Långa räntefonderna i RT portföljen

hej! jag är ny här på forumet så detta får bli min första post.
Tack för ett givande forum där jag har läst mycket om portföljerna och funnit all info till stor hjälp.
Ber om ursäkt om svaret på frågan är banal.

Jag har börjat bygga mellanrisk hinken och då RT portföljen för detta.
I nuäget har jag lagd de 2 fonder iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF samt iShares € Govt Bond 15-30yr UCITS ETF EUR (Dist) i KF då de står som utdelande på Nordnet(kanske onödigt komplicerat att inte lägga allt i ISK - resten av RT portföljen har jag i ISK).

Min fråga är om det egentligen på sikt är bättre att ha dessa 2 och kanske också Xtrackers II Eurozone Government Bond 25+ UCITS ETF i vanligt depå? eller är det inte värt mödan att ändra med tanke på den gällande låga räntan(hör gör ni som är längre på vägen - allt i ISK eller depot/isk kombinerat)?

tacksam för feedback!

Jag kör allting i KF förrutom kortränte delen som är på sparkonto med ränta.

Tycker den är tillräckligt knepig att bygga upp (i spara in fasen) så orkar inte dela upp det ytterligare.

Ser inte vilken nytta du har av att ha en del på depå. KF/ISK har lägre skatt än depå. För att det ska ändra sig så måste antingen räntorna upp mycket och/eller ska staten gå in och höja schablonbeskattningen i ISK/KF.

Håller med, Riktigt knepig och svår att hålla tycker jag personligen. Nybörjarportföljen känns mer attraktivt att ha som mellanrisk tycker jag.

1 gillning

Absolut om det inte är större belopp man går in med så är nybörjar portföljen att föredra.

RT är väl ok / bara småknepig att månads/kvartal/tertial spara i så länge beloppet per gång är sådär runt en 20-30 papp. Då är det ”bara” någon av långränte ETFerna som man får fippla med köp-sälj eller hålla inköp en gång mellan.

Jag har gjort en instruktion till mig själv så jag följer den men ibland sitter man där och krafsar sig i håret ändå :slight_smile:

Smidigt blir den först vid 100 papp per gång så man kan klämma in den där 5%iga EUR ETFen som kostar 5 papp styck :joy:

Kanske en tanke för vår RT master @janbolmeson att kanske försöka ta hänsyn till möjligheten att månadsspara genom att även avväga andelskostnad/styck och dess %andel i layout av portföljen.

Det är ju lite synd om RT portföljen blir en ”fringe” grej som bara passar de som vill in med en hel del kapital i den.

Kanske två varianter - en optimerad på innehåll (som idag) och en optimerad för månadssparande?

Hade varit extra skönt om dom långa räntefonderna backade så fasligt också, man vill ju bara slänga ut dom :joy:

1 gillning

stort tack för era svar! då är det nog läge för min del att pyssla in allt på min ISK i stället. Särskild med tanke på investerarskyddet som ISK har om man nu skulle lyckas komme upp i en vettig behållning vilket är min plan över tid.