Grattis först och främst! 
Förutsatt att du inte freakar ur och säljer allt vid minsta turbulens på börsen samt att du har pengar till Buffert, semesterkassa och vad du behöver så kan du investera överskottet.
Resterande pengar utöver buffert och ev semesterkassa är pengar som är över och dom gör sig bäst i breda, globala, billiga, indexfonder.
Låtsas att dom pengarna är en aktieportfölj som du fått ärva. Om så var fallet? Hade du tagit ut pengarna till något du behöver/villhöver eller hade du låtit dom vara kvar?
500 000 är väldigt, väldigt mycket pengar. Det blir lite skevt här i forumet där flera användare har 100+ miljoner. Man surfar inte här på forumet och läser: “Man är ju rik först vid 10 mille.” bara jaha? Är jag fattig då?
som inte har 10 miljoner?
Att inte freaka ur är lättare sagt än gjort.
Under Corona-kraschen gick allting ner förutom mina enskilda aktier som gick upp 100%
Jag sålde en del av mina enskilda aktier och byggde en allvädersportfölj i panik. Vilket var dumt då räntorna gått upp mycket då så jag köpte väldigt dyra speciella ränte/obligationsfonder som ingår i allvädersportfölj.
Sen gick mina aktier upp ytterligare 500%. Och jag hade redan sålt hälften.

Jag rörde dock inte mina globalaindexfonder som gått ner. och dom gick upp igen sedan.
Kontentan är att hade jag inte gjort ett skvatt hade jag kunnat sälja mina aktier när dom gått upp 600% och varit 500 000 kr rikare idag. Fast det kunde ju ingen veta iofs. 
När börsen går ner brukar jag titta bort och hoppas det blir bättre imorgon. Vis av skadan har jag en nästan för stor buffert för då kan jag sova gott om natten oavsett vad börsen hittar på.
Det är ju ett angenämt problem att inse att man har för stor buffert. Inser man det en dag kan man ju investera dom. 
Ska du tjoffa in allt på en gång eller sprida ut insättningarna?
Jag tjoffade in allt på en gång 2018 och som väl var gick börsen bra därefter. Hade mina första investeringsår på börsen varit katastrof så hade man kanske inte varit lika positiv.