Buffertspar, hur mycket?

Hej
Skulle behöva lite input, men lite bakgrund först.
Har idag 200 000 på mitt buffertsparkonto utifrån tesen att ha tre månadslöner i buffert (vanligt sparkonto)

Har testat på olika boenden genom åren men har idag valt hyresrätt då jag landat i ett boende där jag trivs.

Mina barn har flyttat hemifrån, bor själv (särbo)

Jag är helt lån fri, har bil men är inte beroende av den då jag mest åker kommunalt.

Jobbar som anställd it-konsult och ser inte någon större risk vad gäller anställning.

vill jag minimera en månad så klarar jag mig på ca 17 000.

Jag tycker nog det är lite för mycket pengar att ha liggandes i ett sparkonto, men samtidigt är det rätt skönt när man vet att det finns där.

vad tycker ni är ett mer rimligt belopp?

1 gillning

Förstår inte varför man ska utgå ifrån löner. Man bör utgå ifrån utgifter och tänkbara möjliga scenarier där man akut behöver pengar. Jag skulle säga att 60 000 räcker för dig.

8 gillningar

Tack, det är nog mer så jag börjat vinkla det. Lönen i sig blir inte relevant här då större delen av den går till sparande. Det är som du säger utgifterna och det akuta som kan uppstå.

2 gillningar

Jag kör 1.5 månadsutgifter på ett sparkonto som huvudbuffert.

Sen har jag 3.5 månadsutgifter på en gammal tf kf, ifall allt skiter sig samtidigt.

Sen beror det på vad bufferten används till, min är till för tandläkarräkningar, när dyra prylar går sönder eller om något dyrt och oplanerat händer.

Jag tycker själv det är en svår fråga och brottas lite med det också.

Skulle säga att det beror lite på buffertens funktion också och hur du definierar buffert. I mina ögon fyller bufferten flera funktioner: Täcker oväntade utgifter, trygghet när börsen dyker, finansierar större utgifter som resor, möbler osv.