När är det dags att använda kontantbuffert i FIRE?

Mitt i allt buffertsnack på RT kommer avarten FIRE-buffert. Det här är alltså inte en laga taket-buffert eller köpa nytt kylskåp-buffert. Det här handlar om att leva på sin pengamaskin och inte behöva sälja fonder när börsen är sur. Den typen av buffert.

Min FIRE-buffert har upplägget 21 månadsutgifter på 3 mån-fasträntekonto och 3 månadsutgifter rörligt. Då löser jag de första 3 månaderna, under tiden löper inlåsningen på fasträntekontot ut.

Best case scenario vore att pricka de sämsta 24 månaderna på FIRE-resan och göra uttag från sparkontot då. Det kommer bli jättesvårt/omöjligt.

Hur skulle en definition av “börsen är sur” se ut i siffror om jag ska sätta upp en regel för detta? -20% year to date? Jag vet inte och tar gärna hjälp med siffror och tänk för att grunda detta i något.

5 gillningar

Jag går i dessa tankar från och till också och skrev några rader som inte är så olika dina:

(Skit i skoinledningen, den var till @Indexqueen - hon kommer säkert att dyka upp här i tråden också.)

I övrigt har jag gjorde som du ungefär. Rullande fasträntekonton som ska täcka ungefär två år är min plan så här långt.

3 gillningar

Högklackade Birkenstock, jag fattar ingenting.

Men hur som helst. Den glidande skalan löser nöten med att pricka bottnar och toppar. Mixen av framtida bottnar och toppar går ju inte att förutsäga men det är i alla fall något att förhålla sig till.

Tidsperioden när man tar mätvärdet på börsen hänger kvar. Börsen går oftast snabbare ned än upp. Minus 30% kan hända på en månad medan plus 30% är mer osannolikt. Det behövs nog olika tidsramar för att trigga de olika uttagsreglerna. 1 eller 3 månader bakåt vid uttag från bufferten och YTD vid insättning?

Vi har 5 årsutgifter på sparkonton.
Jag minns börsutvecklingen efter millennieskiftet.

2 gillningar

Jag hade varit närmre den siffran om det inte hade varit för att det finns ett egenföretagande som jag kan skala upp vid snårigare tider.

Borde det inte enbart grunda sig i % drawdown/utveckling snarare än en fix tidsram med något glidande värde?

Jag tänker mer på halvårsbasis eller t o m helårsbasis. Det går inte att optimera allt och man behöver lite marginaler i kalkylen ändå. Men summerar man på nyårsdagen (och ev mitt i sommaren) så kan man justera därefter. Jag tror det är nog faktiskt.

Jag är 60 och lever på tjänstepension + eget kapital. Jag investerar i två tillgångsslag: aktier i form av en billig global indexfond och räntor i form av sparkonto med statlig insättningsgaranti — dvs en barbell-strategi àla Småspararguiden.

Mina sparkonton fungerar alltså både som buffert och som en del av en mera långsiktig investering.

I början av varje år har jag en löneförhandling med mig själv:

• Bestäm lön och spenderpott (som båda dras från sparkonto).
  • Dags att sälja aktiefonder?
  • Dags att ändra i pensionsutbetalningarna?
  • Hur skulle en 40% börsnedgång kännas?

Mitt mål är att ha 5-10 års utgifter på basnivå (utöver pensionen) + en spenderpott för oförutsedda utgifter (både trevliga och otrevliga) på räntekonto. Dessutom försöker jag ligga på en fördelning på 30-60% aktier (där pensionstillgångarna räknas in) och resten räntor.

Spakarna jag kan dra i vid löneförhandlingen är att antingen sälja aktier eller sänka mina utgifter till basnivån. I värsta fall så kan jag också låta bufferten gå under lägstagränsen i några år.

Tidsupplösningen är år, inte månader. Jag har dock bunden ränta på vissa konton, men det gör liten skillnad och man kan mycket väl förenkla och bara ha rörlig ränta på allt.

(I tråden Era portföljer 2023 beskriver jag min portfölj och strategi i lite mer detalj.)

4 gillningar

Enligt Aktier slår räntor även för uttag under pension är det väl bäst att alltid ha 0 i kontantbuffert (100% aktier) istf att försöka tajma marknaden?

1 gillning

Förvisso, men alla är kanske inte lika rationella och utgifterna kan se olika ut. All buffert är ju inte till för att väga upp börsens svängningar heller, tänker jag. Bor man i hus och får vattenläckan från helvetet så kanske det får en att sova bättre med lite svängrum på räntebärande konto. :slight_smile:

2 gillningar

Med det upplägg vi har tänk oss har vi en FIRE_buffert för just detta med kylskåp, en resa eller något annat dyrare som man inte vet när det kommer att ske. Alla räkningar och levnadskostnader betalas löpande med aktieutdelningar som ramlar in som en klocka. Får vi år likt pandemin när många svenska (och utländska) bolag minskar eller drar ner på sina utdelningar, ja då kanske man behöver snorta av bufferten någon månad eller två. Vår portfölj hade 15% lägre utdelningar under pandemiåret, och de återkom sen året efter. Sen är det ju alltid en risk att ha börsen som inkomstkälla, en djupare lågkonjunktur, finanskris som vara flera år eller ett tredje världskrig i arabvärlden och Ryssland kan ju ställa allt på en helt annan spets, och då hjälper inga buffertar i världen tänker jag.

/

Jag hade över huvud tagit inte gundat i något mått alls på detta.

Helt enkelt haft en uttagsstrategi oberoende av kortsiktig historisk utveckling.

Därmed gäller det samma även kontantbufferten.

You called. :woman_supervillain:t3:

…ja! Detta är superintressant. För min del finns det två svar.
Under uppbyggnad av FIRE: att aldrig behöva nalla av de investerade pengarna. Det kommer in nya pengar via intjäningen som jag både lever av och sparar. Inget nallande på det som investerats och särskilt inte i nedgångstider så investeringarna förlorar sitt värde.
Under uttag av FIRE: att alltid ha kalkylerade uttag för minst 2 år framöver (gärna längre) på bankkonto så att jag aldrig behöver Kamikaze-sälja i fel tidpunkt. :innocent:

5 gillningar

Verklighetsfixat :partying_face:

1 gillning

Hahaha, sneeeeeeaky att man kan felcitera. I detta fall var det så verklighetstroget så jag kan inte säga något. :joy::see_no_evil::sweat_smile:

Jag vägrar timea börsen och behöva fundera på om ”börsen är sur”.

Därför kör jag en enda stor portfölj med procentandelar för aktier/räntor/guld. Då är det bara att ombalansera vid försäljning och när procentandelarna kommit för långt ifrån önskat. I praktiken blir det då att man använder kontanter efter att börsen gått ner, och aktier efter att börsen gått upp.

Att ha en stor kontant del som man ska använda ”för att slippa sälja när börsen står lågt” tror jag är fel. Har man mer kontanter än en likviditetsbuffert, så in med dem som en procentandel av portföljen, bara.

7 gillningar

Det här poddavsnittet handlar bl.a. om varför man behöver en buffert under uttagsfasen. Dana, som intervjuas, har jobbat länge med som rådgivare för folk som lever på sitt kapital. Hon berättar även om hur hon själv tänker börja bygga upp sin buffert tio år före pensionen.

I det här fallet handlar det om en buffert som täcker 8-10 års utgifter och som består av en räntedel som kan ha olika utseende, t.ex. bond ladder, räntefonder eller annat räntesparande.

(Det finns ett par dåliga reklaminslag och en diskussion om amerikanska skatteregler, men i övrigt handlar avsnittet om frågor som är högaktuella för den här tråden.)

3 gillningar

Det låter ju inte som någon större skillnad.

Jösses, 8 ÅR?! Har inte lyssnat på’t men det låter ju helt knasigt. Bara en sån sak: hur ska jag kunna veta vilken summa som räcker i 8 år? (Är jag så förutsägbar??? :laughing:)
Det här kanske är för folk som har 1.5+ MUSD sparat och har höga kostnader och utgifter (livsstil) och vill spela ultra safe? För de kan inte dra ner på nåt, då rasar hela (sociala) livet.

1 gillning

Naiv/dum fråga här, men hur gör man för att vara “direktinvesterad” i guld på t.ex. ett ISK? Eller nån metallråvara för den delen, koppar, silver, bly, …
Detta har jag funderat på tidigare men kom aldrig fram till svaret.