Buffert för att kunna sitta still i båten vid den stora kraschen

Forskningen är tydlig, låt pengarna vara investerade och tajma inte marknaden. Det är ju enkelt i teorin om livet i övrigt rullar på som vanligt. Men riktiga krascher, t ex. IT-kraschen, leder till hög arbetslöshet i samhället och risk att man står där utan inkomst och behöver sälja av på botten.

Hur längre räknar ni behöva kunna täcka era levnadskonstnader i ett sådant scenario med medel från buffert eller lågriskhink? Förlitar ni er på a-kassa / inkomstförsäkringar eller sparade medel?

Jag jobbar som konsult med nyutveckling på tidsbegränsade kontrakt vilket innebär att jag troligen skulle stå utan uppdrag rätt tidigt i ett sådant scenario, med uppsägning pga. arbetsbrist som följd. Just nu har jag ca. 3 års utgifter på sparkonto och det känns ju tryggt. Men det är pengar som skulle kunna jobba och växa om de till större del var investerade istället.

1 gillning

Tja, det är väldigt beroende av var du är i livet, hur din familje/boendesituation ser ut och ditt yrke.
Är du singel, bor i en kommunal hyresrätt som inte har renoveringsbehov och jobbar inom vården så blir du inte rik men knappast heller arbetslös någon längre tid och kan ha en blygsam buffert.

Jobbar du som konsult, har husdjur och barn samt är den huvudsakliga inkomsten i familjen är det en annan sits. Lägg till att du kanske äger ett äldre hus med större renoverings runt hörnet…då flyger pengarna fort.

Till syvende om sist så blir var och en salig på sin egen fason. Den storlek på bufferten som låter dig sova gott i fred och kris är vettig, sytt kunna må bra i oroliga tider är guld värt.

7 gillningar

Jag brukar rekommendera att ha en buffert som är tillräckligt stor för att klara en omställning till just när A-kassa och sådant kickar in.

Det tycker jag låter som ett bra upplägg. Hur resonerade du dig fram till just 3 år? Spontant låter det mycket. Själv vlade jag 1-2 år - och då har jag ändå både mig och Caroline i samma firma.