Hallå!
Jag är nyexaminerad med första jobbet, har en hyresrätt och ska börja spara aktivt till kontantinsats. Mitt mål är att köpa en bostad om 4–5 år. Därför behöver jag cirka 500 000 kr. Hur tycker ni att jag ska spara mina pengar?
Jag sparar just nu lite löst i både fonder och på ett sparkonto med ränta. Min fondportfölj består helt av aktiefonder, där jag tycker att jag har funnit en ganska bra balans mellan risk och avkastning. Portföljen är till stor del inspirerad av globala barnportföljen, även om den kompletterats med några lite mer offensiva fonder, samtidigt som portföljen diversifierats en del. Det faktum att jag även sparar på sparkonto gör att jag kan vara lite mer offensiv i mitt fondsparande, enligt mig.
Så hur ska jag gå till väga? Min fundering var om man kanske skulle spara 50/50 i aktiefonder/sparkonto? Är det för riskfyllt att ha så mycket pengar i aktiefonder som man ska använda om 4–5 år? Risken är ju att börsen backar -25 % under år 4 och då är mina investerade 250 000 kr där värda rätt mycket mindre. Ska man göra det enkelt för sig och spara allt på sparkonto med ränta?