Har några funderingar, mitt första inlägg här.
Började intressera mig för fonder och aktier för snart 1 år sen.
Men inte haft tiden (och mod) att göra något. Läst och lärt mig massor dock.
En ahaupplevelse blev när jag flyttade och var tvungen byta bank, min gamla bank hade inget kontor där jag bor nu.
Har alltid månadssparat, men tycker inte det gett så mycket avkastning och trott det var normalt och litat på banken jag haft hela mitt liv
Flyttade över allt till nya bank för inte ens 6 månader sen, kanske allt blev det mesta klart för 4 månader sen, allt med samma risk, samma spar osv. Exakt lika.
Hur kan banker skilja så mycket i sina fonder.
Har ökat mer dessa få månader än det någonsin gjort tidigare. Bara genom att byta bank.
I samma veva öppnade jag konto hos Avanza, och börjat spara i fonder, månadssparar där och även öppnat sparkonto på Avanza dit jag överfört en del av besparingar och skapat konto hos lysa där jag också månadssparar nu
Tanken var ju att flytta över dessa pengar från min ”vanliga” bank till Avanza så fort jag kommit igång bättre och har mer kunskap, och allt blivit klart, men funderar behålla dom sådär och hålla koll.
Jag är 52 år, eget hus, inga lån, inga skulder alls. Bor nästan gratis och har tagit ledigt en tid just nu efter år av hårt arbete. Har guldläge nu både tidsmässigt och ekonomiskt att sätta mig in i detta bättre. Är lite orolig pga. allt som händer i världen
Är det dumt behålla bankens fonder trots jag tycker dom går över förväntan
Om det blir kris i världen, hur lång tid krävs det att säkra dessa för banken.
Jag har ju inte själv kontroll mer än att ta ett möte med min bankkontakt inom snar framtid.
Eller lära mig sälja/ flytta dessa själv.
Förlorade massor vid förra kris, men då var man yngre och var inte så stor sak för mig. Men annorlunda nu och vill ha kontroll.
Har även ett IPS som jag kanske inte kan göra så mycket åt, hört att dom kan vara svåra flytta/ sälja osv. Men inte full koll på detta. I Min nuvarande bank utvecklas den bra och den kanske kan flyttas inom bank vid en ev. kris? Väntar även på att flytt från fora ska bli klar. Tar tid för dom.
Ändrat på PPM
Dessutom har jag via en tidigare arbetsgivare tjänstepension på Skandia, vi försökte flytta dessa när jag bytte bank men kan bara ta ut en del där, men valt låta den vara tills vidare. Väldigt irriterande, då jag inte kan påverka. Däremot ska jag kolla med dom om det finns bättre val, med bättre avkastning. Den utvecklas urkasst och hög risk. Ska ta ett samtal med dom.
Blev lite rörigt detta, men hoppas ni förstår mina grubblerier ;D
Dessutom undrar jag är avanza sparkonto med ränta bästa sparkonton?
En sak jag också funderat på varför man ska välja fonder med låga avgifter, försökt läsa men blir inte klok på detta. Varför inte välja nån del av spar med aktiv förvaltning med högre avkastning och lite högre avgift