Fått en del kapital. Är det fortfarande all in index som gäller?

Har 500k som jag fått som jag vill investera på bästa sätt långsiktigt , 10 år minst

Förstått att det är global index fond som gäller.

Men verkar vara lite turbulens på forumet och även i media om stundande börskrash , övervärderad börs mm.

Är fortfarande rätt strategi att gå in med allt på ett bräde ?(time in market vs timing the market)

Om det går ner 30% om någon månad, hur lång tid innan det hämtar sig?

Förstår om inte alla tycker 500k är så mycket att stressa över men för mig är det mycket pengar och en gåva jag vill förvalta på bästa sätt. Och gärna skydda mot inflation och kronans värdetapp.

Kan ni kloka människor här på forumet guida mig lite ? :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Om du inte behöver pengarna på minst 10 år är svaret globala indexfonder eller fondrobot och Lysa är billigast utav fondrobotar.
Rätt är att investera allt på en gång. Känslomässigt kan det vara bättre att dela upp investeringen.

Här kan du få lite tips.

7 gillningar

Ingen har svaret på dina frågor tyvärr.

Ja, börsen (USA) är högt värderad. Men å andra sidan kan det vara befogat om AI lyckas. Mag 7 är gigantiska pengamaskiner med ljus framtid. Så i en ljus framtid, kan dagens pris vara billigt.

Som sagt ingen vet. Om man kunnat resonera sig fram till ”rätt” beslut så hade alla gjort det. Då hade ingen bubbla existerat.

Om det finns en bubbla och när eller hur den spricker, vet ingen. Eftersom bubblan i sig är en subjektiv skapelse av vår förväntan på framtiden :nerd_face:

Det bästa du kan göra är att lita på forskningen och Keep buying :+1:

8 gillningar

Jag satt i en liknande sits efter ett arv nyligen. Det jag gjorde vara att sätta in allt på en gång i Lysa bred 100% aktier, lång sparhorisont. Men jag ser inte mig själv som börsklok, därför gjorde jag vad forskningen (historien?) anser vara bäst. Vi får se om det var rätt beslut om 15 - 20 år🤷‍♂️.

Du kan ju alltid lägga pengarna på ett sparkonto med högre ränta, medans du funderar på vad som är bäst för dig? :blush:

I slutändan tar du nog ett bra beslut ska du se, ett visst mått av oro är ett sundhetstecken tycker jag!

1 gillning

Du kan välja att lyssna på media eller TikTok influencers, försöka timea marknaden eller köpa komplicerade hävstångsprodukter som du inte förstår dig på.

Om du vill ha möjlighet till bästa riskjusterade avkastning så är det brett globalt index som gäller. Om du inte mäktar med en berg och dalbana i värdet på din investering så behöver du sätta pengar åt sidan, där den förväntade avkastningen är lägre och därmed också risken för stora nedgångar.

13 gillningar

Om en är helt grön på ämnet, så är det inte så konstigt att en frågar. Inte alltid en vet vad en ska söka efter. Moddarna brukar lösa detta.

Sen är det ju bra att folk länkar till liknande inlägg istället för att bara gnälla över frågan?

Det bästa för en helt grön är väl ändå robot eller global index? Men vad vet jag, är ju uttalat inte börsklok :joy: :man_shrugging:

2 gillningar

Grattis först och främst! :smiley:

Förutsatt att du inte freakar ur och säljer allt vid minsta turbulens på börsen samt att du har pengar till Buffert, semesterkassa och vad du behöver så kan du investera överskottet.

Resterande pengar utöver buffert och ev semesterkassa är pengar som är över och dom gör sig bäst i breda, globala, billiga, indexfonder.

Låtsas att dom pengarna är en aktieportfölj som du fått ärva. Om så var fallet? Hade du tagit ut pengarna till något du behöver/villhöver eller hade du låtit dom vara kvar?

500 000 är väldigt, väldigt mycket pengar. Det blir lite skevt här i forumet där flera användare har 100+ miljoner. Man surfar inte här på forumet och läser: “Man är ju rik först vid 10 mille.” bara jaha? Är jag fattig då? :thinking: som inte har 10 miljoner?

Att inte freaka ur är lättare sagt än gjort.

Under Corona-kraschen gick allting ner förutom mina enskilda aktier som gick upp 100%

Jag sålde en del av mina enskilda aktier och byggde en allvädersportfölj i panik. Vilket var dumt då räntorna gått upp mycket då så jag köpte väldigt dyra speciella ränte/obligationsfonder som ingår i allvädersportfölj.

Sen gick mina aktier upp ytterligare 500%. Och jag hade redan sålt hälften. :person_facepalming: :man_facepalming: :woman_facepalming:

Jag rörde dock inte mina globalaindexfonder som gått ner. och dom gick upp igen sedan.

Kontentan är att hade jag inte gjort ett skvatt hade jag kunnat sälja mina aktier när dom gått upp 600% och varit 500 000 kr rikare idag. Fast det kunde ju ingen veta iofs. :person_shrugging:

När börsen går ner brukar jag titta bort och hoppas det blir bättre imorgon. Vis av skadan har jag en nästan för stor buffert för då kan jag sova gott om natten oavsett vad börsen hittar på.

Det är ju ett angenämt problem att inse att man har för stor buffert. Inser man det en dag kan man ju investera dom. :innocent:

Ska du tjoffa in allt på en gång eller sprida ut insättningarna?

Jag tjoffade in allt på en gång 2018 och som väl var gick börsen bra därefter. Hade mina första investeringsår på börsen varit katastrof så hade man kanske inte varit lika positiv.

3 gillningar

Det här är en bra tankeövning i mental bokföring. Skulle du sälja om de redan var investerade @DinoDB?

3 gillningar

Hej!

Hur lång tid detta skulle ta är lika svårt att sia om som att förutse exakt hur marknaden kommer att utvecklas framöver.

Däremot vet du hur mycket din investering behöver gå upp procentuellt innan du är ikapp. Jan har använt denna bild tidigare:

Ser vi dina 500 000 kronor isolerat och dessa går ner 30 % behövs en uppgång på 43 % innan du är plus minus noll.

5 gillningar

Det är det alltid och därför ska det ignoreras som det brus det är.

Har en 80-årig gubbe på jobbet som pratat om krasch mer eller mindre varje vecka sedan åtminstone 2013. Det har inte gått jättebra för hans (brist på) placeringar.

För ditt välmåendes skull gör det inget om du kör in pengarna gradvis över t.ex. ett år istället för att sätta in allt i klump idag.

Om det är mycket pengar för dig skadar det heller inte att du inte kör in allt i aktier (läs: aktieindexfonder) i början utan du kan ha en del på sparkonto med hög ränta eller i räntefonder med lägre risk.

För tillfället får du högre ränta på vissa bundna sparkonton (närmare 4%) med insättningsgaranti än inflationen (knappt 2%).
T.ex. Moank erbjuder 3,8% bundet på tre månader med insättningsgaranti men det finns fler aktörer med liknande ränta.

10 gillningar

Lysa är inte billigast.

Lysa är billigaste fondrobot. Lysa är billigare än Opti.

De som anser att 500.000 kronor inte är mycket pengar kan ju försöka spara ihop till summan med en normal svensk nettolön.

12 gillningar

Sant , det hade jag nog inte gjort!

1 gillning

Jag investerade allt (en större summa som blev över efter bostadsförsäljning) precis innan raset som kom i samband med coronapandemin. Ungefär en månad innan närmare bestämt. Det var inte särskilt roligt ärligt talat, så jag kommer aldrig göra det igen. Men som Thompa säger så är det matematiskt korrekta svaret sett till historisk avkastning att det är bäst att sätta in allt direkt.

2 gillningar

Tack så mycket för alla svar :slight_smile: !

Då blir det indexfonder :slight_smile:

Buffert och semester mm är frånskilt dessa pengar så det ska inte påverka.

7 gillningar

Tack så mycket :slight_smile: !

Och tack för du delar med dig av dina erfarenheter!

2 gillningar

Whats the big deal?

Du kommer inte förlora allt på en global indexfond, och summan är stor, men inte livsavgörande stor. Så även ommdet går ner så går det upp igen över tid, och bara att stoppa in allt och glömma bort det. Nix pilla…

Men ett tips är att ta 10% och gör något kul för. Unna dig!

1 gillning

När man startar ett konto på Lysa får man gå igenom några frågor som försöker fånga upp ens risktolerans. Kan vara värt att gå igenom och svara på frågorna även om du väljer en annan tjänst. Resultatet av formuläret blir en fördelning av aktier vs räntor. Den fördelningen kan vara bra att följa så att du inte ta för mycket eller för lite risk.

1 gillning

Global index är min grej, utan tvekan! Men jag skulle nog dela upp det. Först 250k, och när det går ner, släng in 250k till! Mest för mentalt skull :grinning:

Kan varmt rekommendera :
LF Global index
DNB global index
Avanza global index

2 gillningar