Spara till boendet eller på börsen?

Hej!

Jag och min sambo har köpt en nyproduktion som kostar cirka 5 miljoner och är klar för inflyttning om cirka ett år.

Som insats har vi 1 miljon, och lånar således 4, det vill säga 80% belåning.

Våran gemensamma nettoinkomst är cirka 55000 i dagsläget, och vi kan för tillfället lägga undan cirka 25000 / månad.

Eftersom ränteläget är mycket osäkert just nu lägger vi för tillfället allt månadssparande i bo-potten på ett bankkonto med nån procent ränta. Min förhoppning har varit att vi kan komma ner till minst 70% belåning.

Dock är jag osäker om det är rätt väg att gå, att ha 0 sparande på börsen.

Mitt resonemang har varit att den rörliga räntan vid inflyttning ligga kring 3% efter ränteavdrag om ett år, och att det då vore bra att komma under 70% belåningsgrad för att slippa 2% amortering.

Samtidigt känns det olustigt att inte lägga pengar på börsen under så pass lång tid, känns lite som ett “förlorat” investeringsår.

Åsikter mottages gärna!

1 gillning

Ja du, om du hade sparat i en svensk indexfond hade du backat sisådär 20 procent på ett år tiibaka. Det hade verkligen varit ett förlorat år.

På ren svenska . Det kan bli ett klipp men det kan också gå åt helvete. Allt beror på hur spekulativ man är.

Att börsen stiger 7 procent om året, gäller i snitt. Den gör det inte varje år.

5 gillningar

Pengar som ska användas på ett års horisont blir i mitt tycke för riskabelt att placera på börsen.

Mitt råd är att putta in de 300 tkr på ett sparkonto med insättningsgaranti och nån procents ränta.

10 tkr i räntekostnad varje månad (innan avdrag räknat på 3% ränta) plus 2% amortering (6667kr/mån) blir ju mycket som det är. Därtill avgift till brf eller motsvarande omkostnader om det är eget hus.

Ska ni komma ned under 70% krävs väl dock ytterligare 200 tkr i insats (lån på 3,5 mkr)?

Lycka till och hoppas ni kommer trivas! :slight_smile:

Bästa ni kan göra på så kort sikt, mig veterligen, är att sätta in pengarna hos Landshypotek till 1,5% ränta, och sedan hålla koll om nån annan bank trumfar det. Inte lönt att binda in pengarna på så kort tid, ränteskillnaden är för liten - bättre ha möjlighet att flytta runt efter bästa ränta.

Nej alltså, det finns inga 300 000 att putta in någonstans. Vi har en miljon idag och huset kostar 5. Det är alltså en fråga om vi bör amortera ytterligare 500000 ner till 70% belåning, dvs att avstå månadssparande på börsen under några år.

Huset är för övrigt ett radhus med fjärrvärme i elområde 1, och har en förväntad driftkostnad på 30 000 / år. Ingen brf och ingen avgift.

Fattar att ingen kan svara på min fråga med säkerhet, eftersom ingen vet hur mycket räntorna kommer att stiga.

Teoretiskt borde jag ju inte amortera sålänge räntorna är lägre än börsens snittavkastning på 7%, men som någon ovan skrev så har ju börsen backat 20% i år…

Personligen hade jag satsat det mesta på att amortera.
Sen kan man alltid ha en mindre del att lägga in på börsen om man vill.

I dagsläget hade jag sagt spara, att komma ner under 70% till en ganska låg risk är enligt mig mer värt just nu än uppsidan på börsen som har mycket högre risk just nu.

Men ni måste komma fram till vad ni tycker såklart, men fundera i termer av nytta i förhållande till risk i de olika alternativen

1 gillning

Det tar ju 20 månader att spara ihop allt i så fall, så närmare två än ett “förlorat år”. Och det kan ju dyka upp en del andra kostnader i samband med husköp, som man inte räknat med.

Men det är nog mest en filosofisk fråga, hur viktigt är det för just er att komma under 70 % belåning, och varför?

Haft samma tankegångar men med inflytt om endast några månader. Jag plockade bort kortsikt och mellan, 3-7års horisont, till förmån för extra sparande till boende. Antingen för att lägga in så mycket som möjligt i boendet direkt eller utökad buffert pga alla höjda levnadskostnader.

300 tkr som jag syftade på var 12 månaders sparande a 25 tkr. :slight_smile:

Och 200 tkr till är det som behövs för att komma ned till 3,5 mkr och 70% belåningsgrad.

Jag hade personligen, efter att ha bufferten säkrad, försökt komma ned dit.

Till skillnad från börsens genomsnittliga avkastning kan ni veta att att ni slipper en viss kostnad för ränta och den där extra procenten amortering. Den blir en trevligare månadsbudget då.