Behöver tips och råd kring hur vi ska tänka kring sparande till kontantinsats

Hej!

Jag behöver tips och råd kring hur jag och min flickvän ska lägga upp vårat sparande till kontantinsats, tacksam för all input jag kan få!

Vi bor för närvarande i hyresrätt och ska tsm börja spara till en kontantinsats för att köpa hus i framtiden. Vi har inte diskuterat jättemycket än och inte bestämt någon specifikt sparbelopp eller sparhorisont. Men utifrån våra inkomster - utgifter så har jag räknat ut att vi ungefär kommer kunna lägga undan 15 000kr/månad ifall vi sparar aggressivt.

Min flickvän har nämnt att hon kan tänka sig att bo kvar i hyresrätt i max 10 för att sedan köpa hus.

Ifall vi håller i vårat sparande på 15 000kr/månad i 10 år blir det en kontantinsats på 1,8 miljoner.

Min tanke är att det känns lite sådär att spara så pass mycket pengar utanför aktiemarknaden ifall vi ända ska spara under en relativt lång period.

Jag kommer personligen att lägga undan pengar på ISK också vid sidan av men max 4000kr/månaden.

Är det en bra idé att spara denna kontantinsats på ett vanligt sparkonto eller bör man istället spara i räntor? Eller spara i aktiefonder med risk för att vi inte kommer kunna flytta exakt när vi vill ifall marknaden gått ner mycket just då? Eller är det smartare att köpa en lägenhet efter t ex 5 år för att sedan flytta vidare till hus?

Övrig info om oss
Vi år båda 26 år gamla och har en dotter på 6 mån.

Välkommen till forumet! :smiley:

Toppen - det är inget dåligt sparande. :+1:

Men var i landet pratar vi och vad kostar de hus ni föreställer er där? 1,8 miljoner är rejält med pengar i många delar av landet och lite mer “normalt” för en insats i Stockholm exempelvis.

Jag håller med, speciellt som du nämner tio år. Man brukar säga 10% per år i indexfonder per år av sparhorisont. Så jag hade definitivt satsat mer där. Men det måste ni prata om så att ni är överens.

Inte som en “stepping stone” mot hus. Bostadsrätt ska ni flytta till om ni vill bo i bostadsrätt. Trivs ni bra där ni är så spara där istället. Flyttar är jobbiga och inte gratis heller.

Så, återkom gärna med lite visioner om område (mellan tummen och pekfingret) och prisbild.

1 gillning

Ja på konto, kanske en räntefond. Värt att överlägga är att flytta till en ort med lägre huspriser. Låter ofta som en omöjlig tanke i början, men väl värd att tänka över.

Vi bor i Stockholm för närvarande så det är i eller runt om Stockholm som vi vill köpa hus i framtiden. Vi har även diskuterat att köpa hus i någon närliggande stad såsom Västerås eller Örebro då man kan få mer för pengarna men det är dock avståndet som blir en stor nackdel om vi fortfarande jobbar i Stockholm. Prisklass i dagsläget på hus som jag tycker är intressanta ligger väl runt 6 miljoner ungefär oavsett om det är i Stockholm eller närliggande stad.

Ja det känns ju bättre att placera pengarna i en indexfond men ser du inte det som en risk att börsen inte kommer att “bry” sig om när just vi vill flytta vilket tvingar oss att vänta eller sälja av vid fel tillfälle?

Det är en stor kontaktinsats men vill samtidigt ha så låg belåningsgrad som möjligt för att hålla nere månadskostnaden, vill fortsatt spara så mycket som möjligt i fonder/aktier även efter husköp.

Insatsen för 6mSek är ju 900K. Med 15000/mnd så är ni där om 5år förutsatt att inget händer på vägen som senarelägger målet.

Är ni OK med att köpa huset mellan 5-10år från nu så tror jag att börsen är bäst för er. Ni kommer nå ert mål om 5år, skulle börsen krascha så är ni där om 6-10år istället. Är ni bekväma med detta så är det nog det som ger er bäst avkastning och kan ge er en extra buffert efter ni lagt in era 15%.
Allt bygger ju dock på att ni klarar en KALP med 15% insats.

Här kommer mina tankar:

Ni är unga och har all möjlighet att få era pengar att växa fint. Jag skulle, förutom den buffert ni anser att ni behöver ha i nuläget (stor eller liten), investera allt (i en global aktie indexfond). Då ger ni pengarna största möjliga chans till att jobba för er. Resten löser sig - frågor om när det är dags att köpa hus, om det är dags att köpa hus. Mycket kan hända under tio års tid.

Se till att spara och investera lagom (inte för mycket) så att ni känner att ni lever fint här och nu och låt tiden göra sitt.

Tycker först & främst att ni är alldeles för vaga gällande vad ni vill. Era mål skall vara SMARTa - Specifica, Mätbara, Accepterade, Realistiska/Relevanta och Tidssatta.

För egen del så hade jag nog gjort lite hemläxa och tittat på områden av intresse, hur ser omsättningen av hus ut i området? Hur ser priserna ut? Är det ett område där det byggs? etc. etc.

Med detta i bakhuvudet kan man börja skissa på lite planer & målsättningar. Är det ett område med få hus i omsättning, ja då hade jag nog varit lite mer aggressiv i mitt sparande för att vara beredd när ett ev. hus av intresse kommer ut på marknaden.

I Ert fall låter det lite som FOMO att lägga pengarna i vanligt sparkonto kontra börsen. Jag tror med en relativt kort sparhorisont så skall man nog vara försiktig här, historisk avkastning är aldrig en garanti för framtida avkastning.

Så mitt tips är nog att fila & fundera lite mer kring Era mål och börja där.

Mvh,

1 gillning

Eller så lever man livet som småbarnsföräldrar. Sparar och investerar lagom och låter livet hända.

Tänk så olika vi tänker :slight_smile:

Ja det stämmer men vill helst lägga in mer än minimum på 15% för att hålla nere månadskostnaden. Men det kanske är fel tänkt?

Allt beror ju på hur långsiktiga ni är. Jag gick in med 30% när jag köpte för att ha lägre utgifter varje månad och lättare att kunna hantera föräldrarledighet/sjukdom/livet.

Allt är upp till er kring hur er ekonomi ser ut och vad ni gör med pengarna i övrigt. Kan personligen tycka att 30% är bäst. Men matematiskt så tjänar du mer på att ha de extra 15% på börsen över tid. Men jag skulle sova sämre och det är det inte värt :slight_smile:

Tänk på att huset som idag kostar 6 mnkr utan att vara överdrivet optimistisk/pessimistisk kan kosta 9mnkr.

1 gillning

Tack för det, bra input! Är lätt att bli för fokuserad på sparandet så man glömmer andra viktiga saker i livet :slight_smile:

1 gillning

Ja ju tydligare målet är desto bättre såklart men tänkte att till en början iaf ha en siffra och tidsperiod att jobba mot för att underlätta sparandet och att de mer specifika sakerna kommer eftersom när vi fått mer erfarenheter som gör att vi kanske vet mer exakt vart vi vill bo.

1 gillning

Ja men tänker att vi om vi har möjlighet att lägga in mer än 15% gärna gör det.

Vad menar du med extra 15% på börsen?

Ja men exakt därför jag skrev att de kostar så idag.

Om du har 1,8mSek att lägga på hus och fonder. Lägger du då in 900k på fonder så kommer de över tid avkasta mer än du betalar i ränta på den högre lånenivån.

Så matematiskt så tjänar man över tid mer på att ha pengar på börsen än att amortera ner ditt huslån.
Det jommer dock på bekostnaden av trygghet/osäkerhet och risken att få tufft om man blir arbetslös samtidigt som börsen gör en dipp på 30%.

1 gillning

Jag tycker ett sånt sparande passar utmärkt i en mellanrisk portfölj a la 50/50 :ok_hand:

40% Global
10% Sverige
50% Lång räntefond

1 gillning

Okej då är jag med, tack!

1 gillning

Kan tillägga att jag gick in med 30% själv, för att ha trygghet och flexibilitet. Så även om det inte är optimalt så gjorde jag valet medvetet :slight_smile:

1 gillning

Om ni är risktåliga kan ni ha pengarna i indexfonder, men sparhorisonten är lite kort. Man brukar säga att om man behöver pengarna först om 10+ år kan man ha 100% i aktiefonder, efterhand som sparhorisonten blir kortare borde andelen på börsen minska e.g. 70% vid 7 år, 50% vid 5 år etc. Statistik underbygger detta väl. Hur flexibla era 10 år är hjälper också en hel del, men max 10 är max 10.

Så börja med att sätta in 100% i indexnära fonder år 1, år 2 spara så 10% av totalen blir på sparkonto med ränta, år 3 20%, år 4 30% etc.

Om ni kan öka sparandet nu de tidiga åren så ökar det chansen för hög tillväxt. Optimera ekonomin och se om ni kan klämma några tusen till under 2-3 år.