En miljon back på Avanza i år | Vad gör man?

Eftersom vi brukar ha trådar om när man nått första miljonen, då kan jag posta motsatsen idag. Nu är vi, sedan 1 januari 2025, tillsammans över en miljon back. Då är frågan vad gör man nu? :see_no_evil:

Det korta svaret är … ingenting.

Transkribering

Transkribering med hjälp av en AI nedan, så ta den för vad det är. Innehållet är däremot helt okej.

En miljon back på Avanza!

Det är vad vi ser när vi loggar in på våra tjänstepensioner idag. Så vad gör man nu?

Svaret är enkelt – och alltid detsamma:

Ingenting.

Det är samma svar nu som för tio år sedan, som 2020, som för en månad sedan, som förra veckan. Det har inte kommit någon ny forskning som säger att vi ska agera annorlunda. Situationen är inte unik.

Historien upprepar sig – igen

Det som händer just nu är att marknaden är orolig, vi ser en nedgång. Den här gången handlar det om Trump, tariffer och tullar.

• 2020: covid och pandemi

• 2008: finanskrisen

• 2001: it-bubblan

• 1998: Asienkrisen

Same same. Känslan av oro och att det är jobbigt när man loggar in på sitt Avanza-konto – det är mänskligt.

Den mentala fällan

Vi, Jan och Caroline, letar just nu efter en ny bil. Så när vi ser att vi är en miljon back tänker vi lätt: “Oj, det är ju en jävligt fin bil!” Men det är en tankefälla.

Vi sparar till vår tjänstepension. Jag är 43 år, Caroline är 47. Vi har mer än tio år kvar till pension. Och tittar man på historiken:

• Över 90 % av alla rullande tioårsperioder går plus.

• Över 75 % av alla rullande femårsperioder går plus.

Zoomar man ut grafen kommer den här nedgången knappt att synas.

Har du en bra båt?

Rådet är: Har du en bra båt, sitt still i båten.

Men hur vet man om man har en bra båt? Det handlar framför allt om sparhorisont och vad du investerat i.

Tumregel:

0–3 år: Pengar på bankkonto med insättningsgaranti.

10+ år: Bred, billig global aktieindexfond.

Detta har inte förändrats på grund av Trump, eller någon annan nyhet. Alla snabba ändringar du gör nu – oavsett om det handlar om att byta till guld, räntor, mer Europa, eller köpa Saab-aktier – är sannolikt långsiktigt sämre. Forskningen är tydlig.

Mental hälsa och långsiktighet

Tänk så här: Detta förändrar inte din vardag.

Tänk långsiktigt – det kommer inte att påverka din framtid om du agerar rätt. Så:

• Logga inte in för ofta.

• Följ inte nyheterna slaviskt.

• Gör inte det mot dig själv.

Överkurs: Investeringsdagbok

Om du ändå vill göra något just nu – börja föra en investeringsdagbok.

Skriv ned:

• Hur känns det?

• Vad händer på marknaden?

• Vad tänker du?

För krascher kommer att hända igen. Och när det händer om fem år så har du något att gå tillbaka till. Du kommer ha en orättvis fördel, eftersom du vet hur det kändes – och hur det gick över.

Överkurs 2: Öka sparandet (men med förnuft)

Ett annat tips:

Se om du kan öka månadssparandet nu när börsen är ner – kanske 20 %. Det är ovanligt. Det händer ungefär vart femte år.

Men! Maxa inte med engångsinsättningar från bufferten. Börsen kan gå ner 30, 40, till och med 50 %. En nedgång på 50 % sker ungefär en gång vart 10–15:e år.

Slutligen – gå ut!

Det bästa tipset? Gå ut och träna. Här i Skåne är det fantastiskt väder idag. Rör på dig, andas, påminn dig själv:

Även detta kommer att gå över.

Tack för att du följer! Skriv gärna en kommentar så tar vi upp dina frågor framöver.

Lycka till med sparandet – och sitt still i båten. Det löser sig.

37 gillningar

Spontant känner jag också att man gått back en miljon idag, då har man redan så mycket att livet borde vara ganska gött ändå.

15 gillningar

Iof inte idag, men i år. Sedan är det ju iof både min och carolines tjänstepensioner. Men ja, du har rätt.

1 gillning

Såg det precis på Instagram, mycket bra input. :100:

1 gillning

Här är det bara 890 tusen back :muscle::joy::raising_hand_man:

3 gillningar

Jag tror att du glömde 1,7 milj på Lysa back kompis . :muscle::wink::raising_hand_man:. Gissar lite @janbolmeson :wink:

2 gillningar

Har inte loggat in där. :scream::laughing::see_no_evil:

4 gillningar

Det mesta av mina investeringar ska inte spenderas förrän om några år och utifrån det känner jag ingen oro alls, det går upp igen.

Mitt dilemma är att jag eventuellt får gå i påtvingad RE till hösten fast jag inte känner att jag är riktigt FI än, speciellt inte som börsläget är just nu. Eventuellt blir jag pga en omorganisation flyttad till en tjänst jag inte vill ha och får jag då inget annat jobb är mitt enda alternativ RE fast jag hellre skulle vänta med det ett par år.

Hellre fattig och glad än rik och ledsen!

Jag tar det med ro än så länge…

5 gillningar

Fegis :weary_cat: :joy::joy::rofl:

1 gillning

Jodå, en mille back är man i år, fallet dämpades mkt av breda portföljer med kanske 40% aktier totalt. Men det mesta, långa statsräntor, råvaror mm har också fått stryk av dollar fallet. Jag har iaf kommit relativt lindrigt undan so far.

1 gillning

Kloka råd, men hur många har en dålig resp bra båt.
Sjunkande skepp tyder på att man tagit för stor risk

Inte nödvändigtvis. Kör du 100% global så kan du fortfarande ha tagit för stor risk, men båten är inte dålig för det. Fler dimensioner i detta.

6 gillningar

Måste erkänna jag förstår inte dealen med att inte logga in. Jag giller att ha koll på läget oavsett om det rasar eller rusar. Men det är ju jag det :grin:

5 gillningar

Förmodligen har du levlat till läget att det inte påverkar det känslomässigt.

4 gillningar

Så kan man säga. Största sparandet är max. 75% aktier. Sen har jag en del andra konton med varierande risk.

1 gillning

Ju större risk desto större chans att vinna och risk att förlora. Det finns ingen naturlag, vi som sparat och investerat till pensionen bryr oss inte.
Men alla dom andra med dålig sömn av olika skäl?

Loggade in idag och fick nån tvångstanke att ändra från procent till kronor… :face_with_peeking_eye: :joy:

3 gillningar

Jag som är ute efter en ny bil räknar numer i antal bilar. :joy:

7 gillningar

Kan inte vara hälsosamt :grin::face_with_peeking_eye: även vid bilköp - resterande innehav hade ju rasat likt förbaskat.

1 gillning

Du sålde din fina bil och skulle tjäna pengar på det :joy::joy::wink::flexed_biceps:. Eller du var bara lite utanför bilmarknaden?! :joy::joy:

2 gillningar