Amortera eller spara på fasträntekonto?

Hej forumet,
Frågan om att amortera eller inte på bolånet har varit uppe många gånger men ställer ändå min fundering här utifrån dagens läge i världen och på börsen :slight_smile:

Vi har lån på 2.200.000kr och en belåning på ca 55%. Ska nu lägga om lånet som går ut om 14 dagar och då kommer frågan om amortering.

Med ett ränteläge för bolån kring 3% och en omvärld som är labil är mina funderingar om att sätta av pengarna på ett fasträntekonto istället för att amortera (vi månadssparar utanför detta i indexfonder vilket vi fortsätter med, det är pengarna för eventuell amortering som istället sätts säkert på fasträntekonto). Då finns pengar om skiten träffar fläkten, dvs större buffert, alternativt att senare betala av på bolån eller köpa in sig mer i indexfonder.
Alternativet är att amortera nu när räntan och osäkerheten är lite högre.

Hur tänker ni? Alla tankar är välkomna :slight_smile:

Tycker detta är vettigt, både för att det skapar en ökad flexibilitet och för att det på marginalen kan ge lite extra ekonomiskt tillskott.

För mig har det varit en gradvis förändring som började för över 10 år sedan. Nu kan det sammanfattas som att minimera amortering och maximera bolån balanserat av egen buffert med multipla rullande fasträntekonton.

1 gillning

Jag har alldeles nyss byggt en amortera eller investera-kalkylator. Den kanske kan vara till hjälp för dig för att se vad de olika alternativen kan innebära i reda pengar. Om du testar får du gärna ge feedback :slight_smile:

2 gillningar

Känns som att ni riggar upp för att konsumera dessa pengar istället för att amortera. Att blanda samman med någon form av allmän buffert kommer de antagligen användas vid nästa renovering.

Är målet att bli av med bolånet skulle jag satt de på öronmärkt ISK, aktie-/räntefördelning enligt hur många år man har tills man kan amortera av bolånet.
Räntekontosystemet passar bättre om man har planerat att ta med sig bolånet genom hela livet.

Jag är nog inne på att inte amortera av lånet.
Ingen mening att ha 5milj låst i bostaden.
MEN, om räntorna skjuter iväg rejält så har man pengarna på räntekontot och kan lägga in som klump.

Jag har inga problem att skilja på buffert för resor etc eller renovering, och det som läggs undan istället för amortering :slightly_smiling_face: Dessa ligger där till kriser eller vad som kan hända.

Kan man tänka sig att dels upp och göra båda delarna som en slags hedge?

Det handlar väl om ålder på en själv också? Har amorterat bolån hela livet men nu närmare pension har jag slutat med det. Istället har jag ökat sparandet på ISK och sparkonto. När pensionsdagen kommer avser jag ändå sälja bostaden och flytta till ett avbetalt fritidshus.

En aspekt som påverkat mitt val att investera i stället för att amortera är vad som händer om en i förhållandet skulle drabbas av sjukdom eller i värsta fall dö.
I vårt lån har vi en försäkring som innebär att om en person dör så betalar baken den personens lånedel.

jag tjänar mer än min fru och om jag skulle gå bort skulle ekonomin bli tuff. så jag försöker bygga kapital i stället för att amortera då banken ändå löser ut min del om jag dör. för min fru och barn är det ju mer värt att få ärva pengar.

har inte sett så många skriva om detta med en aspekt att tänka in tycker jag. särskilt om man tjänar väldigt olika.

sedan finns det ju tusen andra argument i för och emot. En får lägga ett pussel utifrån sina faktorer.

1 gillning

I bostadsrättsföreningen har vi långa löptider på lånen och en placering på 3månaders-konto. Detta för att slippa höja avgifterna om räntorna skulle bli högre än förväntat. Samtidigt går man miste om att sänka avgiften ifall räntan blir lägre än väntat. Möjligen kan man göra samma avvägning på det privata planet, säkra mot dåliga nyheter på bekostnad av vinstmaximering.

Om din bolåneränta är under 7% (ja det är den) så ska du amortera så lite som möjligt. Dra vilka lögner som helst för att slippa amortera.

7% är snitttillväxten över lång tid på guld, tomter vid vatten etc mot de flesta stora fiat-valutor (USD, CHF, SEK). Den ska användas som jämförelse.

Ni ska absolut spara och investera pengar men även amortera. Ni behöver inte amortera varje månad utan några gånger per år, mata in 50 eller 100 tusen åt gången.

Ser bra ut!
Räknade ut samma som vårt startegi dvs att inte Amortera, så länge Ränte satsen ligger under 4% för vårt Bo Lån :grinning:.

Kul att du testade! Vad räknar du med för genomsnittlig avkastning per år på investeringar? Och räknar du med att du investerar räntebesparingar (det kanske är lättare sagt än gjort irl)?