Någon som känner omvänd oro för marknaden?

Undrar om jag är ensam i att dels vara i uppbyggnadsfasen av mitt sparande. Samt att med denna Trumpkrasch så har jag inte mycket pengar att stoppa in extra.

Jag investerar allt på en gång, direkt då lönen kommer dras mitt sparande på 12k och sedan sätts lite 1-3k över på ett buffertkonto.

Jag är lite arg (?) över att jag inte har “torrt krut” att skjuta in i marknaden nu. Min fru har fast anställning på ett globalt it-företag men där görs det omstruktureringar och jag är i början av min karriär.

Vi har bolån på 2M på en bostadsrätt som är värd 2.6M. Vi kan belåna mer, till “bra pris” då jag jobbar på bank. Men det är lite dålig tajming att utöka lånet då min anställning inte gått över till fast ännu.

Bara upprörd att jag inte har torrt krut, så jag hade velat ha torrt krut. Någon som känner igen sig?

4 gillningar

Känner inte igen mig, är alltid fullinvesterad, sätter varje månad av det jag har råd med. Är nöjd över det.

Tillräckligt bra är bäst. Jomo ftw! :partying_face:

3 gillningar

Förstår känslan helt. Det är nästan frustrerande att ha is i magen och se nedgången som ett köpläge men inte ha torrt krut. Men faktum är att regelbundet månadssparande ofta ger samma effekt över tid. Du fångar ju dippen ändå, bit för bit.

Att belåna för att trycka in mer kräver rätt tajming och stark marginal, särskilt om jobbsituationen är osäker. Ibland är den bästa strategin bara att fortsätta som vanligt och låta tiden göra jobbet.

Man ska komma ihåg också att
OMXSGI: ca −19 % från toppen (min egen trigger på all in aktier: −35 %)
MSCI ACWI i SEK: ca −14 % från toppen (min egen trigger på all in aktier: −25 %)
Så finns en bra bit fallhöjd kvar innan jag aktiverar min egen ”all in strategi” med att växla över mellanrisk portföljer till hög risk.

6 gillningar

Om jag önskar att jag hade haft pengar vid sidlinjen att stoppa in nu, så kallat torrt krut. Nej, det är inte min strategi.

Om jag önskar att jag kort och gott hade haft mer pengar, ja gärna, många lär nog hålla med på den punkten.

8 gillningar

Nej, att ha torrt krut är ineffektivt i det långa loppet. Du som jobbar på bank vet ju varför ni har fina kontor och bra bonus. Det är ju kunderna som betalar för detta. Du har 76,9% belåningsgrad, skulle inte rekommenderar för dig att öka belåningsgraden till 85%. Om det slår fel så kan jag garantera att din fru kommer bli sur och äktenskapet får en knäck.

6 gillningar

Intressant med triggernivå. Inser att jag inte har ngn. Sitter med mycket så kallat torrt krut men sprider mina inköp månadsvis. men en trigger för mig kom nu i veckan när jag såg skräcken och frustrationen på handlarna på NY börsen, och när den börsen efter ras stänger på dagslägsta nivån. Det blir en urblåsning nu och det är dags att börja köpa in sig snart

Om det var tur eller skicklighet som gjorde att du klev ur marknaden i tid låter jag vara osagt. Risken är MYCKET stor för småsparna att de förlorar mer att stå utanför marknaden eller sälja nu för att sen försöka kliva in igen. Blir det en återhämtning som Covid så är man rökt och låst in sina förluster.

2 gillningar

Jag förespråkar inte att att sälja nu och avvakta. Jag förespråkar köp, frågan är i vilken hastighet och vad man ska köpa. Samma sak som fick mig att lämna får mig nu att köpa andra marknader. Ser inte USA som så attraktivt för tillfället. Tror jag börjar köpa USA igen vid mellanårsvalet

2 gillningar

Precis, det torra krutet skulle ju behöva vara mindre än ett år gammalt för att vara lönsamt, eftersom priserna nu är nere ungefär på nivåerna för ett år sedan (förstås beroende på vilken valuta man väljer för sitt krut).

4 gillningar

Jag har torrt krut i form av en alldeles för stor buffert. Behöver egentligen inte så mycket pengar på ett sparkonto, men det blir en trygghet. Har bestämt mig för att månadssparandet till fonderna får vara det torra krutet jag skickar in när lönen kommer. Sen är det gott så. Tillhör inte dem som tror att börsen kommer vända upp snabbt i närtid. Vågar inte hoppas på att det blir en kraftig återhämtning som efter raset under pandemin. Detta känns som det kan bli utdraget och segt över några år iallafall. Så jag stålsätter mig mentalt genom att räkna med att det kommer dröja innan min portfölj är tillbaka på den topp den var innan nedgångarna började.

5 gillningar

Alla gånger jag har försökt parera marknaden så har det slutat med stora förluster. Nu kör jag just keep buying.

3 gillningar

Tror det är en utmärkt strategi att köpa lite varje månad. Inte börja belåna huset. Så illa är det väl inte… än.

Allas favorit och guds bästa barn ger sin syn på situationen.

Du kan trösta dig med att i längden kommer de som har så kallat torrt krut med allra största sannolikhet att få ett sämre utfall än de som bara investerar så mycket som möjligt så tidigt som möjligt.

Det är ett beteendeproblem där oddsen är emot en, man kan ha tur en gång eller två men det kommer inte att betala sig i längden.

Du har två val där ett är mer sannolikt att ge framgång än det andra och du vet ingenting om framtiden och att titta i backspegeln är värdelöst. Vad finns det att gräma sig över?

2 gillningar

Jag köpte lite extra här i början av veckan och jag köper kanske lite till. Det är pengar som jag har planerat för att sätta på börsen under året.
Känner faktiskt ingen oro utan jag följer min strategi, 15000kr går in på börsen varje månad plus att ytterligare 20000kr ska in under året för att nå 200.000kr innan 31/12.

Jag har sagt att det får gärna gå ner nu eftersom jag oxå är i uppbyggnadsfasen och att det sedan vänder uppåt under 10-15år :partying_face::champagne: Den som lever får se.

2 gillningar

Du kommer med över 90% sannolikhet att tillhöra vinnarna.

Ärligt talat, generellt, antagligen råder bank-“rådgivare” kunder till det, fast i bankens egna fonder såklart.

Med erfarenhet från bankrådgivare skulle det inte förvåna mig det minsta. De tycks göra ungefär allt för att sälja mer av bankernas fonder, men jag gissar att bankerna har regler som förbjuder utökning av bolån för att investera i fonder.

Skönt för dig. Min mors bankrådgivare tyckte hon hade krångligt många konton och föreslog att hon skulle förenkla sin ekonomi genom att slå ihop ett antal konton och sen placera pengarna i någon av bankens produkter. Det tyckte han ända tills min mor förklarade för honom att det inte är lagligt att slå ihop företagskontons pengar och därefter placera pengarna privat.

3 gillningar

Så, de är inkompetenta, men skulle aldrig ge någon dåliga råd som banken tjänar på? Whaaatever. Jag tror som sagt inte de får råda folk att nyttja bostaden som bankomat längre i o m striktare regler för utlåningen, men jag har fått förslag/erbjudande att öka mitt bosparande för att få lite extra konsumtionsutrymme när jag hade min första BRF. Min bild är att de säljer bankens produkter (lån och sparprodukter) precis så aggressivt som rådande regelverk tillåter. Finns kanske undantag, men det är min generella bild.

1 gillning

Men jag blir ändå lite nyfiken. Du menar alltså att bankrådgivaren på din storbank som förstaförslag ger billiga passiva indexfonder som inte är banken egna, och som banken inte får maximal kickback ifrån? Skulle ju vara smått fantastiskt i så fall!
(S&P jobbar väl annorlunda, med fasta avgifter och inga dolda kickbacks? De har ju i så fall inte alls samma intressekonflikt.)

1 gillning