Hej!! Jag behöver lite hjälp om ett rätt stort beslut i vad jag ska göra med ett arv om 500 000kr. Antingen lägger jag in det i huslånet för att både få ner min amortering till 1%, samt betala mindre i ränta till banken då jag har 4,8% rörlig och den verkar ju inte stabiliseras så jag vill låsa inom rätt lång tid. Eller så lägger jag in det på avanza global med flera i min fondportfölj. Det verkar vara delade åsikter på forumet om vad man ”tjänar bäst på” så jag tänkte presentera min enskilda situation och se hur ni ser på vad jag ska göra just i mitt fall.
Background om mig är även att jag är student där typ hela mitt csn går till att betala lägenheten varje månad så jag behöver jobba rätt mycket extra, men är inte garanterad exakt samma lön varje månad så det ger en liten ekonomisk stress…
Men vill heller inte att mina 2 år till som student ska göra att jag inte får lika mycket avkastning och ränta på ränta effekt som jag annars kanske kunnat få…
Äger du boendet till 100%? Om du delar boendet så kommer dina 500 tkr att delas om ni separerar, om inte du skriver det som enskild egendom.
Men om du äger hela boendet så hade jag kört in pengarna i huset, få ner amorteringen så du får mer andrum nu när räntorna är höga. Då kan du även passa på att öka ditt sparande.
Jag hade inte kört in 500 tkr i börsen för tillfället givet situationen i världen. Man ska inte förutsäga marknaden. Men jag hade ändå tvekat på det. Möjligtvis hade jag portionerat ut det över en 2 års period.
Skulle inte säga att jag ligger sömnlös, har stöd just nu från föräldrarna också om det krisar. Men vill ju bli vuxen någon gång… det är väl lite så att min rationella Sida tycker att det bästa är att investera dem och min ementionella sida (ibland) kan känna att det är skönt att inte ha lika mycket lån, men eftersom jag inte betalar av hela lånet utan bara en del av det så kanske det inte är värt?