I din situation skulle jag förmodligen fortsätta lägga pengarna på börsen eftersom de hjälper bättre där. Om du däremot istället för att amortera hade lagt dem på ett bankkonto skulle jag rekommendera amortering istället. Alltså:
I första hand investera
Om inte det känns bra, amortera
I annat fall, spara
Allt detta förutsätter så klart att du inte kommer att behöva pengarna inom de närmaste åren för t.ex. renovering eller bilköp eller annat, men med tanke på att du har en hög sparkvot tolkar jag det som att ni känner er ganska bekväma som det är med ekonomin.
Personligen har jag valt att amortera av mitt bolån eftersom det känts bättre rent psykologiskt. Detta då jag vill gå mot ekonomisk frihet och inte vill ha kvar gamla skulder som behöver betalas av även efter min “pensionering”. Men rent logiskt borde jag ha investerat så klart.
Kan lägga till att om du amorterar 2% eller 4% gör inte så stort förändring på känslan eftersom det oavsett blir väldigt många år kvar att amortera av hela lånet. Om du däremot (som jag) vill få en känsla av att bli av med en stor del av lånet kanske du kan välja att amortera t.ex. 100 000 kronor åt gången var tredje månad eller så tills du kommer under 50% belåningsgrad. Det kommer att ge en betydligt bättre känsla av att beta av skulden än att bara höja den månatliga amorteringen med ett par procent.
På 7-10 års sikt kommer investering på börsen troligen vara bäst, men du hinner betala mycket räntor under tiden.
Vi kan inte förutspå framtiden, vad som är bäst på 1-3 års sikt.
Därför skulle jag använda befintligt kapital för att både amortera, investera och spara (bankkonto med ränta).
Satsa på allt!
Spara är bra för oförutsedda utgifter, renovera i hemmet eller köpa bil. Ha minst det du behöver de närmaste 3 åren i den hinken, på sparkonto.
Resterande pengar skulle jag dela lika mellan amortera och investera.
Ibland sjunker börsen 3 år i rad och det ger då väldigt dålig magkänsla att sitta med dyra lån och samtidigt investera massor med pengar som varje månad har sjunkit i värde.
Börsen kan sjunka 24 månader till från nu, det har hänt förr. Vad ger bäst magkänsla då?
När sparkontot är fyllt för 3 års behov, dela lika på amortering och investering.
Jag tror inte att vi säger emot varandra. Som jag skrev efter punktlistan förutsätter jag att man inte behöver använda pengarna på några år. Vilket du också säger.
Jag tror att du misstolkar mitt “bättre känsla”-citat. I det inlägget föreslår jag att man amorterar en större summa åt gången, inte att man ska lägga allt på börsen.
Beror ju helt på dina egna känslor kring vad som känns bäst.
Imorgon går min bundna ränta ut så då kommer vi betala av vårt lån på liknande summa. Långsiktigt är det troligen ett idiotisk val men det känns skönt att vara lånfri när räntorna ökar…
2,5 miljoner är ändå bara 3,5 års sparande i din situation sen beror det på hur det känns kring lån vs sparande. Finns ett logisk val och ett känslig mässigt val som är väldigt personligt för dig och din partner.
Hade jag varit i din sits med möjlighet att spara så mycket som du gör och med det har extremt goda marginaler så hade jag amorterat så lite jag bara kan, helst 0% och stoppat allt på börsen!
Nu har jag inte lika goda marginaler som dig och amorterar därför en del. Hade jag haft liknande marginaler som du har och kunnat stoppa 50k/månad på börsen hade jag mest troligt haft mer pengar på börsen än vad jag har i lån, och på så vis inte alls oroat mig för räntorna, skulle räntorna gå till 20% eller något annat absurt så kan man ju snällt bara betala av hela kalaset direkt.