Nybörjare med problem | Jag vet inte hur jag ska göra för att få mig själv att investera mer! Men jag får klump i magen varje gång jag tänker på att sluta spara på sparkontot!

Hej,
Ingen av mina familjemedlemmar eller vänner är intresserad av privat ekonomi och därför har jag ingen att diskutera mitt problem med! Jag behöver hjälp och jag vet inte hur jag ska gå tillväga…

Jag har sparat upp till en buffert som täcker 10-12 månadsutgifter. Jag har även A-kassa med inkomstförsäkring.

Jag har avsatt en summa för månadspeng efter alla fasta utgifter. Utöver den summan har jag avsatt 1500 kr ifall jag skulle behöva mer pengar. Utöver det har jag 8000 kr i ett sparkonto som en liten buffert. Man kan tänka sig som en plan A,B och C. Sedan har jag ju oxå det riktiga bufferten som plan D.

Efter månadsutgifterna har jag möjlighet att spara EXAKT 10 914 kronor. I dagsläget är dem fördelde på följande sett:
5807 kronor: [Investerad i aktier och fonder: Hos Avanza, Lysa och Nordnet]
1107 kronor: [Sparkonto hos Avanza för resor]
4000 kronor: [Sparkonto hos Avanza (For absolutely NO REASON)

Jag har inga planer att köpa hus så jag behöver inte spara till kontantinsatsen. Jag har inga barn och är singel samt bor i hyresrätt men en ganska sjyst hyra.

Problemet är: Jag känner att jag kan investera mer men jag har inte kunnat få mig själv att faktiskt göra det. varje gång jag satt framför datorn och ska höja upp summan för månadssparandet hos ex Avanza har jag stängt datorn och gått därifrån. Jag känner inte tryggheten i att investera mer och jag kommer inte kunna sova gott om nätterna om jag INTE fortsätter spara pengar i sparkontot TROTS att jag är väldigt medveten om att jag har sparat tillräckligt! HUR SKA JAG GÖRA? jag vet att jag går miste om högre avkastning.

Jag vet inte hur jag ska göra för att få mig själv att investera mer! Men jag får klump i magen varje gång jag tänker på att sluta spara i sparkontot!

Tänk så här: om vi antar inflationen ökar 2% per år… Så kommer buffertpengarna tappa mer och mer i värde ju längre tid de ligger där.

Jag tror det är bäst man bedömer hur stor buffert man behöver utifrån ekonomi överlag, livssituation osv (hyresrätt kräver klart mindre stack än husägare som jag)…

När man känner sig trygg där, in med överskottet på börsen, gärna billiga breda indexfonder om du vill jobba mer passivt.

Viktigt att komma ihåg att man bör kunna avvara investerade pengar i 10+ år för att se ska hinna återhämta sig vid ev nedgång på börsen.

Jag hade kört så här:
80% global Index (DNB,LF, Robur t.ex…)
10% Handelsbanken Globala Småbolag Index
10% DNB global Emerging Markets Indeks

Billigt och bra. Köp varje månad för att sprida ut köpen över tid.

Vid intresse rekommenderar jag starkt att ytterligare speca upp ens innehav i Excel eller Google Sheets där man hämtar kurser automatiskt osv…
Mitt senaste tillskott i kalkylbladet är komplett köphistorik samt genomsnittligt köp-pris.

Sedan fondernas senaste kurs ovanför som skiftar färg beroende på om senaste kurs är högre eller lägre än mitt snittade kurs-köp.

Lägre senaste kurs: grön ruta, OK till extraköp utöver månadssparande om det är aktuellt då snittet sänks.

Högre senaste kurs: orange ruta, avvakta ev. extraköp och enbart normalt månadssparande tillsvidare.

1 gillning

Med tiden kommer du känna dig tryggare och då kommer du våga stoppa in mer för att sedan ta lån för att investera :slight_smile:

2 gillningar

Jag håller med dig om att det kanske är något psykologiskt som förhindrar mig att ändra sparformen!

Tack för förslaget: men menar du att jag ska flytta de 4000 till ett ISK utan att investera dem? Att de ska bara finnas på kontot för att sedan våga investera dem?

1 gillning

Jag hoppas verkligen det! Tror dock aldrig jag vågar ta lån för ngt överhuvudtaget!! Kollat på tillräckligt många ”lyxfällan” avsnitt för att veta att jag aldrig kommer gå nära lån eller kreditkort :joy::sweat_smile:

Tack så mkt för svaret!!!

Finns det någon mall för Excel dokumentet du använder eller är det formler man behöver skriva in för att hämta kursen mm?

Du kommer gå miste om mycket pengar om du fortsätter alltför länge med det där tänket. Lån och kreditkort är det inget fel på alls. Det är ju dock viktigt att veta vad man gör, ta ansvar och ha kontroll på sina impulser. I rätt händer kan det bli riktigt bra, men i fel händer kan det bli katastrof.

2 gillningar

Jag skulle råda dig att fortfarande ta det försiktigt framöver. Inte för att det är den bästa strategin i allmänhet (det är det inte; högre risk ger högre avkastning över tid), utan för att du måste ta hänsyn till din psykologiska risktolerans. Det är tydligt från vad du skriver att den är väldigt låg. Det har till viss del med personlighet att göra och till viss del med kunskap. Personligheten är svår att rå på, men kunskapen kan vi jobba med! Mina råd:

1. Börja långsamt. Om vi här på forumet övertygar dig om att det bästa är att trycka in allt i aktier och vi sedan får en krasch så riskerar det att kännas väldigt jobbigt och du kanske skräms bort från börsen under lång tid framöver. Det vore inte bra. Du behöver kunna känna dig okej med dina investeringar. Så håll en rejäl bunt på sparkontot för att ge dig den tryggheten.
  2. Läs på. Läs om hur marknaden fungerar, läs om börshistorik, hur tidigare krascher sett ut och hur återhämtningen sett ut. Mer kunskap ger mer trygghet. Diskutera med folk här på forumet. Ju bättre du förstår vad som händer desto mindre är risken att du paniksäljer i en baisse.
  3. Dokumentera. Sätt upp ett kalkylblad där du kollar på dina investeringar över tid och jämför med sparkontot. Över tid kommer du att märka att investeringarna drar ifrån och även mitt i den djupaste krasch så är du fortfarande rikare än om du satt pengarna i ett sparkonto.
  4. Så gott du kan, undvik finansmedia och YouTube-videor som spår gråt och tandagnisslan. De tjänar på att sälja rädsla och har nästan alltid fel. Sedan när de väl får rätt efter tio år av felaktiga kraschprofetior så slår de sig på bröstet och säger ”Titta! Jag förutspådde kraschen!”, trots att den som lytt deras råd hade förlorat massor av pengar på att sälja när de började hojta.
  5. Den allra viktigaste regeln är: Sälj aldrig investeringar på grund av vad marknaden gör. Oavsett vad som står i tidningen, oavsett vad statsministrar och presidenter hittar på, oavsett hur röda börssiffrorna är. Det ENDA som motiverar att du säljer investeringar är ditt eget personliga liv. Oftast att du behöver spendera pengarna på något annat, eller att din riskprofil ändras. Men om du inte är en skvallerkändis så står det ingenting i löpsedlarna som bör få dig att sälja dina investeringar.
14 gillningar

Jag har satt ihop ett Google sheet från grunden med tre sidor.

En superenkel och tydlig översikt, en sida med köphistorik samt en lite mer avancerad med mer detaljer.

För själva funktionen för att få in fondkurs i Google sheets använde jag denna länk:

Lite pyssel för att få till det, men sen rullar det av sig själv!

1 gillning

Varför sparkonton på just Avanza? Finns mycket bättre räntor på t.ex Hoist (fasträntekonto) eller PRA Spar (ej bundet). Om du vill investera mer kan du ju kolla på obligationer? Lägre risk överlag än aktiefonder.

1 gillning

Även om du känner att du inte har kommit vidare till nästa steg, tycker jag ändå att du ska ge dig själv en rejäl uppmuntrande klapp på axeln. Du har en trygg buffert och också en del investerat i aktiefonder. Det är långt ifrån alla som är i den sitsen.

Du dras mellan FOMO (Fear Of Missing Out) och FOGI (Fear Of Getting In) när det gäller pengarna på sparkonto. Du vet att du på lång sikt riskerar att gå miste om avkastning om du inte investerar högre andel i aktiefonder. Samtidigt finns oron för att utsätta mer pengar för aktierisk.

Vi människor tenderar att uppleva att vi oftare ångrar aktiva beslut med negativ konsekvens än passiva beslut med negativ konsekvens. Det kan till viss del förklara svårigheten med att åstadkomma en förändring och istället blir det att man fortsätter som man gjort tidigare.

Du har kommit fram till att det rationellt mest fördelaktiga för dig är att investera mer i aktiefonder. Som @Polyfalante skrev tror jag det är en god idé att ta det stegvis och metodiskt. Fundera ut hur stor eller liten del du är bekväm med att börja lägga extra i aktiefonder istället för på sparkonto varje månad. På så vis måste du inte känna att du slutar tvärt med att lägga pengar på sparkonto. Se kortsiktiga resultat som slumpmässiga och luta dig mot ditt rationella beslut att se resultat på lång sikt.

3 gillningar

Ah jag vet att du har helt rätt i det du skriver men man är uppfostrad med att lån och kredit är lite farliga! Så det är mycket jag behöver ändra i min inställning innan jag vågar mig på krediter och lån!

WOW jag älskar ditt svar!!! Tack för tipsen <3
Jag tittar mycket på bra Youtube kanaler såsom RikaTillsammans, Avanza, Nordnet mm så jag har lärt mig lite om investeringar [Det är långt ifrån allt eller tillräckligt men ändå en del som gör att jag kan börja investera rätt]. Problemet är att ingen i min omkrets är aktiv i börsen och de är till och med lite kritiska så man börjar tvivla på sig själv :smiley: särskilt när man hör saker såsom “du kommer förlora alla dina pengar” men det känns bra att man äntligen hittat någonstans där man kan läsa om att det man gör är ändå vettigt!!! <3

3 gillningar

Jag gissar att du inte bara är nybörjare utan också ung. Börja med en tusenlapp, när det känns ok, och sedan “fan jag borde satsat mer”, då kommer du helt plötsligt investera mer.

Gör det inte svårare än det är.

1 gillning

Hej och välkommen!
Nu har du kommit rätt för här finns stor kunskap, det svåra blir att välja fördelning på portfölj mm. Vill också höra ungefär hur gammal du är. Låt säga att du är 20-30 år. Du sitter isf i en extremt fin position där du från den trygghet du klokt byggt upp nu kan börja ta mycket större risker till liten risk så att säga :+1::grin: dvs hade du från 3 månadsutgifter börjat härja om att gå all in på enskilda aktier med belåning hade du haft ett farligare läge. Kan du från denna grund börja sätta 2k av de 4k på globalfond framöver tror jag det kan vara en fin start. Du kan då resonera så att går det ner 20% så sätter du in de övriga 2k per månad som legat jämte börsen. Går det upp så var du iaf med mer än om du inte satt in dom 2k per månad. Som någon tidigare skrev så kommer du ganska snart märka/gräma dig att du borde haft mer på börsen och då kommer du naturligt öka andelen där. Men fortsätt läs på o lär dig så blir det också enklare. För en novis är börsen roulette, det kan gå upp eller ner. Men kan man läsa ett företags siffror rätt så blir det bara köpläge när det går ner och logiskt när det går upp.

Lycka till!

Känner igen detta. Jag växte själv upp i en omgivning där aktier inte var en grej, eller möjligtvis ett farligt sätt att förlora pengar. Men såhär: Investerar du i ett företag kan du bli av med alla pengar om företaget går i konkurs. Investerar du i en global indexfond kan du bara bli av med alla pengarna om ALLA företag går i konkurs, det vill säga den globala kapitalismens totalkollaps. Inte jättetroligt. Däremot kan du förlora en del pengar, under en viss tid. Men historiskt har börsen alltid återhämtat sig. Det kan dock ta åratal, över ett årtionde, innan man är tillbaka på toppen, om det är riktigt illa, som i kraschen 2000. De flesta investerar dock inte alltihop på toppen, så även om marknaden är nere så har antagligen en del av pengarna du investerat fortfarande gått med vinst sedan du köpte fondandelarna.

Grundprincipen är din risktolerans. Har du väldigt hög risktolerans så kan du med att majoriteten av dina pengar försvinner och tar ett årtionde att komma tillbaka. Då kan du vara 100 % investerad i aktiefonder. Har du väldigt låg risktolerans så kan du inte hantera minsta förlust. Då behöver du hålla 100 % på sparkontot. Generellt ligger man någonstans däremellan och justerar därmed sin fördelning därefter.

Man kan grovt tänka att har man 100 % aktier kan halva börsvärdet gå förlorat (tillfälligt, men tillfälligt kan som sagt vara flera år). Har man 50 % aktier kan börsvärdet minska med 25 %, och så vidare. Fundera lite på vad du skulle kunna hantera.

Risktolerans kan generellt delas upp i tre komponenter:

1. Villighet att ta risk. Det här är den psykologiska faktorn. Hur bekväm är du med svängningar på börsen och att se din portfölj förlora värde? Blir du stressad, orolig, får ont i magen, svårt att sova? Eller är du kolugn?
  2. Möjlighet att ta risk. Behöver du pengarna snart? Om du ska köpa en bostad om tre år, eller om du vet att du kan behöva plocka ut mycket av pengarna om du skulle bli av med jobbet, eller för att hjälpa en närstående, eller om bilen går sönder? Eller sitter du på en trygg anställning i hyresrätt, utan bil och utan folk som är beroende av dig, så du är tvärsäker på att du inte behöver pengarna förrän du är 65?
  3. Behov av att ta risk. Den här är lurigare, men det kan vara så att med tanke på hur lång tid du har att jobba och hur mycket du kan spara så kan det vara så att du inte har råd att hålla dig med lågrisksparande. Men har du kort tid så sjunker ju möjligheten. Har man större behov än möjlighet att ta risk så har man problem.

Så värt att tänka över dessa faktorer och fundera lite. Sedan, som sagt, hellre underskatta än överskatta din risktolerans i början. Sedan höja den med tiden när du börjar bli varm i kläderna. Och utvärdera under tiden. Livet händer och man kan behöva justera under resans gång. Kanske du inte tänkte att du ville ha en villa, men nu ska du gifta dig och skaffa barn, och din riskprofil ser annorlunda ut. Utvärdera och justera.

Den som inte varit med om en riktig krasch kan ha svårt att sätta sig in i hur stressande det är att sitta där och hålla kvar i slantarna när alla medier skriker att domedagen är här, när ens vänner och partner ifrågasätter hur klokt det är, när poster börjar dyka upp på forumet som säger att ”Att inte sälja nu är inte smart investerarbeteende, det är fundamentalistisk religion. Hur kan man vara så korkad att man tror att marknaden kommer att vända upp nu?!”. Det är svårt att hålla kvar och inte sälja då. Men det är vad man måste göra. Man kan aldrig förutsäga när vändningen sker. Under pandemin blev jag idiotförklarad som inte sålde när hela världsekonomin stängde ned och de döda räknades i miljoner. Men vändningen skedde långt innan pandemin tog slut, och de som sålde när det var som värst förlorade en massa pengar, medan jag fick vara med på en raketrekyl uppåt. Folk ifrågasatte vad fan marknaden sysslade med, sade att det snart skulle krascha igen, men den fortsatte uppåt.

Sälj aldrig om du inte behöver pengarna. Men underskatta inte hur svårt det kan vara att följa det rådet.

7 gillningar

Du kan fortsätta med din mentala bokföring i form av hur många års utgifter du har sparade, fast på totalen. Med allt på sparkonto bör du se hur denna siffra stagnerar pga inflationens urholkning. Att ha ett år av utgifter på sparkonto tycker jag också känns bra, jag har det själv.

2 gillningar

Jag kan känna igen mig i det du beskriver. Jag var uppvuxen med en ensamstående mor vars inställning till ekonomi inte var den bästa. Hennes mentalitet var att ta lån för att kunna spara pengar, för tvingades hon betala en avi så gick det istället för att bara sätta in pengarna på ett sparkontot varje månad. Det tillsammans med alla lyxfällan avsnitt i tonåren, samt alla börskrascher som inträffade påverkade min syn på ekonomi och sänkte min risktolerans väldigt mycket.

Under en väldig lång period gick allt överskott bara in på sparkonton och när jag väl köpte min första lägenhet så gick allt till att amortera aggressivt. Inte det mest rationella, men vid den tidpunkten de mest emotionella beslut.

I mitt fall var det en fråga om mognad och lärande som vände bilden för mig. Jag började hänga här på rika tillsammans och titta igenom alla avsnitt så intensivt att min sambo trodde jag hade gått med i en kult. För min del tog det ett tag att bryta den indoktrinerade sättet men när jag väl kom in i börsen 2021 och allting bara rusade uppåt så insåg man att det är en del avkastning man har förlorat längs med vägen.

Du har ju redan nämnt att du har pengar på börsen men har även 4k kr som hamnar på sparkonton. Du skulle kunna successivt minska den summan (och då öka andelen du sätter in på börsen) och se hur det känns. Det skulle kunna vara om intervaller av låt säga 250 kr och kan du fortfarande sova gott om natten så ökar du vid nästa månadsinsättning.
En fundering dock, om du inte vet vad du sparar till eller när du ska använda pengarna (då du markerar dem som for no reason) kan inte det bidra till att du inte vill investera dem?
Från mitt perspektiv har du en väldig god ekonomi och även om något drastiskt skulle ske så har du en gedigen buffert samt så har du möjlighet att varje månad spara undan nästan 11k kr. Om man applicerar fyra hinks tänket här så har du väldigt mycket vatten att fylla på om en hink skulle få lägre vattennivå.

Oavsett hur du väljer att göra så lycka till med det fortsatta sparandet och grattis till en fin utgångspunkt som du har skapat för dig själv!

1 gillning

Första och för många svåraste steget verkar du ha klarat av, nämligen att inte spendera pengarna om du vill spara.

Låt dem mellanlanda på ett sparkonto om det känns bra, se det som ett separat steg och som ditt sparande.

I ett andra steg ser du det som ett spel eller en lek att få ditt sparande att växa, för över pengar från sparkonto till andra investeringar, det kanske är mentalt lättare då de redan är borta från vardags ekonomin

1 gillning

Jag känner igen mig från när jag var ung (runt 20) jag var och är en extrem trygghetsnarkoman. Jag gjorde som du, sparade det det mesta på räntekonto och en liten del i aktier. Så här i efterhand, ca 25 år senare så känner jag att det var nog ett väldigt dumt beslut. Jag har troligtvis gått miste om en stor del avkastning. hade jag fått gjort någonting annorlunda så hade det varit att lagt in betydligt mer av sparandet i fonder/aktier från start. Idag buffertsparar jag ingenting. Mina depåer är värda många miljoner och jag får ett fint 6 siffrigt belopp i utdelningar varje år. Så det är väl inte så mycket att klaga på. men saker hade ändå sett betydligt bättre ut om jag hade skippat att spara så mycket på räntekonto. Jag har ett vanligt knegarjobb och normal/låg lön. har barn också. Kan jag så kan du. Lycka till! Se bara till att hålla dig undan från “experters” raketaktier så kommer det gå bra :slightly_smiling_face:

2 gillningar