Time in the carmarket beats riding a bike ![]()
Buy and hold ?
Bra poäng. Det handlar väl inte egentligen om att ha en bra båt utan mer om att sitta i rätt typ av båt beroende på hur lätt man blir sjösjuk när det blåser upp.
Jag förstår både dig och den som inte vågar logga in. ![]()
Det är skönt att logga in. Ligga fett back och ändå vara cool med det. ![]()
Loggar man in och mår massivt dåligt och inte kan sova
ska man nog låta bli att logga in.
Jag provade det och det gick faktiskt över förväntan! ![]()
PS.
men det är också för att jag följt rådet att ha det jag behöver inom några år på sparkonto. Min framtida kontantinsats är opåverkad. Tack Jan!
Det kommer tillbaka. Och du behöver ju inte dom pengarna på flera år ändå. Dom kan få kaosa bäst dom vill. ![]()
Hur ser det ut på tio år? Skulle gissa att du fortfarande är upp flera hundra procent ![]()
Jag är nu med om min andra krasch på mina tre år på börsen, om det ska snitta en krasch vart femte år tycker jag det får bättra sig snart.
Det här är ingen krasch, snarare en korrektion eller början på en krasch, det är den stora frågan. Det har inte varit ngn riktig sedan finanskrisen.
I kontrast kan jag meddela att igår köpte jag in mig för första gången. Landade på Avanza Global.
Fick tillbaka lite pengar idag jag glömt att jag lånat ut, så köpte lite till myshunken. Är nog enda avvikelsen jag kommer göra i år, men känns bra att kunna köpa lite extra.
Men lär gå ner mer, men då jag inte vet när vi når botten. Så kändes idag tillräckligt bra.
Säger ju inte så mycket. Hur många procent som ni är back är mer relevant.
Ännu mer relevant hur många procent ni är upp totalt sett.
Fick meddelande nu från Avanza att det var -20% på mitt konto.
Ansvarsfull bank som meddelar att det är dags att fylla på. ![]()
![]()
Har du varit på börsen 3 år har du inte fått uppleva någon krasch ännu
enbart en grym uppåttrend
Ett annat sätt att se på det är att när man väl skall börja använda pengarna tar man ut lite i taget, t ex tjänstepensionen.
Innebär att förutom att det är flera år dit så har man ytterligare år på sig att få tillbaka eventuellt minus eftersom hela beloppet tas ut under +10 år.
Vad är det för jävla skrytpost. De flesta har inte en mille och har du backat en så kan vi alla räkna ut att det inte var allt du hade, vilket är hela poängen med ditt inlägg.
Vad kul att man kan se samma inlägg så olika. Jag tolkade tvärtom inlägget som att han underdrev förlusten för att sänka sig till tittarnas nivå.
Han redovisar ju bara att han är ned 1 miljon på tjänstepensionen. De flesta har väl mer pengar utanför tjänstepensionen än i tjänstepensionen.
En miljon i tjänstepension är ju inga pengar att tala om, där har många 10-20 MSEK som de samlat ihop genom livet, under 30-40 år av arbete.
Lite konstigt att blir upprörd över att någon nämner belopp på ett forum om privatekonomi och ett rikt liv.
Det är delvis syftet med forumet, att det ska vara en plats där det är ok att lyfta frågor och tankar kring sina investeringar och sitt kapital.
Trist om alla som nämner belopp x blir nerklankade på. Bättre kan vi.
Jan vill ge sparare lite hopp genom att visa att:
“Jag har gått en miljon back och jag gör inget annorlunda.”
Följ råden på sidan och rådfråga forumet så kommer du också bli miljonär en dag. ![]()