Hej!! Jag behöver lite hjälp om ett rätt stort beslut i vad jag ska göra med ett arv om 500 000kr. Antingen lägger jag in det i huslånet för att både få ner min amortering till 1%, samt betala mindre i ränta till banken då jag har 4,8% rörlig och den verkar ju inte stabiliseras så jag vill låsa inom rätt lång tid. Eller så lägger jag in det på avanza global med flera i min fondportfölj. Det verkar vara delade åsikter på forumet om vad man ”tjänar bäst på” så jag tänkte presentera min enskilda situation och se hur ni ser på vad jag ska göra just i mitt fall.
Background om mig är även att jag är student där typ hela mitt csn går till att betala lägenheten varje månad så jag behöver jobba rätt mycket extra, men är inte garanterad exakt samma lön varje månad så det ger en liten ekonomisk stress…
Men vill heller inte att mina 2 år till som student ska göra att jag inte får lika mycket avkastning och ränta på ränta effekt som jag annars kanske kunnat få…
Äger du boendet till 100%? Om du delar boendet så kommer dina 500 tkr att delas om ni separerar, om inte du skriver det som enskild egendom.
Men om du äger hela boendet så hade jag kört in pengarna i huset, få ner amorteringen så du får mer andrum nu när räntorna är höga. Då kan du även passa på att öka ditt sparande.
Jag hade inte kört in 500 tkr i börsen för tillfället givet situationen i världen. Man ska inte förutsäga marknaden. Men jag hade ändå tvekat på det. Möjligtvis hade jag portionerat ut det över en 2 års period.
Skulle inte säga att jag ligger sömnlös, har stöd just nu från föräldrarna också om det krisar. Men vill ju bli vuxen någon gång… det är väl lite så att min rationella Sida tycker att det bästa är att investera dem och min ementionella sida (ibland) kan känna att det är skönt att inte ha lika mycket lån, men eftersom jag inte betalar av hela lånet utan bara en del av det så kanske det inte är värt?
Min tanke är ju annars att man lägger in dem på börsen och inom 10-15 år använder dem pengarna till en ny bostad eller så…
Ja jag har räknat på det också, och det sänker min månadskostnad med typ 4000 kr, vilket är extra sparande. På 10 år är det arvspengarna utan dvs ränta på ränta effekten.
Men om jag hade lagt in det på börsen får jag på 10 år ut 450 000, men månadssparar jag 4000 får ja ut 150 000…
Så det blir lite som att mitt trygghetstänk sumpar chansen att kunna bli nästan miljonär på 10 år om det hamnar på 7% per år i snitt, vilket hade känts lite surt
Menar du att jag inte ska sätta in allt på en gång på grund av att börsen kan gå ner? Om jag ändå sparar dem pengarna i minst 10-20 år ska det väl inte spela någon roll? Eller kan det alltså göra en så stor skillnad att ta en klumpsumma vs att ta lite i taget?
Kanske starka ord att säga sömnlös då… Oro för saker kan skapa viss svårigheter till lugn nattsömn…
De handlar mer vilket man känner sig tryggast i… Amortera eller investera i typ fonder…
Jag själv är den som har amorterat bort lån för länge sen å investerar inte i fonder heller… Allt handlar va man känner för…
Jag har precis börjat investera lite smått i fonder så är fortfarande lite ny och speciellt ny till den ementionella aspekten i att se det gå upp och ner, så som du säger kanske det bästa är att ta det på lånet,
Vad jag förstått det som är också pengar i boende inflationsskyddade? Eller har jag fel då?
Tycker nog det viktigaste är att du för din egen skull kommer fram till något definitivt och kör på det, så stressen och pressen kan lägga sig. Det viktigaste är ändå att du mår bra.
Har du dryga 1,5-2 miljoner i lån och vill klara dig själv, jamen då kanske det rätta är att amortera 400-450k (om det nu sänker amorteringen) och spara resten som en liten buffert för att kunna sova gott om natten. Sen om börsen går upp 30% de kommande två åren - ja vem bryr sig typ? Är det värt att springa 100 km/h dagarna i ända för något som potentiellt kan ske? Dessutom är två år en så pass kort tidshorisont att börsen bara blir ett gamble.
Det kommer många många år framöver (nu antar jag att du är relativt ung) och du kommer ha gott om tid att skapa en bra ekonomisk sits. Uppenbarligen är den redan bra eftersom du har en bostadsrätt, så det hade jag inte oroat mig för. Det kommer finnas massor av tid till att vara en strängt kalkylerande nyttomaximerande miniräknare framöver.
Worst case scneario är ju att pengarna går in på börsen, tappar i procent och att räntan går upp. Då hade jag velat ha dem i boendet. Så ja, jag hade kört in pengarna i boendet nu och sen när jag är klar om 2 år och har fixat fast jobb, då hade sneglat mot att belåna bostaden med 500k igen och satt in allt på börsen.
Kanske går att göra både och? Bara lägga in så mycket pengar som krävs för att komma ner i 1% amortering vilket lättar trycket på kassan varje månad samtidigt som resterande del av pengarna investeras.
Jag skulle absolut amortera. Nice med lägre belåning och lägre amortering. Cash flow är rimligen viktigast nu under din studietid. Absolut ingen säkerhet alls att fonder avkastar bra på kort sikt.
Det som skulle ändra rådet är ev risk för ex studiestrul. Ex om man tappar sugen ett tag eller blir sjuk och tappar studielånet pga för lite poäng. Eller om det blir segt att få jobb efter examen. Då skulle 2 års buffert kännas ganska nice gissar jag.
Placera då pengarna nu på ett bra bankkonto med ca 4% ränta.
Dela upp det! T.ex. 200 amortering, 200 fondrobot och 100 i buffert? Ändra fördelningen beroende på vad du är bekväm med. Eventuellt kolla med banken hur du får bäst rabatt på boräntan först. Och dubbelkolla att arvet inte påverkar fribeloppet hos CSN.
Att amortera å de gör 4.000 kr i månaden är mycke pengar när man studerar… De är lika mycke vi har i matbudget varje månad, så även i våran värld är de en ansenlig summa…
Du kan vända på steken å typ investera varje månad med 4.000 kr, så har de ett val att inte gå miste om de investerade…
Varken investeringar eller boende är helt inflationsskyddad…
Är det alltså möjligt att ta ut dem amorterade pengarna igen? Eller är det ifall jag skulle köpa en ny bostad?
Om jag sätter in på börsen kommer dem inte röras på 10-20 år, annars hade jag satt in dem på sparkonto med ränta,
Om det är möjligt att ta ut pengarna igen och bo i samma bostad fortfarande så hade det ju kanske varit det allra bästa? Att ändå känna friheten till att kunna få ut dem igen om jag ångrar mig, med tanke på att jag inte kan ångra mig om jag lägger in dem på börsen,
Ett alternativ jag också tänkt på är 250k på bostaden 250 på börsen, då jag bara behöver komma under 70% och gör det med 250 tusen, så det är ju ett kompromiss alternativ om jag inte kan välj
Eller så sätter du in pengar på ett rörligt sparkonto där du idag kan få drygt 4% i ränta.
Behöver du använda lite pengar är pengarna bara någon bankdag bort.
Kanske lättar då den ekonomiska stressen.
Ja såklart det är en stor del av min inkomst, så det hade gett mig mer säkerhet och sparmöjlighet till fonder också.
Min magkänsla säger nog bolån men blir velig, om pengar inte låser sig i mitt lån och jag har att ta ut dem i framtiden så hade jag kunnat göra det… men vet inte riktigt hur det funkar med just den delen
Den tanken har också slagit mig, men att behövs betala en så stor del ränta som jag gör just nu, känns som sånt slöseri med pengar på något vis, då det ligger på jag torr 72000 om året? Bara detta året som varit, men helt sjuka summor och detta kan jag sänka rejält om jag lägger in amorteringen
Förslag
250k bolånet för möjlighrt till 1% amortering
125k börsen så du känner att du är med där om den sticker uppåt kraftigt
125k ränta rörligt eller 3-6mån som nån skrev ligger räntan nära 4% så du får ca samma “avkastning” som på bolånet.
Går börsen ner kraftigt kan du gå in med hela eller del av detta kapitalet i börsen till lägre ingångsnivå än idag.
Ja det är en väldigt bra idé, har redan buffert men den täcker bara 3 månader för ”måste” utgifter, så hade kunnat lägga in lite mer där. Arv räknas inte som kapitalinkomst så det är ingen fara!
Det är ca 250 000 för 1% amortering, dock sänker jag inte räntekostnaderna lika mycket då vilket egentligen är största boven, dock ser det ljusare ut med räntan framåt så förhoppningsvis blir ju inte räntan högre… ska inte jinxa något nu bara