Det som ofta glöms bort är mellanalternativet, som tillgodoser både psykologiska och ekonomiska aspekter samtidigt.
Jämfört med att vara skuldfri med 0 kr på banken är alternativet att ha t ex 5 miljoner (eller annat belopp) i lån och lika mycket på banken ofta att föredra.
Psykologiskt behöver man då t ex inte bry sig om räntan går upp eller ned, eller om man skulle bli uppsagd och få svårt att låna pengar om man skulle önska/behöva, etc. Med pengarna på banken vet man samtidigt att de aldrig kommer att minska nominellt. Väljer man de bästa sparräntorna finns även chans till ett visst positivt överskott utöver låneräntan. Och försöker man dessutom även utnyttja bundna låneräntor finns möjlighet till realt överskott även i perioder med hög inflation (Vilket sparkonto är bäst just nu? - Nr 804 av Kanske).
Vi diskuterar det i tråden som länkades ovan, om man vill läsa mer, och räkna på kostnaden för att hålla lån där man behåller pengarna på sparkonto, i isk osv.
Jag räknade enbart lägenhet, missade att jag även har ytterligare lån på ca. 2100/mån, det är utgift det likaväl, så det bör egentligen vara omkring 6100kr/mån istället för 4000.
Ena har 0kr och den andre har tydligen 5 mille på banken, helt och hållet jävigt argument. Ett jämförbart argument är personen har 0kr på banken och 5 mille i lån på 8% ränta. Personen måste då vinna stort på börsen eller hamna på lyxfällan. Värdigt liv.
Den skuldsatte i detta fall betalar även 10k i hyra per månad, det är 600k på 5 år, som långsiktigt inte gynnar personen alls.
Sigma Grindset influencers älskar att prata om att göra pengar med pengar, älskar höra sig själva prata, dem har haft en del tur och tagit stora risker.
Som du kanske såg så har den andre dessutom ett lån på lika mycket, så båda har samma nettoförmögenhet i exemplet (0 kr).
Du bad ursprungligen om synpunkter på alternativen att amortera eller investera på börsen. Jag lyfte fram mellanalternativet att istället placera de aktuella pengarna på banken.
Jag är i ett läge att jag har lika mycket i lån som jag har på ISK.
Jag är nöjd med den balansen o den ger mig mer frihet än om jag skulle betala av lånet.
TROR jag skulle känna mig mer stressad med 0:- på sparandet o 0:- i lån än jag gör idag. . känslan att jag KAN betala av lånet är skön. men känslan att jag inte behöver det är också skön
Då du omfattas av amorteringskravet så amorterar du redan på en nivå som anses sund i en svensk kontext. Det är således överkurs att amortera mer, om du inte specifikt vill bli av med hela bolånet. I din ålder känns det inte rimligt. Så länge du har råd med bostaden och belåningsgraden är låg, så är bolån inget problem. Tänk även på att bolånen minskar över tid när värdet på lägenheten ökar.
När det gäller ditt sparande så låter det som att du tar för mycket risk för din risktolerans. Hela portföljen i aktier kanske gör att det svänger för mycket? Om du kompletterar din portfölj med ett annat tillgångsslag kan du få ner svängningar i portföljen och få en lugnare resa. Antingen kan du göra det via en fondrobot, som ställer frågor och ger dig rätt fördelning. Eller så köper du fonder själv. En enkel variant skulle kunna vara 50 % global aktieindexfond och 50 % svensk kort räntefond. Det viktiga är att du hittar en portfölj som kan tuffa på utan att du köper och säljer vid fel tillfälle.
Om du vill bygga något mer avancerat rekommenderas dessa två trådar:
Allt du behöver veta om räntor: Zinos räntetriangel | Räntepricken, räntelinjen och räntetriangeln
Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen
Lycka till!
Andre har en nettoförmögenhet på 5 mille beroende på hur lånet brukas, lånet kan återbetalas direkt eller investeras, oavsett är det inte jämförbara situationer.
Är du inte orolig för svängningar? Empirium krashar med en relativt jämn basis och USA ska historiskt sett kollapsa inom nära framtid, händer det så krashar världens ekonomi.
Nettoförmögenhet fokuserar på tillgångar minus skulder, så i det avseendet är deras situationer jämförbara. Men huvudpoängen var alltså att inte enbart fundera på de två alternativen amortering av lån eller investering på börsen. Helt ok att du inte verkar hålla med om den poängen. Jag fortsätter med min sommaröl och önskar dig lycka till vad du än kommer fram till ![]()
Det löser sig, vill ju inte att du ska hindras från att leva, jag vill tro det är på detta forum folket hamnar “when all else fails”
Sannolikt blir i runda slängar en kombination 60% amortering, 30% svenska fonder och 10% USA tech aktier.