Banker- stor skillnad

Har några funderingar, mitt första inlägg här.

Började intressera mig för fonder och aktier för snart 1 år sen.

Men inte haft tiden (och mod) att göra något. Läst och lärt mig massor dock.

En ahaupplevelse blev när jag flyttade och var tvungen byta bank, min gamla bank hade inget kontor där jag bor nu.

Har alltid månadssparat, men tycker inte det gett så mycket avkastning och trott det var normalt och litat på banken jag haft hela mitt liv

Flyttade över allt till nya bank för inte ens 6 månader sen, kanske allt blev det mesta klart för 4 månader sen, allt med samma risk, samma spar osv. Exakt lika.

Hur kan banker skilja så mycket i sina fonder.

Har ökat mer dessa få månader än det någonsin gjort tidigare. Bara genom att byta bank.

I samma veva öppnade jag konto hos Avanza, och börjat spara i fonder, månadssparar där och även öppnat sparkonto på Avanza dit jag överfört en del av besparingar och skapat konto hos lysa där jag också månadssparar nu

Tanken var ju att flytta över dessa pengar från min ”vanliga” bank till Avanza så fort jag kommit igång bättre och har mer kunskap, och allt blivit klart, men funderar behålla dom sådär och hålla koll.

Jag är 52 år, eget hus, inga lån, inga skulder alls. Bor nästan gratis och har tagit ledigt en tid just nu efter år av hårt arbete. Har guldläge nu både tidsmässigt och ekonomiskt att sätta mig in i detta bättre. Är lite orolig pga. allt som händer i världen

Är det dumt behålla bankens fonder trots jag tycker dom går över förväntan

Om det blir kris i världen, hur lång tid krävs det att säkra dessa för banken.

Jag har ju inte själv kontroll mer än att ta ett möte med min bankkontakt inom snar framtid.

Eller lära mig sälja/ flytta dessa själv.

Förlorade massor vid förra kris, men då var man yngre och var inte så stor sak för mig. Men annorlunda nu och vill ha kontroll.

Har även ett IPS som jag kanske inte kan göra så mycket åt, hört att dom kan vara svåra flytta/ sälja osv. Men inte full koll på detta. I Min nuvarande bank utvecklas den bra och den kanske kan flyttas inom bank vid en ev. kris? Väntar även på att flytt från fora ska bli klar. Tar tid för dom.
Ändrat på PPM

Dessutom har jag via en tidigare arbetsgivare tjänstepension på Skandia, vi försökte flytta dessa när jag bytte bank men kan bara ta ut en del där, men valt låta den vara tills vidare. Väldigt irriterande, då jag inte kan påverka. Däremot ska jag kolla med dom om det finns bättre val, med bättre avkastning. Den utvecklas urkasst och hög risk. Ska ta ett samtal med dom.

Blev lite rörigt detta, men hoppas ni förstår mina grubblerier ;D
Dessutom undrar jag är avanza sparkonto med ränta bästa sparkonton?

En sak jag också funderat på varför man ska välja fonder med låga avgifter, försökt läsa men blir inte klok på detta. Varför inte välja nån del av spar med aktiv förvaltning med högre avkastning och lite högre avgift

Hej och välkommen!

Det svåra med aktivt förvaltade fonder är att hitta dom som faktiskt har bättre avkastning än dom billigare indexfonderna på några års sikt. Nedan på bilden ser du lite statistik över hur stor andel av dom aktiva fonderna som slår index över lite olika tidsperioder.

1 gillning

Är det dumt behålla bankens fonder trots jag tycker dom går över förväntan

Beror på dig här faktiskt. Är du nöjd med dina fonder?

Om det blir kris i världen, hur lång tid krävs det att säkra dessa för banken.

Hur menar du?

Eller lära mig sälja/ flytta dessa själv.

Det skulle jag lära mig ja. Att träffa en banktjänsteman innebär nog tyvärr varje gång att de försöker sälja på sig saker du kanske egentligen inte vill ha. Det är heller inte svårt att sälja/byta fonder.

En sak jag också funderat på varför man ska välja fonder med låga avgifter, försökt läsa men blir inte klok på detta. Varför inte välja nån del av spar med aktiv förvaltning med högre avkastning och lite högre avgift

Rationalen är väl att avgiften äter av den totala avkastningen över tid. Vidare menar forskning att få aktiva förvaltare över tid klarar av att slå index över lång tid. Sen är det ändå du som behöver ta ställning då din situation är unik. Jag har några favoriter bland aktivt förvaltade fonder, men mest för att jag gillar innehaven.

Om det börjar barka av i en ev kris, då kanske man vill välja flytta dessa som finns på min vanliga bank till nåt med lägre risk eller alternativt sälja och säkra upp
Därför undrar jag om hur lång tid det skulle ta för en bank fixa detta. har en känsla av att dom kan dra ut på sånt som kanske inte gagnar dom. Kanske bäst lära mig själv sköta dessa . fast vissa tex IPS kan jag kanske inte göra själv. Måste nog kontakta banken
Jag är nöjd men har ju bara 1 referens, min tidigare bank som var totalt värdelös. Vilket jag precis insett när jag bytte bank. Jämför jag med det jag har på avanza procentuellt så har fonder på min vanliga bank gått bättre
Jag får fundera på det med aktivt förvaltade, kanske ta in någon jag gillar.

Normalt om du säljer en fond innan klockan 13:00, så får du den kursen (värdet på fonden) som sätts klockan 16:00 samma dag, säljer du efter 13:00 får du kusen som sätts dagen efter 16:00. (Dom exakta klockslagen NAV-kursen sätts skiljer sig lite från fond till fond dock) Sedan brukar det ta ett par dagar innan pengarna är på kontot.

Det har sällan någonting med banken i sig att göra om dina fonder går bra eller dåligt, utan snarare vilka fonder du valt och hur aktiemarknad rör sig. Får man fråga vad du har för fonder idag hos din bank?

När jag varit på möte hos banken har jag svarat på massa frågor och dom gett förslag utefter mina svar och så har vi valt fonder med tanke på risk ålder osv. Samma sak på nya banken , samma svar ändå skiljer det sig ofantligt Har handelsbanken nu och sparbanken/swedbank förr. Där var det marginella ökningar under hela mitt liv. i stort obefintliga. Kanske bara dåligt förvaltade och dålig rådgivning. Har inga andra referenser, så för mig känns det konstigt att det skiljer så
Har många olika, lätt förvirrat ;D men i dagsläget ser det ut så här enkelt förklarat
En på ( minns inte namn på den men fördelat sådär) global 40 %, tillväxt tema 20 %, sverige selektiv 40 %
IPS och ISK på pension 60 aktiv
Skulle vara enklare ha det mesta samlat på ett ställe så långt det går. Just nu känns det som det är utspritt på olika banker och svårt få en tydlig överblick

Okej,

Tyvärr är det allt som oftast så att när man går till banken för att få ”råd” om vilka fonder man ska välja, så rekommenderar dom deras egna aktivt förvaltade dyra fonder, som jag ovan visar statistik på sällan slår dom billiga indexfonderna. Detta råd får du för att det är det som banken tjänar mest pengar på, och för att ”rådgivaren” egentligen är en säljare som inte är oberoende.

Detta leder ofta till att avkastningen på dina pengar äts upp av den dyra avgiften, och banken blir rik. Som troligtvis hänt i ditt fall med din gamla bank.

Fonderna du valt/fått hos din nya bank är också dyra aktivt förvaltade fonder, anledningen att dom gått så bra senaste månaderna är troligtvis för att aktiemarknaden som helhet gått upp väldigt mycket till följd av coronadippen i mars förra året och för att bankerna trycker nya pengar ur tomma intet.
Så i längden finns det risk gör att utvecklingen hos din nya bank kommer bli som hos din gamla, dvs banken blir rik :money_mouth_face:

okey, är ju inte dyrast i alla fall. från 1,25 till 1,60 procent om jag minns rätt. tror ändå jag ska börja flytta över så jag får bättre koll.

Jag kan samtidigt tycka att storbanker har ibland fått ett för dåligt rykte - det ligger en trend i att alla nya “digitala uppstickare” är bättre direkt bättre än storbank. Känner själv att som min bank Swedbank och dess förvaltning inom Robur har givit en bra avkastning och bra utveckling. Bra förvaltare och fonder ska väl samtidigt ha betalt för det jobb de gör? Visst kan man mixa runt och välja en del av indexfonder och kanske välja aktiva fonder inom de branscher som kräver mycket kunskap (kanske tillväxtmarknader/småbolag?). En faktor som jag tycker väger in också är ens ålder och vilket tidsspann vi pratar om innan uttag av pengar. Kan känna att ju kortare tid tills uttag kan väga över till mer aktiv förvaltning (bevarande). Också givetvis vilka summor och planering/risk man har för sin ekonomi.

1 gillning

Jag känner precis det motsatta om just Swedbank Robur. De har presterat dåligt i sämre marknader och tagit högre risker vilket gett högre avkastning det senaste då marknaderna varit väldigt uppåtgående.

Jag upplever att de tar mycket betalt för att bara ta högre risk. Det kan jag göra själv med belåning på mitt indexinnehav och betala mindre för det.

Här tycker jag verkligen Swedbank har levererat dåligt till min familj. Har äldre släktingar som blivit rekommendera (och köpt) aktiva aktiefonder med hög risk alldeles för nära pension. När det istället borde lägga pengarna i mycket mer räntepapper, guld, sparkonto o.s.v. Alltså minska risken genom att rekommendera inte bara (sina egna dyra) aktiefonder.

Det kan vara så att min familj haft en dålig råd(rån)givare men jag har verkligen inte positiva tankar kring de senaste 5 årens råd(rån)givning.

Till saken hör ju att Swedbank har riktigt bra och billiga indexfonder. Alla börjar namnet med Robur Access.
Swedbank säljer även Spiltan Investmentbolagsfond.

1 gillning

De är riktigt bra faktiskt. Men tyvärr har jag stött på just rådgivare inom Swedbank som inte rekommenderar/säljer dem. Kanske därför de är så bra?

1 gillning

Den enda bra Robur Access som ingen annan har är ju Asien. Lite höga transaktionsavgifter, men annars är den bra. Resten har alternativ.

Det är lite det som är problemet med fonder, köp och säljordrar tar tid. Så när det börjar falla så får du räkna med att det tar 24 timmar innan du fått dina pengar, ibland längre beroende på när säljordern är lagd. Även med aktier så hinner man inte alltid med när det svänger. Kanske bättre att ta den risknivån du känner dig bekväm med och med den mängden pengar som du har råd att förlora och sen bara sitta still i båten? :slight_smile:

2 gillningar

Darkshippo!
Helt rätt. Jag tänkte närmast på de kunder som vill vara kvar hos Swedbank.

1 gillning

Jag ser det som en fördel faktiskt. Det lämnar tid för reflektion och tvingar en att tänka lite mer långsiktigt. Men det är ju rätt att frekventa byten innebär mycket tid utanför marknaden.

Är nog ingen som blir glad över att få reflektera när börsen har krashat 20-30% på en dag. Men alla är vi olika iaf.

1 gillning

Japp, det kan vara en fördel ja. Jag sitter still i båten oavsett, så för mig gör det inte så stor skillnad :slight_smile:

1 gillning

Det är för att vi rider på den stora vågen och den går ju långsamt uppåt. Egentligen sjukt tråkigt, men vi människor söker ju kausalitet i allt. “gör jag så här, så kommer det här utfallet ske”. Det känns som vi alla söker den heliga graalen… Men jag har gett upp. Blir bara passiva inkomster från indexfonder för min del.

Gör likadant, men med enskilda innehav :slight_smile: