Hur mycket har du i buffert?

Ny onsdag! Låt oss se hur stor buffert som vi har i RikaTillsammans-communityn:

Hur stor är din buffert?
  • Buffert? Varför då?
  • 0 - 5 000 kr
  • 5 000 - 25 000 kr
  • 25 000 - 50 000 kr
  • 50 000 - 100 000 kr
  • 100 000 - 200 000 kr
  • 200 000 - 500 000 kr
  • Mer än 500 000 kr

0 röster

Svarade en sak, men det är rätt/fel beroende av definitionen av buffert.

Eftersom räntefonder har så låg förväntad avkastning, och verkar fungera ganska dåligt som hedge vid börsfall, och jag inte verkar behöva den psykologiska krockkudden, så har jag landat i en totalportfölj för allt mitt fria kapital som ungefär motsvarar en 60/40-portfölj: 60% aktier/aktiefonder och 40% kontanter (inkl. lite guld/silver).

Så om man räknar de 40% som “buffert” så skulle nog de flesta (ink. jag) tycka att det är alldeles för mycket. Men de fungerar ju de facto som det i nödfall. Lite mindre än hälften vet jag att jag behöver inom ett par år, och sedan vill jag gärna ha lite torrt krut de kommande åren, helt baserat på känsla.

(Mer än hälften av kapitalet kommer från villalånet som jag aldrig har amorterat något på… pga renoveringar och värdeökningen senaste 10 åren har belåningsgraden sjunkit från 90 till under 50%.)

Kan inte frågan ha procent av månads- eller årsinkomst som svar i stället?

Varför det?

Jag tycker att det är bra med en konkret summa och jag tror nog att de flesta tänker i specifika summor snarare än procentenheter när det kommer till buffert.

Eftersom konkreta summor är varierar väldigt ifrån person och omständigheter så säger inte den exakta summan så jätte mycket. För någon som bor ensam i en etta i ett lågkostnads område med totala utgifter på 5000kr/mån så kanske det räcker gott och väl med 30 000 kr i buffert (eller 6 månaders utgifter) medans en flerbarnsfamilj med 25 000 kr i totala utgifter per månad behöver en buffert på 150 000 för att täcka samma 6 månader av utgifter.

har mellan 5 och 10 tusen. Jag har inga lån förutom aktielånet på 5% av portföljen hos avanza.

0:-.

Helt bortkastat.

2 gillningar

Till nästa gång får du gärna fråga efter “buffert per person i hushållet”. Det är stor skillnad på om bufferten täcker en person eller en storfamilj.

300 000 i buffert, som i alla fall ska halveras de närmsta månaderna. Har arbetat ner bufferten under cirka 1 års tid (helt oinvesterad tidigare). Är fortfarande rätt ny på börsen, samt relativt försiktig när det gäller min ekonomi så för att kunna sova bra om nätterna kommer min buffert (iaf den närmsta tiden) vara lite större än vad många rekommenderar.

1 gillning

Förra året hade jag ungefär 300000 i buffert, men bara för att jag var extra försiktig eftersom jag var på prövotid på ett nytt jobb. När prövotiden var klar investerade jag mycket av det och höll 155000 i buffert. Jag lämnade 155000 för att det räcker för mig att leva bekvämt i sex månader, och i en dålig nödsituation kan jag sträcka den till ett år.

2 gillningar

5kkr på sparkonto och ett kreditkort som kan ge mig ytterligare 35kkr. Det duger bra för mina behov.

Jag tycker det är här lite av en definitionsfråga. Vad klassas egentligen som buffert? Om man har 10% i likvider i ISKn, har man då en buffert?

Om definitionen är kapital som är helt dedikerade till oförutsedda utgifter är sannolikt mitt svar “Buffert? Varför då?” Vi har ett relativt högt månadssparande och skulle det dyka upp någonting oväntat går det oftast att täcka genom att strypa månadssparande under en månad eller två. I värsta fall kan man ju alltid sälja av lite fonder/aktier.

Jag räknar pengar på riskfritt bankkonto där du kan använda pengarna när som helst som buffert.

Jag själv har ca 250 000 kr i buffert. Detta är alldeles för högt egentligen men ger mig en skön känsla att veta om att jag klarar typ ett år utan inkomst bara på min buffert. Har en sambo som har ca 100 000 kr (i runda slängar) som buffert. Tillsammans har vi sedan ett “matkonto” där vi lägger in 4 000 kr var varje månad men där drar vi även barnets inköp framför allt. Vi har även ett huskonto där ränta och amorteringen dras och vi lägger in 4000 kr där också varje månad. På dessa konton totalt ligger runt 40 000 kr. Händer något med huset så tas pengarna från huskontot först, sedan tar vi från vår buffert. Så vi har väl ca 400 000 kr i buffert om man räknar in dessa konton också.

Vi bor i friköpt radhus, har ett barn, två bilar samt två katter som jag äger. Vet sedan tidigare att katterna kan orsaka stora utgifter och därför vill jag ha mer än nödvändigt. Vi har mycket pengar på bankkonton och det är medvetet val. Vid kraschen under Corona så sov jag gott och gick in med över 250 000 kr under nedgången och sålde ingenting i panik. Jag tror min stora buffert gjorde detta möjligt och min plan var alltid att använda av bufferten för att investera under en större nedgång. Är väldigt stolt över att jag följde planen. Detta ger mig en trygghet för att i framtiden veta om att jag inte får panik vid nästa börskrasch :slight_smile:

Hej alla glada, mitt första inlägg efter flera års läsning på bloggen.

Som förlovad med två barn ser jag hushållet som en helhet. Livet ändras lite just nu så vi kommer sälja bostadsrätten och flytta in i en hyresrätt men kommer behålla bufferten med tanke på att min partner är student. Vi har även en bil som anses vara ett riskobjekt.

Ligger runt ca 150 ksek i en kontantbuffert som ska täcka ca 10 månader av hela hushållets fasta kostnader.

Känns väldigt skönt att ha och gör att jag med konfidens kan ha ett bra barnspar och satsa på övriga investeringar samtidigt som vi lever ett spartanskt studentliv (halvjobbigt då jag egentligen hade velat “leva” lite mer normalt Svensson liv efter 6 år i arbete).

Ser fram emot att läsa mer på forumet och vara delaktig i diskussioner framöver.

/ M

1 gillning

Jag svarade “Buffert, varför då?”

Just nu har jag ingen buffert om definitionen är sparkonto eller kort ränta. Jag har min buffert i aktiesparandet. Stoppar in så mycket jag kan varje månad p.g.a tillgångsinflationen som pågår just nu.

Jag bor själv och har inga barn, bor i bostadsrätt och äger ingen bil, har bra tänder än så länge. Risken för oförutsedda stora utgifter är därför väldigt liten för mig. Är väl mest sannolikt en skattebetalning som kommer så småningom men utöver är det inte mycket som kan hända som jag inte skulle klara av med överflödet av nästa månadslön.

Buffert är givetvis mycket viktigare att tänka på om man är fler i hushållet och äger sina egna fysiska tillgångar som bil, villa eller så. Eller om man har hobbies som kan skapa oförutsedda utgifter.

Kreditgränsen på 50.000 på kreditkortet är min panikbuffert. Sedan kan jag plocka ut nästan 3 familjeårslöner från depån på 1-4 dagar.

Jag har suttit och funderat en del vad man i mitt fall ska ha i buffert. Precis som jag såg nån här ovanför skriva så har jag inga lån och bor i en hyresrätt. Den största osannolika kostnaden jag kan eventuellt tänka mig är en akut spontanresa till Mallorca som jag också har svårt att se hända :smiley: . Tvätt och diskmaskin kommer ju alltsammans från hyresrätten så det kommer ju aldrig komma in som en akut utgift på det sättet. Blir jag av med jobbet så är det 3 månaders uppsägningstid och det skulle ju räcka rätt långt bara dom lönerna. Utöver det kanske ett eventuellt finansiellt lån till familjemedlem om det skulle krisa. Nån som har några råd eller funderingar? Just nu är jag inne på att bara ha runt 10-15 tusen :slight_smile:

Jag har 100 000 i buffert, de är dock “investerade” i en defensiv permanent portfolio där kontantdelen är 67%.

Sedan har jag en tusenlapp på sparkontot på samma bank som lönekontot, om lönekontot skulle bli länsat pga någon skimming så har jag i alla fall en tusenlapp att använda och kunna betala för mat tills jag kan föra över pengar från bufferthinken.

Beror på hur man räknar. “Buffertkonto” känner jag är onödigt då jag känner mig tillräckligt likvid genom:

1. Saldot på lönekontot.
  2. Kredit på betalkortet.
  3. Periodiseringskonto till semester.
  4. Periodiseringskonto till nästa bil.
  5. Periodiseringskonto till renoveringar.
  6. Räntefonder i en av mina investeringsportföljer.
1 gillning

30k kontanter på ett sparkonto och upp till 50k på ett kreditkort. Fungerar finfint för en ensamstående i hyresrätt med en hyfsat bra lön. Det brukar ta högst en arbetsdag för att få lös pengarna. Oftast går det ännu snabbare.

Jag brukar t.ex. betala mina semestrar osv från mitt buffertkonto och fyller då på månaden/månaderna därpå.