Hej!
Det finns lögn, förvånad lögn och statistik, som det heter. Visst finns det aktiva fonder som har en bra historik, men en anledning till det är att fonder som har en dålig historik ofta läggs ner, varpå fondbolaget startar upp en ny fond med samma inriktning, men utan den dåliga historiken. Därför kan det se ut som om en större andel av de aktiva fonderna slår index än vad som verkligen är fallet.
På Avanza hittar man 127 globala aktiefonder, rent statistiskt borde ett par av dem överprestera även om det bara är tur.
Av de 127 fonderna har 81 funnits i mer än fem år, av dem ligger DNB global index på plats 18 när det gäller avkastning över fem år. Alltså är det drygt 75 % av de aktiva fonderna som inte gör sitt jobb. Och då är alltså inte nedlagda fonder medräknade. Och fem år är en så kort period att det är möjligt att ha tur.
Så det du får fråga dig är om du tror att just den fonden gör något som ingen annan klarar. Är människorna som arbetar där bättre än alla andra, har de tillgång till information som andra saknar, o.s.v.? Och om de har några sådana fördelar, tror du att de lyckas behålla dem, eller kommer någon konkurrent och värvar deras stjärnanalytiker? Eller skriver ett bättre program…
Jag vet inte, men jag skulle gissa att de anställer folk med samma utbildning och bakgrund som de andra förvaltarna och att de har tillgång till ungefär samma information.
Jag undrar lite vad du menar med att övervaka noggrannt och följa utvecklingen. Om fonden presterar dåligt så har du ju redan förlorat tillväxt. Och om du säljer den så fort den har ett dåligt år så missar du ju framtida vinster om det nu är så att de klarar att slå index på lång sikt.
I vissa fall kan aktiva fonder ha en funktion, som vid småbolag, men det är mest för att det inte finns några indexfonder…
Med detta sagt kan du ju ändå ta en mindre del att satsa på denna aktiva fond, om du verkligen tror på den. Går det bra är det ju bra, går det dåligt lär du ändå inte förlora så mycket.