Jag har tidigare haft en mindre frivillig amortering på bolånet men har för närvarande stoppat den. Det var kopplat till ett tillfälligt behov av ökad likviditet. Nu börjar jag dock fundera på om det skulle vara vettigt att amortera lite iallafall. Det kanske inte skulle behöva göras automatiskt utan hellre i klump, som ett komplement till investeringar på börsen. Då skulle det också kunna anpassas till marknaden. Under vissa perioder framstår det som mer fördelaktigt att gå in på börsen, ibland mindre.
Där har du svaret. Att gå in på börsen innebär att du spekulerar med ditt boende. Det kan gå jättebra, men också riktigt dåligt.
Jag vet inte din privata situation men jag skulle prioritera mitt och familjens boende i första hand. Därefter kan man ägna sig åt spekulation.
Jag har satt upp en räknesnurra över hur mycket ränta vi kommer betala över vår amorteringsperiod. Med den ökande räntan ger den såklart allt högre belopp. Den säkra avkastningen ökar då såklart och det hjälper mig att motivera våra amorteringar.
Jag ser det dock som självklart att över tid betala tillbaka skulder. Vet att det inte är matematiskt optimalt utan detta handlar för mig om andra saker.
Måste jag välja mellan familjens boende eller lite extra pengar på börsen blir valet för mig enkelt. Målbilden är att löpande göra både och såklart men i ett måste läge är vårt boende högre prioriterat i vårt liv.
Håller med om grundprincipen här. Jag kan lägga till att jag har typ 35% belåningsgrad och inget våldsamt högt bolån. Jag har alltid varit försiktig och har betydligt mindre i bolån än de flesta i Stockholm. Utifrån nuvarande läge har min strategi varit väldigt bra. Om jag amorterar eller inte har alltså ingen reell påverkan. Det är mer en lek med siffror, om man nu får uttrycka sig så.
Amortering gör man när räntan är låg. Sen är frågan vad “låg” är.
Man kan bestämma en procentsats vad ränta och amortering ska ligga på årsbasis.
Säg 6%. Just nu 4,5% ränta. Då får amortering vara på 1,5%.
Blir ränta 3% så är amortering 3%.
Vi har typ samma belåningsgrad och amorterar nästan inget, vill inte binda mer kapital i huset utan vill göra annat med pengarna. Vi ser kapitalkostnaden som en del av boendekostnaden, det skulle vara ganska osannolikt att värdet vid en försäljning den dagen det sker att det inte skulle täcka lånet oavsett krascher
Jag skulle säga att en kombination av båda är att föredra, börsen långsiktigt till pension och amortering mer för tryggheten. Aktiemarknaden är alltid överlägsen för långsiktigt sparande.
Nackdelen med amortering är att du inte kan plocka ut några pengar förrän du säljer (eller tar extra lån på huset). Har du pengar på börsen är de tillgängliga om behov skulle uppstå.
Personligen amorterar jag endast det jag måste enligt lag. Jag föredrar att ha pengar över till buffert, aktiviteter med familjen samt placera långsiktigt på börsen. Vill inte binda alla pengar till huset och tvingas sälja för att få ut dem. Vi har inga planer på att flytta de närmsta 15-20 åren.
Vad är en säker avkastning menar du?
Boendet?
Historia är ingen garanti för kommande uppgång.
Snarare att bankens räntehöjningar med höga energipriser sänker ekonomin totalt. Det är påväg dit oavsett. Räntehöjningen ökar takten. Man är påväg rätt in i kaklet
Spännande fråga som jag tror att många av oss funderar på (i alla fall jag) - tror att det här är en klassisk fråga där svaret blir lite - “beror på” om man vill prioritera det emotionella eller matematiska. Matematiskt tror jag investera är bättre. Förväntad avkastning just nu är ju ca 10 % realt över de kommande 10 åren.
Känslomässigt suger det att rörelseresultatet / likviditeten just nu blir sämre. Så tänker jag spontant just nu… OCH jag kan ha otur när jag tänker…
Amortera större summa för att komma ned i avgift och fortsätta pumpa in i fonder blev min “go-to”.
Som vanligt vet jag inte om det är det klokaste, men det känns bra just nu.
I detta fallet är din nuvarande amortering en garanterad avkastning på nuvarande räntenivå. Det du amorterar idag slipper du betala ränta på nästa månad och därigenom är den säker.
Resterande delar kan mycket väl hända, det kan även bli bättre.
Så om du köper ett hus för 5 miljoner
Lägger 1 miljon kontant och amorterar
Huset rasar till 3 miljoner
Hur är det då med den garanterade avkastningen?
Jag har varit med om krisen runt 1990 och det kommer komma igen. Var så säker
90 tals krisen var inte ens jämförbar. På den tiden annonserade kommunala bostadsbolag lediga hyreslägenheter. Man fick till och med flera månaders gratis hyra från bostadsbolagen om man tog en hyresrätt. Lycka till med en hyresrätt nu.
Stor skillnad.
Den garanterade avkastningen på det belopp du amorterar är oförändrat. Det är fortfarande den ränta du slipper betala som en effekt av din amortering. Det är bara denna del jag anser är garanterad.
Sedan har du helt rätt i att min fastighet kan sjunka i värde. På så sätt tappar jag väldigt mycket värde från min grundinvestering och får betala av på ett värde som i grunden inte längre finns. På så sätt är ett fastighetsköp på inget sätt något som kommer generera garanterad avkastning. Där är vi helt överens.
Här är jag helt med dig, rent matematiskt tror jag att investera är bättre. Problemet är ju bara att matten krockar med känslorna. Mitt upplevda värde kan därför vara högre av att amortera även om det rent praktiskt inte genererar mig en större summa pengar.
Just denna avvägning är det som gör utvärderingen av om ens investering är klok eller inte som svårast.
Kollade kommunala bostadsbolaget idag för skoj skull. Mellanstor stad. 9 lediga lägenheter varav två var 4:or. Hyra på över 11 000kr/månad i ett (inte så roligt) ytterområde, varmvatten och el ingår ej. Tolkar jag rätt har den med högst kö-poäng som visat intresse stått i 7,5 år…
Jag gillar inte att ställa matematiken mot känslor, då det i mina ögon inbegriper en ordning. Är man stark och rationell kör man på matematiken och kommer ut som en vinnare. Som själasvag låter vi emotioner styra, gör oss långsiktigt fattigare men med KÄNSLAN att det är OKEJ.
Jag tycker vi kan prata om avkastning, risk och resiliens istället. Det är aldrig fel att som vuxen rationell människa öka sin motståndskraft och således sin självständighet genom att minska sin skuldsättning, oavsett ränteläge och ekonomiskt klimat.
Är dessa två alternativ de enda du har att välja på? Du har inte övervägt sommarstuga tex? Fördelen med ett parallellboende är ju att man kan hyra ut antingen sitt boende eller sitt sommarboende beroende på var man vill vara. Då kan boendet bli väldigt billigt.

Jag tycker vi kan prata om avkastning, risk och resiliens istället. Det är aldrig fel att som vuxen rationell människa öka sin motståndskraft och således sin självständighet genom att minska sin skuldsättning, oavsett ränteläge och ekonomiskt klimat
Jag gillar detta perspektiv
Man brukar säga att man tar en motgång dubbelt så mycket jämfört med en framgång. Alltså om portföljen sjunker med 10% känns det dubbelt så tungt som det hade känts bra om portföljen gått upp med 10%.
Samma relation skulle kunna sättas mot amortera vs investera. Det vill säga för att det ska kännas bra behöver investeringen gå upp mer än det dubbla jämfört med vad räntan på lånet ligger på. Exempel: om jag har en bolåneränta på 5% bör investeringen gå med +10% för att det ska kännas som rätt val.
Ovanstående kan vara ett sätt att kombinera det matematiska med det emotionella.