Dubbla sin buffert och ta mer risk?

Har i dagsläget en buffert på 3 månadsutgifter i ett räntesparkonto. Låt oss för enkelhetens skull säga att det är 100k. Vore det inte bättre att dubbla denna buffert till 200k och faktiskt ta risk med den på börsen och investera i aktier? Jag har kreditkort för oförutsedda avgifter som jag kan betala snabbt och skulle jag behöva pengar från bufferten så tar det bara någon dag att sälja aktierna och ha det på lönekontot.

Hur tänker ni kring denna strategi? Sannolikheten att vi får en nedgång på 50-60% på börsen samtidigt som jag behöver varenda krona från bufferten känns minimal, dessutom har jag ju 100k kvar om det skulle hända eftersom jag dubblar min buffert. För mig känns det som en risk jag är villig att ta då jag inte har höga utgifter heller.

Är det ens en buffert då? :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Ja eftersom jag ändå använder den för oförutsedda utgifter? :slight_smile:

Om börsen rasar å du går in billigt, så är det en superide!

Om börsen inte rasar utan fortsätter upp, not so…

Jag är ibland också lite slarvig med begreppet buffert, men eg tycker jag bufferten ska finnas alltid och 99% av tiden är den orörd, det andra man har lättillgängligt är med en optionsbuffert, som kan användas när oväntade möjligheter dyker upp, om så vara en börskrasch ärkerivalen något annat som väcker intresse… Det är ofta ganska snabba ryck när sånt dyker upp så då vill inte jag gå in och sälja av något bara för att det kanske blir något av en möjlighet…

Buffert är ett slags mental bokföring. Ett sätt att se till att du har pengar när du behöver dem. Så att du kan ta “rätt” risk med dina tillgångar. Egentligen är både buffertar och fondsparanden del av en och samma balja: dina tillgångar.

Du kan använda ditt fondsparande till oförutsedda utgifter om du vill. Du kan använda din buffert för att köpa godis. Det är samma sak alltihop egentligen. Det viktiga är att bufferten uppfyller de krav som just du ställer på den.

För mig ska bufferten vara lättillgänglig och den ska vara stor nog att täcka rimliga oförutsedda utgifter. Allt annat lägger jag utanför bufferten. Till exempel har jag inget särskilt sparande för att jag skulle bli arbetslös. Jag har bufferten på kort sikt, a-kassa på medlelång sikt, och om det tar mer än ett år att få jobb så måste jag nog lägga om större delen av min ekonomi ändå. Då kan jag ta från resten av mina tillgångar.

Så vad är syftet med din buffert? Du har valt att ha 100t kr i buffert nu. Varför känner du att du vill ha 200t kr?

Det spelar ingen roll om du sätter 100t i en aktiefond och kallar den “buffert” eller om du tjoffar in 100t extra i ditt pensionssparande i samma fond.

Jag är inte emot din mentala bokföring, inte alls. Du ska strukturera din ekonomi efter eget huvud. Det är därför 4 hinkar-modellen är flexibel. :slight_smile: Jag har haft halva min buffert på Lysa, men det slutade jag med i somras när jag hade behövt ha tillgång till pengarna snabbare.

4 gillningar

Jag är med på vad du menar och allt är såklart mentalt då man har sina tillgångar på olika ställen. :slight_smile:

Jag känner att jag förlorar mer på att låta inflationen äta upp min buffert på 100k på ett sparkonto än att istället ha 200k investerat i aktier som har god chans att växa många procent i tiotals år då jag med stor sannolikhet inte behöver ta ut så mycket pengar från den hela tiden.

Jag tänker lite så… dvs ha “onödigt” stor buffert (eftersom jag tycker det är svårt att veta om/när man behöver pengar) och ta ordentligt mycket risk med den delen som är långsiktig. Flexibelt och bra bra om man står ut med stora svängningar (på den del som är investerad).

2 gillningar

Menar du att du ska investera alla dina 200t?

Överkursdelen av det här avsnittet kanske är något för dig:

2 gillningar

Exakt så :slight_smile:

Om vi tänker att du har 3 månadsutgifter i buffert. Då känns den ju inte direkt överdimensionerad om man säger så.

Jag hade inte tagit risk med de pengarna.

Vilka risker ser du som minimala då du inte skulle behöva dem?
Förlora jobbet?
Skada så du inte kan jobba?
Något dyrare i huset pajjar?
Något händer i familjen?

I såna fall kan du väl lika gärna ha en 60-40 eller 80-20 portfölj där 40% (eller 20%) får vara på ett sparkonto och vid behov extra knäcka som buffert?

1 gillning

Jag dubblar ju de 3 månadsutgifterna till 6 månadsutgifter och placerar dom på börsen.

Förlorar jag jobbet har jag A-kassa vilket täcker upp stora delen av månadsutgifterna.

Skadar jag mig så jag inte kan jobba har jag ju försäkring för.

Hus äger jag ej utan bor i hyresrätt så den risken kan vi utesluta.

Något händer i familjen är ju det också ett scenario som kan inträffa men samtidigt har jag dubblat min buffert vilket gör att jag faktiskt kan ta mer risk?

Här kommer dom fram till att det går att investera sin buffert i fonder och aktier.

‘‘Precis som alltid med sannolikheter och statistik så kan det ett enskilt år gå hur som helst. Men för varje år du lägger på, så ökar sannolikheten för att du ska få det statistiskt korrekta utfallet. Det är ju egentligen bara att resonera logiskt själv – hur ofta har vi behövt tömma buffertkontot för att en oförutsedd olycka har varit framme?’’

Fast de pengarna tar du ju redan från pengar du redan har på börsen… Eller skulle lagt på börsen.

Antingen har du 100k i buffert på sparkonto och övriga tillgångar investerade på börsen. Eller så har du ett konto du kallar för “buffert” som du sätter in dina 100k på börsen och tar 100k av dina andra investerade/investerbara tillgångar och flyttar till det du kallar bufferten.

Nettoeffekten är ju bara att du i ena fallet har en buffert på sparkonto på 100k och i andra fallet inte har någon buffert alls.

1 gillning

Jag skulle säga att i detta fallet har du inte en buffert utan på sin höjd ett maxtak för uttag. Man får väl göra som man vill med det. Det ökar risken lite och gör det för vissa mentalt jobbigare, men annars är det väl bara att köra på.

1 gillning

Det är en intressant tanke. Men en sak att väga in är om det händer någon oväntat på fredag kväll som gör att du behöver få loss pengar så kan du behöva vänta tills måndag med att sälja av och överföra till ditt konto. Så jag skulle i alla lägen ha åtminstone så pass mycket som jag som mest kan behöva över några dagar lätt tillgängligt. Hur mycket det är varierar förstås stort utifrån ens livssituation.

2 gillningar

Ja precis jag förstår men jag har ju ändå ett separat konto jag kallar för buffert då det mentalt känns bättre att sortera in det i den kategorin. Precis som man kallar ett lönekonto för ett lönekonto och sparkonto för sparkonto. Det är ju ändå i slutändan dina tillgångar vad du än kallar det :slight_smile:

Jadå det har jag vägt in. Har som tidigare nämnt ett kreditkort jag kan använda på helgen om det skulle krisa. :slight_smile:

1 gillning

Fattar inte frågan riktigt tror jag…
Du har idag 3 månadslöner i buffert, men vad har du gjort med resten?