Så här ser den genomsnittlige forum-läsaren ut... 🤓

Efter att ha hängt i forumet hela dagen så blev jag lite nyfiken på hur den genomsnittlige läsaren i forumet ser ut. Så här följer en sammanställning av andra trådar. Du får gärna rösta så att vi får mer och bättre data om du inte gjort det i de olika undersökningarna. :pray:

OBS! Notera att vi i forumet inte representerar den vanlige svensken. Det är enorm skevhet i alla dessa siffror. För en normal jämförelse, jämför hellre med den här tråden.

• Ca 10 % av oss har förlorat 1 Mkr eller mer på börsen (på en kortare period). Källa.

• Ca 75 % av oss har pengarna fördelade i 2-10 fonder. Källa.

• På LYSA kör vi antingen 100/0, 90/10 eller 60/40. Källa.

• På Morgan Housels 1-16 skala för rikedom ligger ca 57 % av oss på nivå 9 eller högre. Källa.

• Genomsnittsvärdet på tillgångarna per 2021 var ca 7 Mkr per användare. Genomsnittsskulden var ca 1.5 Mkr som ger en egen förmögenhet på ca 5,5 Mkr. Källa.

• Man bor i ett hus som är värt i genomsnitt 3,1 Mkr och om vi utgår från att alla skulderna är bolån, så ger det en belåningsgrad på ca 48 % belåningsgrad. Källa.

• Genomsnittsfödelseåret är 1972 men medianen är 1984, det vill säga att åldern är mellan ca 40 - 50 år. Källa.

• 46 % av tjänar 45 000 SEK eller mer i månaden. Hela 80 % tjänar 30 000 SEK eller mer. Källa.

• Den lägsta räntan vi hade accepterat för att inte investera är 5 %. Källa.

• 66 % har mer än 50 000 SEK i buffert. Källa.

• Vi tycker att man är rik när man har passerat 10 Mkr. Källa.

• 70 % av oss har ett sparmål på mellan 5 - 10 Mkr. Källa

• 52 procent sparar mer än 10 000 SEK i månaden. Källa.

• 53 procent har en sparkvot på 30 % eller mer. Källa.

• De flesta av oss är mer intresserade än våra respektive partners. 36 % av våra partners skulle diffa sin gissning om den egna förmögenheten med mer än 200 000 SEK. Källa.

• 68 % följer portföljen minst en gång om dagen. Källa. Tack @MattiasA90

Nedanstående trådar går inte att sammanställa i en punkt men är intressanta:

Avslutningsvis

• Finns det ytterligare något som vore spännande att veta? Om ja, vad?

Jag själv tänker att det vore roligt att veta kring t.ex. hur många som äger AB. Jag har för mig att vi hade en undersökning om andelen män / kvinnor. Men hittar inte den…

21 gillningar

Kanske vikt :thinking:.längd :thinking:,skostorlek :thinking: ?:sleeping::joy::hugs::1st_place_medal:

8 gillningar

Hade varit kul med en form av faktoranalys? Alltså om du kan få fram vem som svarat vad och kan beräkna t.ex. medianförmögenhet över ålder. Eller kanske sparkvot per bostadsvärde.

Men vet inte om du som forumadmin kan få ut den datan?

2 gillningar

Det strider mot GDPR lagen tror jag :thinking::joy::grin:?

1 gillning

Nope, kan inte få fram mer data än ovan. Är ju väldigt försiktig med det och vill att det ska vara anonymt. Undersökningarna är ju dessutom frikopplade från varandra, så det går inte göra någon mer analys.

(Jag har en kompis som jobbat som analytiker, tror inte han hade godkänt ovanstående punkter, men jag tänker att det är tillräckligt bra och mest en kul grej.)

3 gillningar

68% följer börsen/portföljen minst 1 gång om dagen.

Källa: Hur ofta följer du börsen och portföljens utveckling?

1 gillning

Det hade jag missat! Uppdaterar (och tar mig för pannan, att till och med vi i forumet gör det) :joy:

3 gillningar

Sedan är det 20% till som gör det i smyg men vågar inte erkänna det :thinking::joy::grin::1st_place_medal::face_with_hand_over_mouth:

12 gillningar

73,6% av alla emojis används av @Jacke77 :rofl::heart:

37 gillningar

Bild säger mer än 1000 ord. Nu trodde du att jag skulle missa hoppa över den här :grin::beetle:.

3 gillningar

Kanske nån statistik på antal användare på forumet? Aktiva (postar/like:ar), passiva (läser), vilande (inte inloggade på x månader)? (Helt ok om du inte vill out:a antal patreons :slight_smile: )

2 gillningar

Absolut. Här är lite info om forumet och förra året:

• Förra året publicerades: 84 300 kommentarer i forumet i ca 5 000 nya trådar.

• Varje dag hade man ungefär 150 aktiva användare på forumet.

• 2 600 användare skapade sin första tråd på forumet

• Vi hade ca 50 000 sidvisningar i snitt i forumet under 2021

• I genomsnitt tar det 1 timmer till första svaret i en tråd.

• Vi delade ut 99 200 likes förra året.

• 384 inlägg flaggades.

• Vi är 13 018 registrerade användare (dock många inaktiva)

• Här är lite användarstatistik per användare

Lite statistik om användare:

Ska se om jag hittar mer statistik över tid. :blush:

12 gillningar

Det hade varit intressant att varje månad få en lista på de tio(?) mest gillade inläggen. Det skrivs säkert en hel del bra inlägg som jag missar.

Sen är ju frågan om det finns nåt samband mellan kvalitet och antal gillande? Eventuellt får listan manuellt rensas på rena tramsinlägg och konfliktrelaterade inlägg.

9 gillningar

Kul! Hur är det med 80/20 regeln? Dvs hur många användare står för 80% av alla inlägg, kommentarer, likes?

Och, hur stor procentandel är användare som loggar in och läser regelbundet (t ex 1 gång i veckan) men aldrig deltar aktivt (‘voyeurer’)?

Och på en dag eller vecka, hur stor andel av page views kommer från registrerade användare vs gäster? Voyeurer (och gäster) får också ut mycket av forumet, annars skulle de inte komma tillbaka kan jag tänka mig - RT gör kanske ännu mer nytta än vad du tror!

Communityexperter jag talat med säger att ofta är 80-90% av alla användare passiva, runt 10% aktiva då och då, och kanske 5% som skriver och svarar regelbundet. Skulle vara kul att se om det stämmer för RT också.

Följer med intresse: Vi har en private beta-launch av vår egen Community (inte konkurrent med RT :joy:) på tisdag i veckan som kommer, jag så tycker den här statistiken är superintressant- tack för att du delar med dig! :+1:

4 gillningar

33% tror att börsen går upp 7% i år :wink:

2 gillningar

@janbolmeson för din och min skull skulle du kunna kolla hur många trådar du har stängt där jag varit aktiv i, känns som det ökar exponentiellt över tid… :joy:

+1 till listan…

4 gillningar

:partying_face:

Ja! Jag får ett sånt mejl från Byggahus (tyvärr var tredje dag). Bra sätt att återaktivera medlemmar.

1 gillning

Kan man på något sett se hur många dagar i rad man har besökt forumet? @janbolmeson

1 gillning

Finns ett discourse-trick som innebär att om du sätter /u/ efter URL:en så får du fram användarna, inklusive din egen statistik.

3 gillningar

Tack för tipset :slight_smile:

Där fanns det en del intressant statistik!