Sparande i Företaget - strategi

Hejsan,

Har sökt runt lite på forumet men hittar inte riktigt det jag söker, men hoppas jag inte dubbelpostar.

Mitt företag producerar en del överlikvid (efter lön upp till brytpunkt, utdelning, tjänstepension) som kontinuerligt skulle behöva investeras. Jag har inga problem att ta viss risk då det inte är något kapital som kortsiktigt kommer behövas i verksamheten. Det finns en bra buffert i företagets kassa så att säga. för att få en uppfattning så är det c:a 1 miljon i kassan (ren likvid, efter leverantörsskulder) och överlikviden som kommer in är just nu runt 50-100 000 i månaden som vi inte har någon “användning” av. Sparandet är huvudsakligen tänkt att kunna ta ut på ålderns höst (träda).

Jag funderar på RikaTillsammans-portföljen som en bas då den är konstruerad för att “lunka på” utan att droppa eller peaka för högt. Det känns som en bra risknivå. Men är det klokt att lägga alla investeringar i den eller kan man komplettera med mellanrisk-portföljen, eller någon annan portfölj. Eller blir det lite “kaka på kaka” och man får en överexponering mot vissa tillgångsslag. Hur ska man vikta mellan insättningar i RT vs (exempelvis) Mellanrisk i så fall?

Kort sagt, ska man hålla sig till en portfölj eller bör man ha flera och sedan vikta mellan portföljerna? Jag är ganska ny men tycker det är väldigt kul så därför dras jag åt att ha flera portföljer att “pilla” lite med, men det kanske bara är dumt och man ska acceptera att bra sparande är tråkigt och bara slänga allt i en och samma? :).

Är du ensam ägare till företaget?

Själv har jag lagt in bolagets överskott i min 4-hinkar-modell, fast till 50% av realvärdet för att simulera skattekostnader för att gör dom tillgängliga privat. Eftersom man eftersträvar en viss procentuell fördelning mellan hinkarna är det bara att se var dom “passar in”. I mitt fall hamnade 60% av kapitalet i Högrisk och 40% i mellanrisk.

1 gillning

Tack för ditt svar :slight_smile:
Hänger inte riktigt med på resonemanget kring viss procentuell fördelning mellan hinkarna dock. Enligt fyrahinkarsprincipen så finns väl ingen % fördelning mellan hinkarna utan man sätter nivån för varje hink och sedan börjar fylla på hink för hink allt eftersom de blir fulla (från buffert till långtidspar/lek)?

Japp, jag är ensam ägare av bolaget.

Jag slarvade nog med terminologin och jag vet inte om mitt resonemang är helt renlärigt. :slight_smile:

Jag utgår från en bufferthink (XX kr) och sen finns det föreslagna intervall på resterande t.ex. att mellanrisk-hinken ska ha 3-7 gånger buffert och resten hamnar i högrisk. Det innebär i mitt fall att 40% av företagets buffert hamnade i mellanrisk innan den blev “full” och resten i högrisk.
Modellen är ju ett sätt att strukturera riskerna. Exakt var dom hamnar sen bestämmer du själv, så länge du håller dig inom varje hinks risk-nivå.

Vissa sparformer passa ju bättre i vissa hinkar (t.ex. pensionssparande i högrisk pga lång sparhorisont) men jag har t.ex. ett långsiktigt ägande av skog i mellanhinken eftersom jag bedömer risken som ganska låg och jag KAN sälja den vid behov.

1 gillning

Ok, nu hänger jag med. Det låter som en sund strategi :). Jag har ju redan räknat av bufferten kan man säga så det jag har kvar att investera är sådant som är på lite längre sikt. Kanske att man kan ha RT-portföljen som mellanrisk och fylla upp den till en bra nivå och sedan sätta resten i högrisk.

Låter rimligt. Och igen; tänk på att inte ta upp hela beloppet, utan räkna av med en rimlig faktor för skatter etc. Annars riskerar ekvationen att bli lite tokig.

1 gillning

RT-portföljen är ju lite mer ”värdebehållande” än värdeskapande, så är det just värdebehållande du är ute efter och inte att du vill maximera din avkastning så passar den utmärkt.
Däremot är du ute efter att just skapa värde med pengarna och därav få så hög avkastning som möjligt, om pengarna t.ex ska sparas under en lång tid framöver, så passar nog Basportföljen eller Globala Barnportföljen bättre. Kolla in avsnittet om dessa portföljer:

1 gillning

Tack för dina tankar Robin, bra input. Jag kommer köra på RT samt barnportföjen och sedan balansera lite mellan dem beroende på vilken riskprofil jag vill ha. Även om allt är ett långsiktigt sparande utan tanke på att ta ut det innan jag nått ekonomisk frihet så vill jag inte gå all in i risk då man aldrig vet vad som händer i företaget i framtiden. Även om vi har en stor buffert i reda pengar så sover jag ändå bättre på natten om jag vet att det finns ännu mer kapital att ta fram ifall allt verkligen skulle skita sig. Det är mitt resonemang iaf, jag är mjukhård i mitt investerande helt enkelt :).