Extraamortera eller investera

Jag har precis köpt en lägenhet, total månadsavgift inkl. ränta, amortering och hyra efter ränteavdrag är strax över 4000 per månad.

Generellt har jag otur på aktie och fondmarknaden, jag säljer för tidigt, köper för sent, osv. Det blir stressigt och jag har mer eller mindre gått plus/minus 0.

Dock har jag hört talas om aktier med direktavkastning, det ska gå att leva ett bra bekvämt liv sålänge man investerar tillräckligt mycket, tillräckligt tidigt.

Totala återstående bolån är 1,5 miljoner, utöver bolån är jag skuldfri. Jag har stadigt arbete med genomsnittlig månadslön 34,7k brutto (bonus och extra ersättning inkluderat)

Jag är strax över 30 år, vad hade du gjort och varför, Amortera eller investera?

Sök gärna på forumet, finns många trådar.

Generellt är det bättre ekonomiskt att investera.

Sedan du också blir stressad över hur du säljer och köper skulle jag även rekommendera back to basics, Spara och investera rätt och lätt | Börja här

6 gillningar

Misstänkte det, det är dock individuellt från person till person, ålder, lånebelopp, inkomst. Läget gällande räntan och börsen förändras ständigt så en uppdaterad feedback är mer värdefullt, men ja jag förstår hur du tänker.

1 gillning

Amortera !

3 gillningar

Låter som amortering är perfekt för dig och det är ett bra sätt att spara på lång sikt.

Det krävs disciplin, kunskap och is i magen för att det ska vara bättre att investera på börsen.

4 gillningar

Spontant känns det som du behöver en annan investeringsstrategi. Att tajma marknaden är i regel svårt för mängden faktorer är så många. Att köpa och glömma indexfonder är en enkel och historiskt framgångsrik metod som nog skulle passa dig med den beskrivning du ger.

Det är aldrig för sent att börja spara. Även om det var bättre att börja igår, är idag näst bäst.

Investera!
Ju mer du amorterar desto lägre blir din ränteavvikelse, så du får bara en högre ränta.

Investera då hellre i fonder, gör du det löpande månadsvis så sprids risken ut för just dessa toppar och dalar. Du kommer inte bli mångmiljonär över natten men det är ett tryggt sparande som över tid växer.

Känner du ett sug att leka med en annan pott pengar, så gör det, och vet då att du fortfarande har ett tryggt sparande i ryggan. Lek bara med pengar du inte behöver :slight_smile:

Hur lyckas du med det om du har ett lån på 1,5M?! . . bara räntan är ju ca 2500:-/mån

Jag skulle spara ihop en buffet på nån/några månadslöner först.
Sen spara ca en årslön i en billig globalfond.
Efter det fundera på att spara vidare eller börja amortera mer. . .rent spontant skulle jag spara på.

1 gillning

Varför inte både amortera och investera?

1 gillning

Jag hade gjort båda med övervikt på investering. Välj en bra fond, spara varje månad och titta en gång om året.

2 gillningar

Lite fel investeringsstrategi. Du ska inte sälja, bara köpa varje månad i både uppgång och nedgång. Ställ in automatiskt köp av globala indexfonder samma summa varje månad och glöm sedan bort det. Tycker du även kan amortera. Varför inte hälften av varje? Glöm inte bort att ha en buffert.

2 gillningar

Din namne här valde amorteringsspåret av flera anledningar, men bara baserat på det du skriver så låter amortering som ett vettigare drag än dåliga aktieaffärer.

Investera är inte svårt. Strunta i att försöka “pricka rätt”, skit i att sälja och köp bara sånt du vet fungerar. T.ex Investor som funnits i över 100 år och är ett väldigt diversifierat innehav att äga. Sen lägger du till t.ex Industrivärden C så har du väldigt diversifierat bara där. Sen en av dina bankers fonder så är det packat och klart för de närmsta 10 åren. Behöver inte vara svårare än så.

Och ganska fort kommer du att kunna kvitta räntan emot Investeringar för innehaven på börsen har inge svårt att göra 3% vinst per år. Resten över de 3% är bara ren vinst emot räntan du lägger ut.

Måste varit en otroligt låg hyra du lyckats norpa åt dig, bara räntan är runt 4,000 ju O_o

För någon som inte har lyckats med investeringar kan jag bara rekommendera månadssparande i globala indexfonder.

Till TS, ös in så mycket din ekonomi tillåter i globala indexfonder varje månad men se till att ha en buffert så du inte behöver röra fonderna. Det är det bästa sättet att bli rik på börsen, att hålla på pricka bottnar och toppar i aktier är helt värdelöst för gemeneman.

Rika tillsammans mantra är:
Månadsspara i breda, billiga, globala indexfonder.
Försök inte att tajma marknaden och rör inte dina investeringar. Satsa på 10% aktier per år kvar till sparhorisonten, resten räntor. Ha is i magen om du sitter i en bra båt. Endast 1 av 10 profesionella investerare klarar av att slå index.

Att amortera på bolånet ger oftast sämre avkastning för pengarna och man låser pengarna i bostaden.

Med det sagt om du inte investerar på ovannämnda sättet utan äger enskilda aktier och köper och säljer fram och tillbaka är det nog bättre att amortera.

1 gillning

Finns inget magiskt med direktavkastande aktier.
Dessa aktier finns även i fonderna och har DA där. Det är bara att du inte ser det då fondbolagen köper nya aktier för pengarna.

Om du inte har koll på hur man ska värdera enskilda bolag och vet när man ska köpa/sälja är det inte aktier du ska hålla på med.
Håll dig till globala indexfonder.

Jag har köpt/sålt aktier sen 90-talet och om jag är ärlig med mig själv och omvärlden så har mina fonder gått bättre än mina aktieaffärer.
Jag har lärt mig dyra läxor och förstått hur marknaden fungerar. Trots det har jag svårt att slå fonderna.
Men jag har aktierna för att jag tycker det är kul och det är som en hobby. Dyr hobby.

5 gillningar

Det beror på vad du är för person, tänker jag. Personligen amorterar jag gärna så ofta jag kan (sparar och betalar av en större mängd) eftersom jag inte vågar chansa på aktiemarknaden. Detta, även om det ibland kan vara mer gynnsamt att lägga pengarna på fonder eller liknande.

Lånefriheten är också en vinst i sig.

Att välja enskilda aktier kommer med mycket högre risk. Direktavkastning ger inte mer totalavkastning. I praktiken är det som att sälja samma procent i ett bolag som inte direktavkastar.

Jag hade föreslagit att du använder automatiska köp eller en fondrobot för att bli av med dina impulser ur processen. Annars ja, att amortera är definitivt bättre än inget :joy:

1 gillning

Ditt problem här är att du över huvud taget säljer, och att du inte köper hela tiden.

1 gillning

Jag är stressad, orolig, principfast, inte särskilt önskevärda egenskaper för att investera.

Mycket bra poäng ang. psykologiska aspekten gällande skuldfrihet, går räntan upp eller ner, blir det en ekonomisk kris, osv.
Som skuldfri rinner dessa ting rätt av en.