Indexfond eller aktivt förvaltade?

Jag vet inte om någon har lagt märke till eller överhuvudtaget bryr sig om detta faktum att det finns inga femstjärniga svenska indexfonder på Morningstar. Inte en enda. Men det finns flera aktiva fonder som är det, och särskilt bland småbolagen. Det finns ett par bra Spiltan fonder och Länsförsäkringars Fastighetsfond har en stabil historik. Bland indexfonder är Xact Högutdelande ett intressant alternativ (ett påhittat nordiskt smart beta index).

Sen finns det några aktiva USA- och teknikfonder med lång stabil historik och med bra avkastning. Och den trenden verkar hålla i sig - har ännu inte sett några större tecken på avmattning.

De allra flesta aktiva fonder är skitdåliga och jättedyra med hög risk och dålig avkastning. Men det finns ett fåtal som är riktigt bra och det ska inte vara så himla svårt att hitta och analysera dem om så vill. Det är inte det som är problemet. Inte idag. Problemet är att många av dem som väljer aktiva fonder verkar inte ha en vettig och hållbar sparstrategi. Man är impulsstyrd, känner inte till riskerna, vet inte hur aktiv man ska vara och när är det dags att byta. Det finns ingen tidsplanering och begreppet diversifiering känner man inte till.

På den här bloggen dyker det upp då och då några självlärda fondexperter som ger rådet att alltid välja den fonden som går bäst för tillfället. Och efter några veckor eller månader när börsen gått ner ska man byta till en ny fond som råkar ha turen att vara på toppen. Eller något snarlikt. Det vore väl konstigt om ingen ansvarsfull och medkännande person blev förbannad och frustrerad. I värsta fall kan ju någon inget ont anande stackare följa rådet.

Så till frågan om indexfond eller aktivt förvaltade. Jag får väl säga som Matti Nykänen: det är fifty-sixty.

”När det handlar om tur, skapa din egen.”

• Bruce Springsteen

MS INVF Global Opportunity A är väl den globala aktiva fond som gått bäst senaste fem åren. Nästan 200%.

Fonden har 35 bolag i sitt innehav. Det största innehavet är i TAL Education Group ADR med 7,4%. AP7 Aktiefond har 0,0377% i det bolaget - lite skillnad. Allt handlar om risk. Jag vet inte om jag vågar ta den risken och därför håller jag mig till globala indexfonder.

Om MS INVF Global Opportunity A byter förvaltare så är det inte säkert att fonden presterar lika bra. Sådant ska man bevaka. Man bör känna till bolagen som ligger i den aktiva fonden och förstå när det är dags att byta. Fonden har haft samma förvaltare i åtta år, men vi vet ju inte hur långe han vill fortsätta.

Sen har fonden hälften av sin förmögenhet i 10 bolag (ca 3,8 miljarder).

Jag tycker det blir för mycket pyssel och jag har inte kunskapen att värdera bolagen i de aktiva fonderna så därför blir det Avanza Global, LF Global indexnära, SEB Etisk Global indexfond samt SPP Aktiefond Global för mig.