen. Den används mest för att ombalansera när man redan har innehaven men kanske funkar för ditt behov också?

1 gillning

Varför inte en variant med tre fonder?

• 25% SPP Aktiefond Global
  • 50% Captor Iris Bond
  • 25% Xetra Gold (4GLD)

Ogillar lite tanken att vara olika viktad mot valutor mellan de olika tillgångslagen, tänker att det då i värsta fall kan bli en kombinationseffekt av valuta och tillgång. Sedan kan ju valutarisken spela ett spratt på kort sikt (vad är egentligen kort sikt m.h.t. denna portfölj?), även om det är ett nollsummespel på lång sikt. Portföljen är ju ändå från början till för en amerikansk investerare vad jag förstår, men hur ser den bästa varianten ut för en svensk investerare?

Vill notera att jag inte rekommenderar denna portfölj, men ser det mer som ett tankeexperiment. :nerd_face:

Du kanske skulle satt den meningen överst så alla viste att det var ett experiment :wink:

Captor Iris Bond är en Svensk bostadsräntefond med en 5 årig duration.
Problemen är att 50% av den varken ersätter det ena eller det andra:

1. Man missar en riktig långräntedel som det ska vara 10-20+ år
  2. Man har heller inte “cash” delen som det ska vara (säker likviditet)
  3. Man blir extremt tiltad till SEK, en liten liten valuta som skvalpar runt på valutornas hav :slight_smile:

Jan har tagit fram en bra excelmall

https://mailchi.mp/rikatillsammans/ombalansering-2020

Är inte allt investerande egentligen ett experiment. :thinking: :wink:

Blir förvirrat när man läser fondbeskrivningen:
Fonden är en aktivt förvaltad obligationsfond i svenska kronor som använder räntederivat för att upprätthålla positioner mot svenska räntor med en löptid på mellan 10 och 15 år.

Sedan i årsberättelsen ligger kreditdurationen på under fem år, men är tanken att den med finansiellt hokus pokus ska motsvara en duration på 10-15 år?

Borde inte likaviktat långa och korta räntor i grupp reagera likadant som en fond med en duration på 10-15 år?

Tycker valtutadiversifiering för RT-portföljen är knepigt, tänker att vissa tillgångsslag kan förlora delar av sin effekt om man samtidigt för en (samvarierande?) valutaeffekt på det. Ifall det är bra eller dåligt att vara koncentrerad mot lokal valuta m.h.t. den tidshorisont man har i en RT-portfölj… :roll_eyes: