Buffertspar, hur mycket?

Hej
Skulle behöva lite input, men lite bakgrund först.
Har idag 200 000 på mitt buffertsparkonto utifrån tesen att ha tre månadslöner i buffert (vanligt sparkonto)

Har testat på olika boenden genom åren men har idag valt hyresrätt då jag landat i ett boende där jag trivs.

Mina barn har flyttat hemifrån, bor själv (särbo)

Jag är helt lån fri, har bil men är inte beroende av den då jag mest åker kommunalt.

Jobbar som anställd it-konsult och ser inte någon större risk vad gäller anställning.

vill jag minimera en månad så klarar jag mig på ca 17 000.

Jag tycker nog det är lite för mycket pengar att ha liggandes i ett sparkonto, men samtidigt är det rätt skönt när man vet att det finns där.

vad tycker ni är ett mer rimligt belopp?

1 gillning

Förstår inte varför man ska utgå ifrån löner. Man bör utgå ifrån utgifter och tänkbara möjliga scenarier där man akut behöver pengar. Jag skulle säga att 60 000 räcker för dig.

8 gillningar

Tack, det är nog mer så jag börjat vinkla det. Lönen i sig blir inte relevant här då större delen av den går till sparande. Det är som du säger utgifterna och det akuta som kan uppstå.

2 gillningar

Jag kör 1.5 månadsutgifter på ett sparkonto som huvudbuffert.

Sen har jag 3.5 månadsutgifter på en gammal tf kf, ifall allt skiter sig samtidigt.

Sen beror det på vad bufferten används till, min är till för tandläkarräkningar, när dyra prylar går sönder eller om något dyrt och oplanerat händer.

Jag tycker själv det är en svår fråga och brottas lite med det också.

Skulle säga att det beror lite på buffertens funktion också och hur du definierar buffert. I mina ögon fyller bufferten flera funktioner: Täcker oväntade utgifter, trygghet när börsen dyker, finansierar större utgifter som resor, möbler osv.

Som du skriver skänker den dig en trygghet, och då är det klokt att ha en större summa kan jag tycka. Själv försöker jag ställa min buffert i proportion till mitt investerade kapital, och då utgör min buffert typ 15-20% av mina tillgångar (räknar bara pengarna på sparkonto och investerat). Vilket känns lite och får mig att vilja fylla på den mer… Svårt faktiskt då det är så individuellt. Men säg att du har 2miljoner investerat och en buffert på 200k. Då hade jag kännt att den kunde varit lite större. Men det är som sagt så individuellt och väldigt mycket känslobaserat också.

Ren nyfikenhet: investerar du resterande pengar i aktiefonder då och säljer av för att fylla på buffert vid behov?

Varifrån plockar du pengar till exempelvis resor, möbler osv? Från investerat kapital eller har du ett annat sparkonto utanför börsen för sådan “lyxkonsumtion”?

Nej, rör inte mitt långsiktiga investerande.

Fyller på bufferten varje månad från mina vanliga inkomster. Cirka 3% av min nettoinkomst till just bufferten. Har lagt in en automatisk överföring som görs varje månad. Justerar beloppet i början på varje år, så den ökas i samma takt som inkomsten.

1 gillning

I Sverige finns inte ett omedelbart behov av att ha en buffert. Det är en amerikansk kvarleva och ett rimligt allmänt ekonomiskt råd där eftersom inga offentliga sociala, medicinska eller arbetsrättsliga skydd finns.

Möjligen att man har så man klarar en oförutsedd utgift, t.ex. ny spis eller byta bromsok på bilen… Säg 10.000?

Om du nu vill ha 3 månaders buffert och klarar dina utgifter på 17.000, så är ju 51.000 tillräckligt för det. Avrunda till 50.000 för enkelhetens skull.

1 gillning

Det beror helt på din ekonomiska situation och vad som får dig att känna dig trygg. Själv har jag ingen specifik buffert, men jag har sparande på Avanza som gör att jag känner mig säker ändå. Under hela mitt vuxna liv har jag aldrig behövt använda en buffert, utan har kunnat hantera oväntade utgifter genom att använda mina kreditkort och betala av vid löning, eller månaden efter, om det rör sig om en större utgift. Det innebär också att jag lever lite mer sparsamt de månader då jag har ett större minus på kortet.

Utöver det har jag inkomstförsäkring och en uppsägningstid som ger mig 15 månader med 80 % av lönen, plus ett avgångsvederlag motsvarande cirka fyra månadslöner. Det innebär att jag i värsta fall har omkring 19 månader med stabil inkomst. Jag har dessutom ett starkt humankapital och goda chanser att få ett nytt jobb snabbt, troligen inom några veckor, men definitivt inom den tidsramen.

Kan också använda värdepapperskredit på Avanza vid en större utgift, vilket gör att jag inte behöver sälja av ifall jag skulle få en oförutsägbar utgift på flera hundra tusen, vad nu det skulle kunna vara.

Tycker om att ha hela mitt kapital investerat. Har känts bra då jag investerat sedan 2013 i globala indexfonder och är mer än 400% plus sedan dess, utöver ägande av fastigheter och fysiskt guld.

4 gillningar

Bufferten är för oväntade akuta händelser. Sedan finns ett konto med rörligt kapital för köp av prylar, resor, mat, ränta, el, telefoni, bensin osv. Behöver jag mer pengar där för att jag tänkt köpa något dyrt i framtiden så sparar jag upp under några månader innan. Bufferten rör jag aldrig om det inte händer något oväntat och allvarligt.

Uppsägning kan vara en anledning till att ha buffert tex. Man får inte sin a-kassa direkt utan det kan ta upp till tre månader. En annan sak som kan hända är att man akut behöver pengar när man är utomlands. Kanske behöver lägga ut pengar för vård både hemma och utomlands. Värmepumpen kanske går sönder… Osv

1 gillning

Jag tänker ca 50 tkr i buffert.

Men sen kanske du vill resa, köpa en dyrare pryl osv. Är det på kortare sikt så är det också på sparkonto.

Jag brukar dela in mitt kortsiktiga sparande:

• Buffert
  • Målsparande

Om jag nu bara höftar. Så 50 tkr i buffert och kanske 30 tkr i målsparande.

Sen resten i långsiktigt sparande.

I det långsiktiga sparandet kan man ha två olika sparhoristonter:

• 60/40 portfölj för 4-9 år
  • 100/0 portfölj för 10+ år.

Eller så har man ett långsiktigt sparande med en balanserad portfölj.

1 gillning

Håller helt med.
Jag har i princip motsatta förutsättningar som dig på vissa sätt. Har själv låg inkomst, sjukersättning, har lågt humankapital, har historiskt haft perioder då jag varit utförsäkrad, så tvingades leva på 7 000kr i månaden i ett par månader, har även varit nere på ännu lägre inkomst, när FK räknat fel, tog 6 månader att reda ut. Har även drabbats av flera olyckor, hjälpmedel och bostadsanpassning kostar på.

Under dessa prövningar hade jag ”låst” in mina pengar i min KF, dåligt val, men fick dålig rådgivning. Så fick leva på nudlar och luft i perioder.

Så att ha 3 månaders utgifter tycker jag är rimligt för många. Bara FK och A-kassan kan ta 3-6 månader av handläggning, försäkringsbolag kan ta 2-10 år på sig.

Men är man mentalt ok med att sälja av sitt kapital vid oväntade händelser, då räcker troligen 2 veckors utgifter i buffert. Men skulle kännas tufft för mig om börsen precis råkat dippa 30%.

Men man får utgå från sig själv och sina förutsättningar och inte minst personlighet.

3 gillningar

Man har ju uppsägningstid. De flesta har tre månader på sig. Det går ju att under den tiden avstå investering och då bygga sin buffert den korta tiden.
Ja, värmepumpar etc är sådant som kan behöva bytas. En liten reserv kan ju räcka för det, men ett halvårs inkoms verkar överdrivet.
Det du nämner som utgifter på resor är inte buffert. För det har man försäkringar.
Bufferten är till för när livet skiter sig.

Fint skrivet och bra kämpat! Ville bara lägga till att man inte behöver sälja av sitt kapital på Avanza i alla lägen. Har man ett ordentligt sparande i indexfonder så kan du använda din värdepapperskredit för att täcka de 3-6 månaderna som det kan ta innan hjälpen kommer från A-kassa, inkomstförsäkring eller liknande.

Så även om börsen går ner 30% så behöver du inte sälja av vid uppsägning, utan kan behålla hela kapitalet men belåna dig tills hjälpen kommer.

Sen kanske man inte är bekväm med den strategin och det har jag respekt för, men det går!

3 gillningar

Du har en den mängd kronor i din “buffert spar” så att du kan sova gott om natten. Att du har möjlighet att köpa en ny frys om den går sönder, eller spisen lägger av. (Om du inte föredrar micro pizza)

Av dina 200k skulle jag låta 55k ligga och resterande hade jag investerat.

2 gillningar

Själv har man ca 24 000. Räknas det ens som buffert? :smiley:

2 gillningar

Ah, smart. :blush:

Jag tycker 200k, för enpersonshushåll, i hyresrätt, utan fordonsbehov, där fasta månadsutgifter är 17k (med svångrem), låter som väldigt mycket pengar på ett buffertkonto.

Jag tycker nog gott du hade kunnat köra 2-6 månadskostnader i buffert beroende på hur risk-avert du är. Dvs, 40-100 k.

Vill du ha lite mer buffert men mer avkastning så kan man ju tänka sig att du letar reda på ett räntesparande, obundet, eller 3 mån bindningstid, och binder en del av pengarna rullande så att det trillar ut en månadskostnad varje månad samtidigt som du har en mindre buffert om 40-60k

Hade du haft barn, partner, bilbehov, villa etc så bör bufferten vara större än om du bara kan säga upp netflix och sluta tanka bilen.

3 gillningar