Dom lurar mig på banken!

Har varit på banken idag för att se över våra fonder. Alla fonderna ligger på ca 1,25% i avg. Jag påtalar att detta anses ju högt- för allt över 0,5% är väl det? - Du behöver inte titta på avgifterna utan titta bara på hur mkt dom gått upp. Avgifterna är alltid borttagna när du ser hur mkt dom gått upp!, får jag till svar… Min sambo är mkt ointresserad och tycker att bara det går upp så är det ok! Men vi blir ju lurade!
Fonder vi sitter på;
Kapitalinvest 1,25% avg
Robur All komplett 1,26% avg
Europafond A 1,26% avg
Visst dessa har ju gått upp, men hur mkt mer pengar hade vi haft med en annan billigare placering? All komplett har jag haft sen barn! Vårt barn har Kapitalinvest och den har ju gått upp 141% på 10 år- Bra?
Det blev inga ändringar utan vi blev skickade till en annan bankman - som jobbar på premium avd…för nytt möte. Och ska man bara svälja att " Vi har lägre ränta bara för att vi har kontor och anställda- det har inte nätmäklarna" men era miljardvinsterna då?!! Jag behöver lite pepp och förslag tack! Ha en fin helg!

2 gillningar

Kan du inte bara gå in på banken och byta fonderna? Swedbanks billigaste indexfonder heter ”Robur access”. Typ robur access global.

16 gillningar

Välkommen till forumet!

De har inte fel i sak. Kurserna och utvecklingen man ser i fonder är efter avgifter.

Men eftersom alla avsteg från index kan antas generera underavkastning redan innan avgifter så är ni ju ”lurade” ja, beroende på hur man ser på det :slight_smile:

Ni bör byta till indexfonder, och ni bör göra det främst utifrån skälet att inte investera i aktivt förvaltade fonder. Men med hänsyn till avgifterna i andra hand.

8 gillningar

Jag har varit i exakt samma sits som ni.
Gick på “niten” och blev Premiumkund. Men det kändes bra att ha en “egen” rådgivare ,tyckte jag då, eftersom jag var ointresserad och okunnig.
När jag hittade till RT och detta forum så blev det ett uppvaknande :clap: :see_no_evil: :sweat_smile:. Jag har bytt alla mina fonder till indexfonder och när jag ska till min “rådgivare” om någon vecka ska jag säga upp mitt Premium.
Drygt 2000 om året som jag kan placera istället :partying_face:

13 gillningar

Vad är det för bank som har en ”premium”-avdelning? Ett slags private banking-light?!

Du tänker helt rätt tycker jag. Om du tycker det känns rätt kan du ju bara skippa mellanhanden och byta själv. Inga fel med det.

Det positiva i sammanhanget är att alla dessa tre fonder gått ganska likt Robur Access Global vad jag kan se (vilket brukar anses vara en av dom bättre på Swedbank), så du har troligtvis inte förlorat så mycket på det här. Det finns betydligt sämre alternativ folk har blivit påsålda.

3 gillningar

Håller såklart med om att man bör byta till fonder med lägre avgifter, men har för mig att @janbolmeson faktiskt sagt att aktivt förvaltade fonder kan generera en liten överavkastning före avgifter? (Men den “överavkastningen” raderas ju sen såklart ut av de höga avgifterna)

Skulle alltså säga att höga avgifter är den primära anledningen till varför man bör hålla sig borta från aktivt förvaltade fonder.

Om aktiva förvaltare underpresterade även före avgifter så skulle jag ju kunna slå marknaden genom att helt enkelt bara investera i bolagen som aktiva förvaltarna plockar bort.

4 gillningar

Ok, men även om detta stämmer får man ju ett nytt problem - vilken billig aktiv fond ska man välja? :slight_smile:

Jan brukar väl t.ex rekommendera att man behåller AP7 Såfa i sin premiepension.
Det är en aktivt förvaltad fond.

Lysa skulle också kunna sägas vara aktiv, eftersom Lysa gjort ett aktivt val att avvika från marknadsvikt och investera 20% i sverige.

2 gillningar

Swedbank, typ private banking “light” ja :sweat_smile:

Du får bli nyckelkund i stället! :wink:

Säg bara att du har en bättre och mer prisvärd ekonomisk rådgivare och vill slippa deras! :yum:

1 gillning

Det intressanta är ju ur utvecklingen har varit. Har fonden gått bättre än snittet får du vara nöjd ändå.

Nu är jag en stor anhängare av indexfondet, men jag noterar dock att på 5 år har Kapitainvest stigit 101 procent. Den billiga LF Global indexnära har trots sin låga avgift orkat med enbart 87 procent.

4 gillningar

Jag har varit det tidigare, och kommer att bli det igen om det är ett måste :blush:.

1 gillning

Jag räknade på det och det blev 50kr billigare per år för mig. Inga jättesummor, men ändå.

Betalar 39kr per månad.

Men gillar Swish, mitt debitkort och alla mina 500 konton. :wink:

1 gillning

Ja det är ju inga stora summor, så det får bli det fortsättningsvis. Jag har bara 397 konto, men ändå😅.

Miljardvinster blir det för alla företag när de blivit tillräckligt stora. Bli kund i en minimal bank så är det bara miljonvinster.

Om det på något sätt förbättrar din situation får du själv fundera på.

2 gillningar

Ett förslag vore ju att du byter till att investera i det du nu vill ha, istället för att hetsa upp dig för att du köpt en produkt som du inte längre önskar.
det går snabbare än att bråka med banken.

5 gillningar

Jag hade bara sålt och köpt in mig på indexfonder istället. Det är ju bankens vanliga taktik att få in kunder i deras egna dyra fonder. Du kommer aldrig få nån kompensation för att du anser att ni blivit lurade.

1 gillning

Bankernas pengamaskin lockar många men villkoren dikteras av bankerna. Enklast att ha så lite som möjligt med banker att göra så slipper man att känna sig lurad.
De lurar oss med lockelsen att vi ska få mer pengar och vi är ju nödvändiga aktörer i deras affärside.
Finansinspektionen försökte nyligen driva ett ärende mot en bank/kreditinstitut gällande oansvarig kreditgivning men Finansinspektionen förlorade förstås i förvaltningsrätten.

Hej Syssan.
Byt bank!

Jag bytte bank från en av de stora avgiftsbankerna till en nischbank för över 20 år sedan och jag har aldrig längtat tillbaka. Sedan tog jag mina investeringar och flyttade dem till Avanza och det fungerar så bra.
Skapa ett konto på Avanza, låt dom flytta alla dina fonder och när det väl är gjort säljer du skiten och lägger det i indexfonder istället.

Du kommer aldrig att titta tillbaka.