Amortering eller börsen?

Hej! Står i valet att amortera 100 000kr för att bli av med 2% amorteringskrav(har i nuläget 3%) alternativt investera ytterligare 100 000kr på börsen i min portfölj. Står och velar och behöver inspiration för att underlätta mitt val :slight_smile:

Problemet ligger i den psykologiska delen där det är är en lättnad att minska den fasta månadskostnaden kontra känslan att se sin portfölj växa!

Hej, vet inte om jag tänker rätt men skulle spontant välja att komma under 3%-spärren för att sen direkt efter kunna påbörja ett månadssparande med de pengarna som inte längre behöver betalas in till amorteringen. Jag menar att du kan få känslan av sparande ganska omgående, även om du börjar från noll. Sen kan man ju alltid hoppas att nuvarande amorteringsfrihet förlängs bortom augusti nästa år…

Precis den känslan jag kan känna! Har haft ett stabilt sparande senaste 2,5 åren men amorteringen gör att jag får prioritera olika aktier varannan månad vilket stör mig något fruktansvärt… tack för råd :slight_smile:

Är den påtvingade amorteringen för dig mycket pengar? En stor del av dina fasta kostnader alt. en stor del av din inkomst? Då hade jag nog amorterat 100000:- för att minska på de fasta kostnaderna och öka flexibiliteten i din ekonomi. Men annars så är det nog lönsammare på sikt att stoppa in de 100000:- på börsen.

Den gör att jag lägger på ca 35% av lönen efter skatt. Problemet är det psykologiska att sakna dom sista tusenlapparna att fördela köpen av aktierna någorlunda jämnt varje månad. Men jag antar att den känslan går över efter en tid… tack för svar :slight_smile:

Kör enbart amortering till 3% spärren. Därefter 50/50 investera och amortera tills du har 50% belåning. Sen är det enbart investera som gäller.

Hej Simon,

Som andra redan har skrivit så är det nog mer lönsamt att investera pengarna på börsen under en lång tidshorisont än att betala av på lånet, iaf om man kollar historisk data.

Sedan kan det vara lite som du säger att det blir en lättnad av att betala av lite och att du inte får samma risk i din privatekonomi längre.

Så helt upp till dig vilken av dessa alternativ som passar dig bäst, du är nog den som känner dig bäst om vad som skulle vara skönast!