Amorterera eller investera?

Hej!

En helt grön kille på börsen vill gärna ha tips från er erfarna här i forumet :blush:

Vad hade ni valt att amortera eller investera?

Jag har en månads på 55k och är 24år. Jag har en automatisk månadsparandet i fonder på cirka 12000kr och utav det köper jag lite spontant aktier.

Min portfölj är på cirka 1,5milj som består av 54% aktier 37% fonder och 9% etf fond

Jag har bolån på 75% just nu och har höjt min amortering till cirka 5% av totala bolånetbeloppet i kronor blir cirka 8000kr / månad

Slutsatsen, ska jag fortsätta på det här strategi eller minska amorteringen och öka i sparandet?

Vänligen
Jones

Matematiskt är investering rätt svar.

Känslomässigt kan amortering vara det.

Både ock är en bra medelväg när du nu undrar, så du har valt rätt tycker jag mig märka. :blush::+1:

4 gillningar

Vi skulle kunna betala av vårt bolån, men har istället valt att ha pengarna investerade i Globala indexfonder.

Det finns inga garantier och det kan gå riktigt snabbt i hockey, men redan i slutet av januari hade vårt investerade bolånebelopp ökat i värde så pass mycket att det översteg den totala årsräntan för bolånet.

2 gillningar

Jag tycker räntan får avgöra det lite. Vad har ni för ränta på lånet? Du kan ju kanske långsiktigt förvänta dig 7-8% avkastning på dina fonder, aktier. etf:er.

Vad känner du själv rent känslomässigt? Om du bortser från det matematiska. Du investerar redan nu ganska mycket, mer än de flesta andra så du har råd att amortera mer om du vill, om det känns bra. Kom ihåg att maximera avkastning i alla aspekter är inte nödvändigt.

Tack för ditt svar :blush:

Jag har för nuvarande rörligt ränta som ligger på 4,79% och står ensam på hela lånet.

Jag har amorterat lite extra varje kvartal runt 15 - 20k

Än så länge så har det gått helt okej men samtidigt kommer räntan ner också om ett par månader plus att jag får löneförhöjning från första maj. Så det kommer bli ett par tusen lappar extra i månaden.

Skulle det här pengarna gå rätt in på börsen eller kanske spara de på ett sparkonto eller amortera extra?

Jag har en ganska stabilt buffert så kommer inte ha behov av de pengarna i snar tid.

Fråga dig detta. Vad tjänar du mest på. Låta investeringarna stå. Eller betala av lånet.

Och det allra viktigaste att tänka på.

Du är arbetslös och behöver hjälp av dina investeringar att klara månad för månad pga bolån.
Kommer det känns bra och ta ut dessa pengar. Även vid nedgång.

Om det sistnämnda är ett nej. Amotera och spara om det du betalar.

Ett tredje alternativ är kan du tänka dig och snabbt betala av lånet om räntan rusar till 15%.

Sammanfattningsvis kan man säga om det känns bra att vid nöd ta ut pengar för att betala lånet

3 gillningar

“kommer inte ha behov av de pengarna i snar tid” Det utesluter sparkonto för min del.

Tycker det låter som du har goda marginaler i ekonomin. Gör det som känns bäst i magen. Det kommer gå bra för dig oavsett om du amorterar extra eller investerar allt ändå. Alternativt 50/50 om du inte kan bestämma dig.

3 gillningar