Buffert för någon i hyresrätt?

Hur stor buffert tycker ni man bör ha på sparkontot om man inte har varken hus, bostadsrätt eller bil, som kan innebära stora, oförutsedda utgifter? Jag har ett fast jobb inom vården samt ett extraknäck, med fasta utgifter varje månad på ungefär 15-16 000 kr (mat inkluderad i beräkningen).

För tillfället har jag 25 000 kr i buffert, sen har jag en semesterkassa som fylls på varje månad fram tills, ja, semestern. Resten av mitt innehav är i dagsläget på mitt konto hos Lysa.

Blir jag av med jobbet kan jag jobba ännu mer på extraknäcket/eventuellt få fast anställning där, men får jag en arbetsskada och inte kan jobba så täcker bufferten alltså nästan 2 månader i väntan på att få beslut och ersättning från försäkringskassan, eventuellt mer eftersom semesterkassan även kan användas som tillskott till bufferten beroende på när en eventuell skada skulle ske.

Bör jag ha en större buffert än så?

1 gillning

25000 låter rimligt. Själv så ska jag ha 50 000 när jag flyttar till min hyresrätt i sommar.

4 gillningar

Jag hade ökat på den till runt 60 000. Myndighetsbeslut kan ta lång tid. När du kommit dit så fira med en Davidoff nr 2.

1 gillning

Har du betydligt högre utgifter än mig, eller varför siktar du på just 50 000 i buffert? Om det är OK att jag frågar.

1 gillning

Nä, det har jag inte, men jag gillar att ha marginaler.

1 gillning

Jag är en hängsle och livrem person. Egentligen vill jag ha 100 000. Men då får man skämmas på detta forumet.

3 gillningar

Kan meddela att jag har över den summan. Sover gott.

2 gillningar

Tycker inte att du bör ha större buffert än så.

1 gillning

Leta gärna upp de trådar som pratar om skador, försäkringskassans handläggningstider etc.

Jag hade satsat på iaf tre månadsutgifter.

3 gillningar

Om du menar att du har 25000 på ett vanligt bankkonto så tycker jag att det räcker.

Om något händer som gör att du behöver mer så finns det tid att sälja av andra placeringar.

Personligen har jag ganska mycket mer än så, trots att jag bor i hyresrätt, men jag tänker sluta jobba om några år och har börjat förbereda min ekonomi för det.

4 gillningar

För egen del, likt vad andra nämnt i forumet, så är även jag en mer försiktig person som gärna har hängslen och livrem.
Själv hade jag tyckt att 25kkr kanske är lite tunnt som buffert. Jag hade gärna försökt att klara 3 månader utan någon som helst inkomst. Så i ditt fall runt 48kkr (räknar 16kkr x 3 månader).

Hade sett dessa lite som “försäkringspengar” och inte brytt mig nämnvärt kring förlorad avkastning på dessa pengar.

Mvh,

2 gillningar

Man kan ha 25k som buffert och lägga till ett reservkonto typ 50/50 på Lysa som man kan ta av vid kris.
Själv har jag ett 50/50 som fyller på buffert kontot.

1 gillning

Vi bor i hyresrätt, med barn och hund samt en bil. Vi kör ca 6 månadsutgifter i buffert.

2 gillningar

Har du något kreditkort? Du kan ju skaffa ett kreditutrymme medan du är kreditvärdig och låta bli att använda till dess det blir kris och panik.

1 gillning

Personligen hade jag ingen buffert över huvud taget när jag bodde i hyresrätt, inte heller när jag och partnern flyttade ihop. Förstår inte vad de oväntade utgifterna som bufferten skulle användas för att täcka skulle kunna vara.

I värsta fall så kan man ta något på kredit eller faktura, och sälja av lite fonder eller betala med nästa lön och kanske t.o.m. välja att leva lite knapert en månad. Så tänkte jag och hade inga behov av en buffert någonsin.

Vill man ha det lite tryggare så skulle jag rekommendera att man har 1-3 månadsutgifter redo på ett sparkonto utifall att. Helt klart tryggare hehe.

Mer än så tycker jag personligen är onödigt om man inte har en otrygg anställning där det inte är helt oväntat att stå utan jobb i ett halvår+.

2 gillningar

Jag upprepar att annat än arbetslöshet kan hända och att a-kassa och försäkringskassa inte alltid är i synk när det ska redas ut vems ansvar det är… Då går veckorna fort.

-Oh vad skönt med en trygg anställning!

BAM!!!

-Aj, den sextonåringen i den Teslan såg varken mig eller övergångsstället…

[plingplongtaxi till plåsterhuset]

Jag pingar in @Melwa för att se om hon orkar dra en kortversion igen eller länka till sina upplevelser.

3 gillningar

Min syn är väldigt enkel… Har du tillräckligt i ditt långsiktiga fond/aktie-sparande att du skulle kunna ta ut cirka 3 månaders utgifter även om börsen skulle gå -70%, då kan du avveckla bufferten helt.

Förutsatt att du har relevanta försäkringar, A-kassa etc, givetvis. Kreditkort är dessutom trevligt att ha som ”yttre försvar”. Men det är mina två ören.

Det finns ett rätt nytt avsnitt på temat. Har du spanat in det?

4 gillningar

Jag kör 3–4 månadsutgifter + kreditkort. Målet är att klara mig tills ersättning från a-kassan trillar in. Om vi var beroende av bil eller har husdjur skulle jag nog haft lite mer buffert.

Min buffert är så pass liten och den ger 4% ränta så no biggie. Den fyller även funktionen att hjälpa mig vara likvid under månaden för det som jag inte vill ta på kreditkortet.

1 gillning

Jag hade haft lika mycket till på tex SBAB som är låsta 3 månader i taget. Just nu 4,25% ränta är riktigt bra. Skulle något tråkigt hända klarar du dig med din befintliga buffert och sen använda pengarna som är låsta kort tid men till en bra ränta :smiling_face::ok_hand:

1 gillning

Jag har bufferten hos Borgo som ger 4,15% med fria uttag.

Uttag tar 2–3 bankdagar. Behövs pengar snabbare än så blir det Swish-pingis med familjen.

1 gillning