Hej!
Ny på forumet men trogen lyssnare. Jag skriver en enkel presentation, för att sedan kommer till någon form av frågeställning. Presentationen är mer för min egen skull att samla ihop röriga tankar än för dig som läser, även om den ger lite kontext. Hoppa med fördel över till min frågeställning längre ner.
Jag är 37 år gammal och har spenderat ca 10 år i underhållningsbranschen (som tekniker/riggare). Detta har tjänat mig hyfsat väl, då det är någonting jag bara snubblade över efter en Statsvetenskapsexamen. Under denna tid har jag gift mig och skaffat tre barn, samt ett mindre hus i Sthlm. Vidare har vi även efter bästa förmåga försökt ackumulera så mycket spar- och investeringskapital som möjligt, efter för oss sunda principer. 2021 och åren dessförinnan tog jag ut lön på brytpunkten, samt utdelning från eget AB på ca 200.000 kr. Inga fantasisummor men för mig mycket bra. Min fru ligger på ca 35k i månaden, fast anställd.
Nästa vecka börjar jag studera till Sjuksköterska på heltid. Efter något år av en känsla av att vilja göra något meningsfullt har jag värkt fram att mitt liv inte kan levas utan att pröva ambulansen. Det är lång väg dit med 4 års studier och en del erfarenhet som krav. Jag skriver “pröva ambulansen” som att jag vill ägna 4-5 år till att bara testa några veckor, men jag har en övertygelse om vad jag själv tycker är viktigt. I ambulansen kan jag kombinera fysiskt och mentalt tuffa arbetsuppgifter med att hjälpa människor.
Det får såklart en del konsekvenser för vår familj. Framförallt då jag inte har något CSN kvar, och vi har ca 1 år kvar av föräldraledighet med sista ungen. Min möjlighet till utdelning i bolaget gör att vi klarar oss nästan precis genom studierna! Men detta innebär att vi behöver släppa allt sparande, sånär som barnsparandet på 500 kr per barn och månad. Här drog jag gränsen för vad som är rumsrent i mitt huvud. Har vi inte råd att spara till barnen har jag inte råd att plugga. Punkt.
Frågeställning
Vi har ca 300.000 kr i investeringar. Detta ligger på ca 90% aktier och 10% guld. Vid ombalanseringen nu vid årsskiftet valde jag bort 10% räntor till förmån för en större aktiedel. Investeringarna är långsiktiga (10+ år) och de senaste fem åren har på olika sätt prövat vårt investeringspsyke. Vi har stått pall och ökar därför risken något.
Vi tillåter även detta då vi har en buffert på 200.000 kr som just nu ligger på bankkonto. Det är denna buffert som min frågeställning gäller. Syftet med den tilltagna bufferten är att familjen ska klara sig ca 6 månader utan någon inkomst alls, samt att vatten/värme-pumpen skulle gå sönder samtidigt. Alltså en katastrof. Denna buffert har vi hållit i ca ett år. Nu efter ett tufft år med Corona, som inte alls drabbade oss ekonomiskt, börjar jag känna att denna buffert är för hög, och att vi går miste om långsiktig avkastning. Vi har aldrig plockat ut från denna buffert.
Min tanke är då att återinvestera ca 75% av denna buffert, och hålla ca 30-50.000 kr på bankkonto. Jag tittar på att investera detta i en allväders-portfölj. Jag vill framgent se att denna buffert på 3-5 års sikt håller sitt värde och stiger i takt med eller strax över inflationen. Jag skulle fortfarande anse denna del vara buffert, men en buffert som antagligen inte behöver röras. Ska ju sägas att en sådan förändring möjligtvis påkallar att återställa övriga investeringar till 80 (aktier) - 10 (räntor) - 10 (guld).
Risken med att investera bufferten är ju om den behöver användas. Men jag kan tycka att den risken ibland är överdriven. Om inte hela bufferten sätts i ett förhoppningsbolag, och med en mental stopp-loss nivå borde det finnas mer att vinna än förlora på att sätta en del av sin buffert i mellanrisk-hinken.
Den avgörande frågan är ju om en investerad buffert tillåter mig att sova gott om natten, och det vet man ju inte förrän man är där.
Tack för uppmärksamheten!