En fråga. Vad sparar du till? Kan vara en viktig pusselbit.
Sen, man måste inte investera. Har man bra lön, en bra buffert, bra pensionsprognos, inga planer på bostadsköp, årslång jordenruntresa eller annan konsumtion som kräver miljoner. Så kan ett vanligt sparkonto vara tillräckligt bra.
Trots allt, stora andelar av svenska folket har inte ett ISK och deras liv flyter på ändå.
Hur kan du ha ett så exakt belopp som 10 914 kr varje månad? Dina utgifter måste variera, du gör väl någon semesterresa, byter mobil eller vad som helst.
Problemet är inte att du sparar för lite utan för mycket! I ung ålder lärde jag mig alpin skidåkning och att spela golf. Gjorde dessutom ett antal resir i Europa. Det kontaktnät som jag skaffade mig då har jag glädje av än idag.
Trots mina ugifter i ungdomen sitter jag i dag med en obelånad villa och ett sjusiffrigt belopp i sparande.
Tro nu inte att jag föddes med en silversked i munnen. Jag kommer från en "enkel " miljö. När jag gick ut i arbetslivet var mina tillgångar 300 kr på en sparbanksbok. Min första månadslön var 1 500 kr. Men med ränta på räntaeffekten har dett gått bra ändå. Livet är alldeles för kort för att inte unna sig saker och ting när man är ung.
Nej, släng ditt Excelark och fokusera istället på det verkliga livet utanför ett maximalt sparande. Glöm aldrig bort att sparande i grunden är uppskjuten konsumtion. Varför inte fundera över vilket mål du har med sparande och inrätta ditt sparande efter detta!
Ursäkta att jag “tog ifrån tårna” med mitt svar. Du får givetvis spara hur du vill, men jag tycker att du skall tänka lite bredare än vad du gör nu.
Ta det i din takt. Sund privatekonomi ska gynna ditt välmående. Så om du blir stressad så ta det lite lugnare.
Jag har ‘‘tak’’ på mina buffertkonto och vardagskonto, vilket funkar för mig. När de överstiger sina tak vandrar de över till ISK om alla taken är nådda. I mitt fall så var över 100k till hands en tanke som gav mig ro. De pengarna är inte till för att maximera avkastning utan för att ge sinnesfrid.
Vilka metoder, tankar och belopp som ger dig frid är upp till dig. Känner igen mig i att inte ha många att prata privatekonomi med xD.
Just in inställning till att inte vilja köpa hus eller att investera i boendet har inget att göra med att jag inte vill ta lån eller liknande utan det handlar om en del diskussioner här i forumet och i andra platform som tyder på att investering i boendet är kanske inte lika lönsamt som många skulle tro så jag har bara avvaktat lite…
Jag vet faktiskt inte! När jag öppnade ett investeringskonto hos Avanza såg jag att de även har sparkonto med ränta på 1.75%, nu har det gått ner sedan jag öppnade kontot! För mig kändes det som betydligt bättre än Swedbank med 0.4% så därför blev det Avanza
Jag vet inte om jag har rätt men det känns som om den rörliga ränta skiftar mellan banker så att ena stunden är det hög ränta hos Avanza och den andra stunden hos en annan bank så det kändes som om jag kommer jaga räntor om jag håller på att hitta bästa sparkonto med högst ränta! Eller hur ser du på det?
Tack för tipset! Jag har inga kunskaper om obligationer men kommer definitive läsa mer om det
Tack för svaret! Jag har aldrig tänkt på det på det sättet innan! Mina passiva beslut har ju oxå negativa konsekvenser men de tänker jag inte på lika mycket som tanken att investera mer och förlora mer! jätteintressant tankeställare <3
Du har helt rätt, det varierar vilken bank som har bäst sparränta “just nu” och ofta är skillnaderna så små att det i kronor och ören inte blir så stor skillnad. Men Hoist har generellt en av de bästa räntorna, fast de har bara fasträntekonton, och sen är väl PRA Spar i linje med de flesta andra nischbanker. Jag gillar företagsobligationsfonder, framför allt Storebrand high yield. Har hört dem kallas lite av “aktier light” eftersom de har högre risk än företagsobligationer som inte är high yield. Men för min del är det en bra korsning mellan obligationer och aktier. Finns bra info på Storebrands hemsida om du vill läsa mer. Morningstar har också bra sammanfattning på riskmått om man vill jämföra olika obligationsfonder.
Tack för bra tipset! Jag tror faktiskt att jag har börjat landa i att fortsätta som jag är tills sparkontot är tillräckligt fett att det spelar ingen roll vad som händer på börsen! Tror detta är den bästa strategin [för mig] för annars finns det en stor risk att jag är en av de som säljer när börsen kraschar
Precis som bankerna sänker och höjer räntor så kommer du se dina investeringar gå både upp och ner. Skillnaden är att börsen både på kort sikt och lång, bäst klarar sig utan din vägledning.
Gör en plan och avvik inte ifrån den.
Det är såklart helt ok att byta bank när dom ändrat räntan på ditt sparande.
Men när det gäller fonder och aktier, då är det att inte agera som är viktigast. Köp och ha is i magen. Oavsett vad som händer.
Hmmm. Jag gissar att du är relativt ung. Dvs möjligt med lång sparhorisont . Typiskt över tid kan du knappt få pengar att behålla värdet på ett sparkonto.
Välplacerade på ISK bör man typiskt kunna få ca 4% tillväxt årligen över lång tid. Visst finns risk för stora nedgångar ett.antal år men historiskt har värdena närapå alltid återhämtat sig som om djupa dippen aldrig hände.
Tusen tack för att du delar med dig av din egen historia och för alla fina tips! Jag tror verkligen det kan funka bättre om jag tar det steg för steg istället för att bara slänga in hela summan direkt – det känns så mycket mer överkomligt och mindre läskigt så.
Och tack för dina peppande ord, de betyder verkligen massor. Jag håller helt med dig – det känns så skönt att vara här i forumet, att få läsa om andras erfarenheter och känna att man inte är ensam. Det gör verkligen skillnad att ha ett sammanhang där man kan stötta varandra.
Tack snälla för att du delar med dig – det betyder verkligen mycket att få läsa om någon som gått en liknande väg och tagit sig dit du är idag. Jag känner verkligen igen mig i det du skriver om trygghetsnarkomani, det är precis så jag fungerar också.
Om jag ska vara helt ärlig så skämdes jag lite i början över hur jag kände och tänkte kring sparande och investeringar. Jag var till och med osäker på om jag ens skulle våga skriva mitt inlägg från början. Men jag är så glad att jag gjorde det, för responsen har varit helt otrolig – så många peppande, omtänksamma och kloka svar. Det har verkligen hjälpt mig att känna mig mindre ensam i det här.
Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag sparar till just nu! Det kanske låter lite dumt, men jag har verkligen funderat mycket på vad jag vill göra med pengarna – och ändå inte kommit fram till något specifikt.
Men jag tänker att det är bättre att spara och investera ändå, än att inte göra något alls. För förr eller senare dyker det kanske upp ett mål eller något jag verkligen vill göra, och då känns det skönt att redan ha en grund att stå på.
Tack för ditt tänkvärda svar! Jag har månadsparat automatiskt, så pengarna dras varje månad utan att jag ändrar något eller använder de pengarna på sparkontot. Det här gäller dock bara det senaste året, sedan jag började jobba på riktigt och inte bara haft deltidsjobb tidigare. Det har inte heller kommit upp några oförutsägbara utgifter så jag har inte behövt använda bufferten!
Jag håller helt med om att man ibland borde njuta mer av livet och inte bara tänka på sparande. För min del har jag försökt hitta på saker som jag verkligen vill köpa/göra. Däremot känns en del upplevelser som mer gruppaktiviteter, och eftersom jag är singel har det varit svårt att göra de saker jag vill (känns kanske lite patetiskt). Jag har dock börjat tvinga mig själv att göra saker ensam, som att gå på bio eller äta på restaurang hhhh.
Jag uppskattar verkligen din påminnelse om att sparande är uppskjuten konsumtion och att livet är för kort för att inte unna sig saker. Jag tror att det är viktigt att hitta en balans, och ditt perspektiv ger mig mycket att fundera på framåt.
Tack igen för att du delade med dig och för dina kloka ord!
Kul att höra att du uppskattar svaren. Men som sagt, ju mer man sparar tidigt i livet (börsen) ju mindre behöver du bry dig om det senare i livet. Dom första tio åren är dom viktigaste skulle jag säga. Mitt månadsspar nuförtiden spelar faktist inte så stor roll längre. Men jag gör det av rutin.
Jag tyckte det var jobbigt att se värde minska när jag var yngre. och jag antar att det är mycket av dina problem också. Men det gäller bara att komma till en punkt där man vågar tro på den långsiktiga marknaden och inte låta sig påverkas av alla domedagsprofeter som dyker upp titt som tätt på alla forum.
Det är vettigt och positivt att bara spara på i allmänhet, förutsatt att man inte låter det gå ut över välbefinnandet i övrigt. Att ha en ekonomisk trygghet är otroligt värdefullt. Ekonomiska svårigheter är ansvariga för mycket psykiskt lidande och problem i relationer. Som någon som sparat ihop en summa som jag vet att jag skulle kunna leva på resten av livet utan att jobba (ett barskrapat liv som är fattigare än jag skulle vilja, men jag skulle klara mig) så kan jag säga att det är en fantastisk känsla. Att gå till jobbet med vetskapen att skulle jag förlora arbetet så skulle jag klara mig ändå. Eller kunna ta ett sabbatsår och göra något annat om jag vill. Eller byta till ett mindre välbetalt men roligare jobb. Att kunna få ett infall på semestern och veta att jag kan spendera tjugotusen spänn på detta utan att behöva fundera på hur jag ska ha råd. Den mentala aspekten av att ha rejäla tillgångar i förhållande till ens utgifter ska inte underskattas. Men som sagt, det får inte gå ut för mycket över resten av livet så att man blir besatt av sparandet och inte unnar sig något. Min princip är att hålla mina löpande utgifter så låga som möjligt, men tillåta mig att spendera på engångsgrejer. Det har fungerat väl för mig och har givit mig ett oregelbundet men rejält sparande som gjort mig lite smått besutten med åren.