Senaste veckan och månaden har LF Tillväxtmarknad gått bättre än MS INVF Global Opp. Kanske dags att byta? Kommer trenden hålla i sig? Den kanske är på fallrepet nu?
Kanske dags att byta till Allianz China A Shares AT USD. Den har ju gått som tåget och till och med bättre än MS INVF Glob Opp, 273% på 5 år - grymt! Bäst senaste veckan också. Fast den hade jag behövt kliva ur Q4 2015 och byta till en global indexfond för att sedan kliva in igen Q1 2016. Under 2013 tappade nämnda Kinafond 1,6%. SPP Aktiefond Global gjorde drygt 20% plus. När skulle du gått ur?
Det vore intressant att få reda på vilka kriterier du använder för att bestämma när du ska sälja och när du ska köpa, och framför allt, vad ska du köpa?
“Det finns lögn och så finns det förbannad lögn och så finns det statistik. Jag har upptäckt att man kan visa vad man vill med statistik.”
Har du missat det där finstilta som finns som säger att historisk avkastning inte är någon garanti för framtida? Det är helt korrekt att du kan vrida på statistik till din egen fördel och annans nackdel beroende på vad man sätter det i relation till.
När smöret i Bangalore sjönk i pris för ett antal år sedan sköt Apples aktie i höjden. Bäst att hålla koll på kilopriset på smör i Bangalore för att veta när jag ska köpa Appleaktier då historiken talar sitt tydliga språk - billigt smör i Bangalore, köpläge på Apple. Det kan ju omöjligt vara en slump. Statistiken visar annat.
MS INVF Glob Opp handlas i dollar och får köpas i poster om minst 1000:- eller 500:- om man månadssparar. Alla vill inte det.
Vill man hålla på att ha järnkoll på fonder och ingående bolag och förvaltare så ser jag inget konstigt i det. Det är ju samma sak som att direktäga aktier och veta vilka man ska köpa, det är ju bara att sälja HM när de sjunker, inte så krångligt. Och köpa när de går upp igen. Busenkelt.
Men vi som inte vill hålla på med det utan bara vill ha ett bra och stabilt månadsinvesterande ska inte hålla på med aktiva fonder eftersom vi inte vet vilka som kommer må bra om tre år, fem år eller 10 år.
Det är jätteroligt om du lyckas öka ditt kapital och få riktigt bra avkastning, det är bara att gratulera. Jag hade fått en fantastisk avkastning om jag hade satt alla pengar i Robur Ny Teknik, men hur skulle jag veta det för drygt 22 år sedan när fonden startade?